(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

V obchodních domech startují výprodeje. Všechny slevy však výhodné nejsou

  • 12
Výlohy obchodů se v následujících dnech zbarví do žluta a červena. V obchodech začíná po Vánocích hlavní vlna výprodejů. Ve čtvrtek se otevírají i velké kamenné prodejny, které musely být ze zákona od poledne Štědrého dne zavřené. Slevové akce budou pokračovat i v lednu.

Vánoční „šílenství“ skončilo a obchody se připravují na další vlnu hned po svátcích. „Ve dnech od 27. prosince až do konce roku očekáváme až pětinásobný nárůst návštěvnosti i tržeb oproti běžnému dni,“ uvedl ředitel nákupního centra Freeport Fashion Outlet u Znojma Jan Procházka.

E-shopy spustily povánoční výprodeje již během svátků. „Proti 26. prosinci 2017 činí dnes nárůst obchodu asi 21 procent,“ řekl obchodní ředitel Alzy Petr Bena. Nejvíce podle něj lidé kupují to, co jim k hlavnímu dárku chybí, tedy například hry pro herní konzole nebo fotopapíry k tiskárnám. Dále se hodně prodávají televize, mobily a herní notebooky a počítače.

Sezonními výprodeji si obchodníci uvolňují místo ve skladech, aby mohli nakoupit nové zboží. Řada prodejců se slevovými akcemi ani nečekala na povánoční období. Výprodeje spustila již dříve. Například diskonty Lidl zahájily výprodeje spotřebního zboží už před Vánoci. Také obchody Deichmann spustily slevové akce v polovině prosince.

Slevy až 60 procent

Hlavní výprodejové akce však začínají ve čtvrtek 27. prosince, kdy i velké kamenné obchody otevírají po zákonem omezené otevírací době během svátků. Hračkářství Bambule a Sparkys slibují v povánočních výprodejích slevy až 60 procent. Prodejny s elektrem Electro World zlevní tisíce produktů ze všech kategorií. „Tedy telefony, televizory, velká a malá bílá technika, počítače, nebo herní konzole a mnoho dalších kategorií zboží,“ uvedl mluvčí firmy Petr Jiras.

Obchody Albert zahrnou do výprodejů několik tisíc položek nepotravinového zboží, kosmetických balíčků i cukrovinek. „Přichystali jsme výprodeje kosmetiky, hraček či drobné elektroniky a dalšího spotřebního zboží,“ uvedla mluvčí řetězce Barbora Vanko.

Řetězce Tesco do slev zařadí domácí potřeby, elektroniku, oblečení nebo kosmetiku. „Povánoční slevy jsou u našich zákazníků velmi oblíbené. Důvody jsou výhodnější ceny a větší klid při nakupování,“ uvedl manažer spotřebního zboží Teska Aleš Pavlík.

Akční ceny na vybrané zboží ze zimní kolekce nabízí prodejny C&A Moda. Slevy mají dosahovat až 50 procent. „Ode dneška do konce prosince nabídneme povánoční slevu 30 procent na všechny bundy a kabáty, včetně již zlevněných,“ uvedla mluvčí Veronika Kovaříková.

Také online e-shop s módou Bibloo líčí především na sezónní oblečení. „V povánočních slevách, kdy jsme zlevnili produkty až o 50 %, se nejvíce prodávají kabelky a zimní oblečení jako jsou sněhule, bundy a kabáty,“ uvedl ředitel společnosti Bibloo Petr Liesner.

Zavírací doba o svátcích

Otevírací dobu o osmi českých svátcích reguluje u obchodních řetězců zákon. V nadcházejících dnech musí mít obchody nad 200 metrů čtverečních podle něj zavřeno 1. ledna, kdy si lidé připomínají Den obnovy samostatného českého státu a slaví Nový rok. Následující omezení otevírací doby se vztahuje na Velikonoční pondělí.

Zákaz se nevztahuje na na lékárny, čerpací stanice, obchody na letištích nebo nádražích nebo na prodejny v nemocnicích. Zákaz se vztahuje i na bazary, zastavárny a výkupny odpadu.

Ne všechny akce jsou výhodné

Srovnávač cen Heureka.cz během listopadových slev na tzv. černý pátek upozornil, že některé lákavé slevy nemají nic společného s výhodnými nabídkami. 

Cena po „slevě“ je totiž často stejná jako průměrná cena daného výrobku na trhu. Ze statistik společnosti Shoptet vyplynulo, že velké e-shopy reálně zlevnily v průměru o 34 procent, ale jde o staré modely zboží, jejíž cena přirozeně klesá.

Pro obchodní centra představuje období kolem Vánoc nejvyšší návštěvnost. Například brněnská Galerie Vaňkovka letos očekává překročení hranice 14 milionů nakupujících. Zatímco průměrný denní počet návštěvníků se v celoročním úhrnu pohybuje okolo 40 tisíc, kolem Vánoc je toto číslo i dvojnásobné.

Když loni na černý pátek provedla Česká obchodní inspekce 92 kontrol, zjistila porušení zákona ve 14 procentech z nich. Nejčastějším prohřeškem bylo to, že avizované ceny neodpovídaly cenám účtovaným.

,