Americký blog: Tesla by mohla svou další gigatovárnu postavit v Česku

  16:29aktualizováno  16:29
Výrobce elektromobilů a baterií Tesla Motors chce postavit další gigatovárnu, po vzoru té, kterou nyní spouští v americké Nevadě. Dle zdrojů vědeckého blogu The Space Invader by mohla firma tuto továrnu postavit v Česku. Tesla ale podle svého mluvčího přesnou lokalitu zatím nehledá.

Kalifornský podnikatel Elon Musk oznámil minulý týden po akvizici německé firmy Grohmann Engineering, že plánuje postavit další ze svých „gigatováren“. Tak se totiž přezdívá továrně na lithiové baterie do elektromobilů, kterou firma postupně spouští v americké Nevadě. Svou rozlohou patří nevadský závod mezi největší továrny, potažmo i budovy na světě.

Jak velká je gigatovárna?

Gigafactory je označení, které se v médiích vžilo pro výrobní závod Tesly v Nevadě. Onu předponu “giga” si vysloužila továrna svou velikostí, která ji po dokončení má stavět po továrně Boeingu ve washingtonském Everett do pozice druhé největší budovy na světě podle užitné (či podlahové).

Co se zastavěné plochy týče, bude gigafactory dokonce první (budova Boeingu je vyšší, má více podlaží a tak větší užitnou plochu). Konkrétně má po finálním dostavění (výroba začala zatím jen v části, zbytek se dostavuje) zabírat plochu bezmála 538 tisíc čtverečních metrů.

To je víc, než rozloha nejmenší české obce - Závisti na Blanensku, ve kterém žije 141 obyvatel. Je také 5,3násobně větší než distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi - tedy nejrozlehlejší budova postavená v Česku v posledních dekádách. A ano, fotbalová hřiště - těch se na plochu gigafactory vejde 84.

Pokud někoho neuspokojí česká a metrická přirovnání, vězte, že Američané se dočtou, že gigafactory se rozkládá na ploše 133 akrů. Akr je stará imperiální jednotka představující čtverec o straně 63,6 metru. Zavedena byla proto, že odpovídala ploše pole, které rolník s párem volů zoral za jeden den. Na plochu gigafactory by tak volové potřebovali 133 dní.

Gigafactory II by měla podle Muska vyrůst v Evropě, o konkrétní lokaci se má rozhodnout příští rok. Ve čtvrtek potom přišel blog The Space Invader (TSI)zaměřený na texty o vědě či vesmíru, který hojně publikuje zprávy o projektech Elona Muska (kromě Tesly hlavně o jeho vesmírném projektu SpaceX), s informací, že horkým favoritem na umístění továrny je Česko.

„Vládní zdroje blízké TSI prozradily, že i když nebylo zatím potvrzeno, existuje velká šance, že Tesla umístí svou novou gigatovárnu severně od Prahy v České republice,“ píše se na blogu.

O tom, že by v Česku investici od Tesly chtěli, mluvili v CzechInvestu, tedy agentuře ministerstva průmyslu, která má lákání zahraničních investoru do Česka na starosti, už před dvěma lety (psali jsme zde). Zdroj iDNES.cz blízký vládě (jiný, než na kterém zakládá své tvrzení TSI) potvrzuje, že nezůstalo jen u slov. „CzechInvest už dlouho lobbuje v Kalifornii, hodně činná je v tomto ohledu i česká ekonomická diplomacie,“ říká.

Informaci ale oficiálně nikdo nepotvrdil. „Vyjednávání s potenciálními investory zásadně nekomentujeme. Nemůžeme tedy žádné informace ani potvrdit ani vyvrátit,“ sdělila Petra Menclová, mluvčí agentury CzechInvest. Obdobně mluví i mluvčí ministerstva průmyslu František Kotrba. Ovšem v dodatku potvrzuje, že Tesla je v Česku vítaná.

„Ministerstvo podporuje každou investici, která do České republiky přivede výrobu s vysokou přidanou hodnotou, solidními platy, a to především do sociálně postižených oblastí. Výrobu elektromobilů bychom uvítali tím spíš, že tato oblast patří k prioritám ministerstva, ve které spatřujeme budoucnost automobilového průmyslu,“ říká.

