Středa 28. července 2021, svátek má Viktor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 28. července 2021 Viktor

Pozastavení dopravních staveb stojí stát miliony, mnohdy se nevyplatí

  0:14
Častý nedostatek peněz na dopravní stavby způsobuje státu nemalé finanční škody. Pozastavení už rozdělaného projektu stojí ministerstvo dopravy miliony a mnohdy je dražší, než samotné dokončení stavby.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Martin Stolař, MAFRA

Stavba silniční komunikace I/27 v Plzni se prodražila o deset milionů korun jen kvůli tomu, že ji Ředitelství silnic a dálnic v roce 2009 pozastavilo kvůli nedostatku peněz.

"Práce se tehdy pozastavily na zhruba sedm až osm měsíců. Důvodem bylo přidělení malého finančního objemu na tuto stavbu ze strany Státního fondu dopravní infrastruktury," uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Mezi zastavením a pozastavením stavby je přitom značný rozdíl. Zastavení se státu prodražuje ještě více, stavba se musí zakonzervovat. Pozastavení stavby znamená, že se na silnici dál pracuje, ale jen omezeně.

Dodavatel stavby, společnost Strabag, si peníze navíc vyúčtoval například za zajištění a zabezpečení stavby, vyklizení staveniště a opětovné nastěhování stavební techniky.

Škody mohly být ještě větší, ale šlo o stavbu financovanou částečně i z plzeňské městské kasy, ta platila dál, a stavba tak mohla v omezené míře pokračovat. V celkových nákladech na stavbu ve výši zhruba jedné miliardy je deset milionů relativně malým procentem.

Téměř všechny stavby se zdrží kvůli nedostatku peněz

To není zdaleka jediný případ, plzeňská silnice je jednou z mála, kde vyšlo veřejně najevo, o kolik se takové zdržení státu nakonec prodraží.

Jinak příliš mnoho údajů o zdražení kvůli zastavení neexistuje. "Takový odhad nemám k dispozici. Zdržení kvůli nedostatku peněz se týká téměř každé stavby, která se financuje jen z národních zdrojů," tvrdí například pověřený šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček.

Mohlo by jít přitom o zajímavá čísla: velký zásek v rozestavěných silnicích udělal loni například ministr dopravy Vít Bárta. Jeho původní stopka kvůli nedostatku peněz i snaze "vyhladovět" stavební firmy postihla patnáct staveb.

Nákladné je i zabezpečení staveb

Řada z nich nakonec pokračuje, i když pomaleji anebo s vypuštěním některých částí stavby. Některé stavby naopak nebyly zahájeny vůbec. Kolik Bártův krok stál daňové poplatníky, to ŘSD neví. Ministerstvo dopravy jen loni v závěru roku odhadovalo náklady na konzervaci zastavených staveb silnic v řádu stovek milionů korun.

Objem peněz, které zastavení stavby silnice stojí, záleží především na rozestavěnosti. Některé stavby skončily jen krátce poté, co na ně vjely bagry.

Jiné, značně rozestavěné, se musí i nákladně zabezpečit. Smlouva s ŘSD stavebním firmám ukládá, aby v případě přerušení stavby dovedly jednotlivé objekty do takového stavu, aby bylo možné je ponechat nedokončené, aniž byly obecně nebezpečné nebo jejich hodnota v čase rychle klesala.

Zakonzervování stavby je dražší než dokončení

Přesná čísla nemá ani Sdružení pro výstavbu silnic, které právě Bártovu stopku loni kritizovalo jako nehospodárnou.

Podle jednatele Petra Svobody je ale často mnohem levnější stavbu dodělat než ji zakonzervovat. "Například u tunelů nemá vůbec smysl práci zastavovat," tvrdí Svoboda, který jako příklad vyhazování peněz kvůli nejasnému financování ukazuje na stavbu Vysočanské radiály v Praze.

"Most tu stojí zbytečně už pět let a jen chátrá, protože na něj silnice není stále napojená," uvedl Svoboda. Způsob financování silničních staveb dlouhodobě kritizuje ve svých zprávách i Nejvyšší kontrolní úřad.

Silničáři si dlouhodobě stěžují především na velké výkyvy v objemu práce: několik rekordních let střídají velmi chudé roky. "Bojujeme o to, aby výše investic do dopravy byla rovnoměrná a my jsme tomu mohli přizpůsobit i kapacitu," vysvětlil Svoboda.

Autor:
  • Nejčtenější

Británii děsí prázdné regály. Chybí jídlo, lidé z obchodů se vyhnou karanténě

Britská vláda oznámila, že vybraní dodavatelé a skladníci obchodů s potravinami dostanou výjimku z nařízené desetidenní...

Británie chce překopat brexitovou dohodu. Máte, co jste si schválili, zní z EU

Necelý rok poté, co po mnoha pokusech uzavřela Británie obchodní dohodu s Evropskou unií, žádá Spojené království její...

Číňané koupili skotskou palírnu whisky. Celou ji přestěhují do Asie

Čínská firma uzavřela smlouvu se skotským výrobcem whiskey, který pro ni na zakázku vyrobí celou palírnu. Ta pak zamíří...

Funguje to. Služba Zapomenuté miliardy našla stamiliony z privatizace

Prostřednictvím služby Zapomenuté miliardy brněnského startupu Stock Convertor získali Češi za měsíc fungování 320...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nové bytovky budou mít dobíječky pro auta. Ke každému parkovacímu místu

Premium Změť prodlužovaček visících z balkonů panelových sídlišť jako dystopický obraz budoucnosti elektromobility v Česku....

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

V Česku by měla vyrůst továrna na baterie pro elektromobily. Bude stát miliardy

Vláda a energetická společnost ČEZ v úterý podepíšou memoradum o podpoře projektu továrny na baterie pro elektromobily,...

Nová zelená úsporám se rozšíří, podpoří i renovace bytovek mimo Prahu

Další etapa Nové zelené úsporám (NZÚ) podpoří renovaci a výstavbu bytových domů i mimo Prahu. Nově také zahrne dotační...

Na nákup s recyklovaným košíkem. Supermarkety vzhlížejí k přírodě

Řetězec supermarketů Billa přichází s novými nákupními košíky, které jsou vyrobeny z recyklátu. Společnost chce ulehčit...

Z elektrárny teplárnou. ČEZ odstaví Mělník III, uhlí nahradí zemní plyn

Bezmála čtyři desítky let byl uhelný blok elektrárny Mělník III nejvýkonnějším v Česku. Jeho čas se ale nachýlil a ČEZ...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....

Herec oznámil, že je transgender žena. Manžel i celebrity ho chválí

Herec Tommy Dorfman (29), který se proslavil rolí v seriálu Proč? 13x proto, oznámil, že je transgender. Celý minulý...