Podle průzkumu obchodního řetězce Albert plánuje čtvrtina respondentů na svátky nakoupit o hodně zboží méně, 31 procent pak zmenší svou spotřebu jenom o trochu. Zhruba čtyři z deseti odpovídajících plánují nakupovat stejně jako před rokem, zbylá tři procenta pak více než loni.
„Již nějakou dobu vidíme, že se mění skladba koše i nákupní zvyklosti. Zákazníci chodí častěji a nakupují to, co skutečně potřebují. Často s sebou mají seznam,“ říká ředitel pro komunikaci a udržitelnost obchodů Albert Jiří Mareček. Zákazníci také podle něj nakupují méně zboží impulsivně.
„Poptávka se přelévá k jiným položkám než třeba v minulosti. Na Vánoce si ale lidé chtějí běžně dopřát, takže očekáváme, že se toto chování mírně změní,“ doplnil.
Snížení DPH na potraviny? Ve vládě není vůle, řekl Fiala |
Zhruba třetina dotázaných uvedla, že letos bude více řešit, aby se jídlem o Vánocích neplýtvalo, 60 procent lidí je pak přesvědčených, že při přípravě sváteční večeře neplýtvali ani v minulosti.
„Se zbytečným vyhazováním jim má pomoci připravený seznam, nákup menšího množství jídla nebo druhotné využití nespotřebovaných potravin, například jako potravy pro zvířata nebo ke kompostování,“ uvádí řetězec. Nákupní seznam si s sebou nosí dvě třetiny lidí.
Zákazníci se budou snažit neplýtvat jídlem i proto, že proti loňsku podražilo. Dvě třetiny zboží Češi nakupují ve slevách, i v nich ale platí více. Nejvíce nahoru podle exkluzivního listopadového průzkumu pro MF DNES poskočily ceny margarínu Rama, o 60 procent zdražily také například okurky hadovky. Inflace se navíc odráží i na objemu či hmotnosti výrobků. Lidé tak nejen zaplatí více, ale dostanou reálně menší množství zboží.