Zdrženlivěji reagovala i samotná automobilka. „Vždy jsme říkali, že by mělo smysl otevřít továrnu, která bude blízko klíčovým trhům v Evropě a Asii. Lokalitu ale ještě nehledáme,“ reagoval na spekulaci mluvčí Tesly Berith Behrens.

Kromě nejmenovaných zdrojů argumentuje vědecký blog i stále nízkou cenou práce v Česku nebo rozvinutým automobilovým průmyslem. Pro podle něj hraje i fakt, že pod krušnohorským Cínovcem se nachází největší zjištěné evropské naleziště lithia - tedy kovu, který je pro výrobu velkokapacitních baterií klíčový (naposledy jsme o plánech na jeho těžbu psali zde).

Mimochodem: Akcie australské společnosti European Metals, jejíž dceřinná společnost Geomet zkoumá zásoby lithia v Cínovci, připsaly během pátku na burze ve Frankfurtu přes 15 procent.

CzechInvest se snaží, místo by se našlo...

V roce 2014 se mluvilo o tom, že by se v Česku mohly vyrábět a vyvíjet automobily. A i když nevadská továrna má produkovat hlavně baterie do aut nebo domů a firem, sám Musk připustil, že gigatovárna číslo dva by mohla být hybridní. Tedy vyrábět i celé elektromobily, jejichž produkci plánuje s příchozím modelem Tesla 3 navýšit na 600 tisíc vozů ročně.

Fotogalerie

Další otázkou je, zda a kde by vůbec mohla tak velká továrna vyrůst. I kdyby byla jen poloviční než ta nevadská (která má ve finále zabírat plochu 538 tisíc čtverečních metrů), byla by více než dvojnásobně velká než distribuční centrum Amazonu v Dobrovízí (95 tisíc m2). A i americký e-shop měl tehdy problém najít dostatek připravených ploch, kde by mohl svůj sklad rychle postavit.

Situace by to byla složitá - leč nikoli neřešitelná - i nyní. „Je nutné počítat s tím, že kvůli předpisům by na postavení budovy o rozloze 200 až 500 tisíc čtverečních metrů byl potřeba pozemek ještě přibližně o polovinu větší,“ říká expert na industriální nemovitosti ze společnosti CBRE Lukáš Šaling.

Žádné takové již připravené pozemky v Česku podle něj momentálně nejsou. „Po přípravě by ale šlo použít pozemky v několika málo českých průmyslových zónách,“ říká Šaling s tím, že v úvahu by připadaly pozemky v severních Čechách (tam se nachází například žatecká průmyslová zóna Triangl), na Ostravsku nebo v západních Čechách okolo dálnice D5.

Pokud bychom chtěli brát doslova zmíněný blog TSI, splňoval by podmínku „na sever od Prahy“ jediný žatecký Triangl.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Pirátské vedení Prahy chce pokračovat v projektu půjčovny elektroaut

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Nová pražská koalice chce upravit projekt městského systému sdílených elektromobilů, který...

Základní tesla může na evropský trh, startovací cena je 1,5 milionu

Tesla 3

VIDEO Americká automobilka Tesla může zahájit prodej elektromobilu Model 3 v Evropě. Povolení jí vydal...

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Špína i mrtví ptáci. Inspekce loni zavřela 178 restaurací a obchodů

Restaurace Quán Tú Truong v pražské tržnici Sapa. Jeden z několika místních...

Pokud něco jíte, dejte si pauzu. Pohled do loni uzavřených restaurací a podniků, které pracují s potravinami, je...

Česku hrozí arbitráž za převzetí OKD, podle exvlastníka šlo o znárodnění

Horníci NWR. Ilustrační snímek

Britská společnosti Jenner & Block, která je likvidátorem společnosti New World Resources (NWR), označila státní...

Steaky nebyly z Argentiny. Další dvě restaurace klamaly, zjistila inspekce

Další dvě pražské restaurace klamaly s původem masa.

Další dvě pražské restaurace klamaly hosty záměnou masa. Na případy upozornila Státní zemědělská a potravinářská...

Najdete na iDNES.cz