Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pozastavení dopravních staveb stojí stát miliony, mnohdy se nevyplatí

  0:14
Častý nedostatek peněz na dopravní stavby způsobuje státu nemalé finanční škody. Pozastavení už rozdělaného projektu stojí ministerstvo dopravy miliony a mnohdy je dražší, než samotné dokončení stavby.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Martin Stolař, MAFRA

Stavba silniční komunikace I/27 v Plzni se prodražila o deset milionů korun jen kvůli tomu, že ji Ředitelství silnic a dálnic v roce 2009 pozastavilo kvůli nedostatku peněz.

"Práce se tehdy pozastavily na zhruba sedm až osm měsíců. Důvodem bylo přidělení malého finančního objemu na tuto stavbu ze strany Státního fondu dopravní infrastruktury," uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Mezi zastavením a pozastavením stavby je přitom značný rozdíl. Zastavení se státu prodražuje ještě více, stavba se musí zakonzervovat. Pozastavení stavby znamená, že se na silnici dál pracuje, ale jen omezeně.

Dodavatel stavby, společnost Strabag, si peníze navíc vyúčtoval například za zajištění a zabezpečení stavby, vyklizení staveniště a opětovné nastěhování stavební techniky.

Škody mohly být ještě větší, ale šlo o stavbu financovanou částečně i z plzeňské městské kasy, ta platila dál, a stavba tak mohla v omezené míře pokračovat. V celkových nákladech na stavbu ve výši zhruba jedné miliardy je deset milionů relativně malým procentem.

Téměř všechny stavby se zdrží kvůli nedostatku peněz

To není zdaleka jediný případ, plzeňská silnice je jednou z mála, kde vyšlo veřejně najevo, o kolik se takové zdržení státu nakonec prodraží.

Jinak příliš mnoho údajů o zdražení kvůli zastavení neexistuje. "Takový odhad nemám k dispozici. Zdržení kvůli nedostatku peněz se týká téměř každé stavby, která se financuje jen z národních zdrojů," tvrdí například pověřený šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček.

Mohlo by jít přitom o zajímavá čísla: velký zásek v rozestavěných silnicích udělal loni například ministr dopravy Vít Bárta. Jeho původní stopka kvůli nedostatku peněz i snaze "vyhladovět" stavební firmy postihla patnáct staveb.

Nákladné je i zabezpečení staveb

Řada z nich nakonec pokračuje, i když pomaleji anebo s vypuštěním některých částí stavby. Některé stavby naopak nebyly zahájeny vůbec. Kolik Bártův krok stál daňové poplatníky, to ŘSD neví. Ministerstvo dopravy jen loni v závěru roku odhadovalo náklady na konzervaci zastavených staveb silnic v řádu stovek milionů korun.

Objem peněz, které zastavení stavby silnice stojí, záleží především na rozestavěnosti. Některé stavby skončily jen krátce poté, co na ně vjely bagry.

Jiné, značně rozestavěné, se musí i nákladně zabezpečit. Smlouva s ŘSD stavebním firmám ukládá, aby v případě přerušení stavby dovedly jednotlivé objekty do takového stavu, aby bylo možné je ponechat nedokončené, aniž byly obecně nebezpečné nebo jejich hodnota v čase rychle klesala.

Zakonzervování stavby je dražší než dokončení

Přesná čísla nemá ani Sdružení pro výstavbu silnic, které právě Bártovu stopku loni kritizovalo jako nehospodárnou.

Podle jednatele Petra Svobody je ale často mnohem levnější stavbu dodělat než ji zakonzervovat. "Například u tunelů nemá vůbec smysl práci zastavovat," tvrdí Svoboda, který jako příklad vyhazování peněz kvůli nejasnému financování ukazuje na stavbu Vysočanské radiály v Praze.

"Most tu stojí zbytečně už pět let a jen chátrá, protože na něj silnice není stále napojená," uvedl Svoboda. Způsob financování silničních staveb dlouhodobě kritizuje ve svých zprávách i Nejvyšší kontrolní úřad.

Silničáři si dlouhodobě stěžují především na velké výkyvy v objemu práce: několik rekordních let střídají velmi chudé roky. "Bojujeme o to, aby výše investic do dopravy byla rovnoměrná a my jsme tomu mohli přizpůsobit i kapacitu," vysvětlil Svoboda.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Úspěšný zubař prodává „ražený český dějepis“, mince už vynesly 155 milionů

26. dubna 2024  22:04

V Praze se v pátek vydražila část celoživotní numismatické sbírky Václava Bruny. Vyšla na 6,15...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...