„Naším odborným odhadem budeme muset do následků povodňových škod investovat mezi 1,5 až dvěma miliardami korun. Ale některé vady se mohou projevit i následně, budeme to ještě upřesňovat,“ uvedl v podcastu ŘSD generální ředitel Radek Mátl.
Nové silnice na Ostravsku a Jesenicku budou podle něj pevnější, řadu věcí udělají silničáři nadstandardně. Příkladem je podle Mátla silnice I/44 mezi Jeseníkem a Mikulovicemi.
„Ta byla totálně poničená, kusy silnice odplavaly pryč. Tam připravujeme nový projekt, příští rok chceme stavbu zahájit. Bude mít úplně jiné parametry. Zesílíme ji, aby byla schopná odolat takovému náporu vody. Chceme ji postavit takovou, aby příště odolala a zůstala průjezdná i v době takové katastrofy,“ uvedl Mátl.
Doprava po povodních ožívá, některé silnice však čeká i měsíční oprava![]() |
Po záplavách byla zprovozněna dálnice D1 kolem Bohumína. „Na 370. kilometru se nám podařilo odstranit veškeré následky povodní, dálnice je bezpečná a jezdí se bez dopravních omezení. Na Ostravsku zůstává pro veřejnost zavřená silnice I/45 mezi Novými Heřminovy a Krnovem. My už máme připravené firmy, které přes zimu dají komunikaci dohromady, aby se po ní dalo normálně jezdit. Práce zahajujeme tento týden a během října budou hotové,“ uvedl Mátl.
Silnice často vedou kolem řek
Pracovníci ŘSD prohlédli v zaplavených regionech mosty na dálnicích a silnicích první třídy, kromě mostu v Opavě nevyžadují rychlou opravu. „Most v Opavě je výjimkou, tam postavíme mostní provizorium. Soutěžíme firmu, která ho postaví. To mostní provizorium je už připravené v našem sídle v Brodku. V první polovině října by mohlo být osazené, aby se po něm mohlo v zimě jezdit.,“ podotkl Mátl.
Zároveň ŘSD připravuje velkou zakázku na stavbu nového mostu. Ten bude v trošku jiné poloze a měl by příště povodni takového rozsahu odolat. Přes zimu chceme podnik vysoutěžit dodavatele a na jaře plánuje začít stavbu.
Oprava silnic na Jesenicku bude technicky náročná, protože silnice často vedou v sousedství vodního toku. Například v České Vsi sice koryto řeky Bělé zpevnila dlažba, ale mezi svrškem komunikace a opevněním byly dva metry zeleně, hlíny. Voda se tam pak při záplavách dostala.
Kamení a štěrk blokují úsek D1. Voda prorazila budovanou protipovodňovou bariéru![]() |
„Nově tam uděláme zesílené opěrné zdi, založené v hlubině a opravdu vysoké, aby voda narazila do zdi a nemohla komunikaci podemlít. Budou to místa, kde to uděláme nadstandardně, abychom silnici ochránili, řeku udrželi v korytě a nedostávala se nám pod samotnou vozovku. Jakmile se při povodni voda pod silnici dostala, začala ty vrstvy odemílat, udělala pod vozovkou kaverny a komunikaci totálně zničila,“ řekl Mátl.
Velké škody záplavy způsobily také na silnicích 2. a 3. třídy, o které se starají krajské samosprávy.