Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Porschemu by bylo 130 let

  1:00
Ferdinand Porsche se řadí mezi legendy automobilového průmyslu podobně jako třeba Ettore Bugatti nebo Enzo Ferrari. Konstruktér, který se narodil 3.září přesně před 130 lety ve Vratislavicích nad Nisou, stál za vznikem lidového vozítka, populárního Volkswagenu Brouk.

Volkswagen - výroba - Sériová výroba "brouků", lidového vozítka, za jehož vznikem Porsche stál na fotografii z roku 1940. | foto: Profimedia.cz

Porscheho jméno je dnes známé hlavně díky továrně, kterou založil jeho syn Ferry. Ta vyrábí luxusní sportovní vozy Porsche.

Tank jménem Ferdinand
Kvůli svému nejslavnějšímu výtvoru, lidovému vozu, však Porsche spolupracoval s nacisty, což ho po válce přivedlo do vězení. Konstruktér se za války věnoval i vývoji tanků a další obrněné techniky, jednomu stíhači tanků se na jeho počest říkalo Ferdinand.

Pro Porscheho nebyla vojenská výroba nic nového, věnoval se jí už na počátku století; až do roku 1918 ve firmě Austro-Daimler pracoval i pro rakousko-uherskou armádu.

Působení Ferdinanda Porscheho v nacistickém Německu má dodnes trpkou příchuť. Stál v čele firmy Volkswagenwerk, založené původně pro výrobu Brouka. K té pod jeho vedením nedošlo, za války přešla na vojenskou výrobu. 

V továrně i konstrukční kanceláři tehdy nedobrovolně pracovalo na 20 tisíc lidí – nuceně nasazených z východní Evropy, sovětských válečných zajatců i Židů.

Práce na lidovém voze pro Německo mohla být úspěšným vyvrcholením Porscheho dlouholeté kariéry.

Porscheho večerní studium
Syn klempíře měl sice původně pokračovat v otcově řemesle, od dětství ho však bavila elektřina a otec ho nakonec poslal do Liberce na průmyslovku. V osmnácti letech odešel Porsche na zkušenou do Vídně, hlavního města mocnářství, kde nakonec působil dalších 30 let.

Pracoval tam nejprve pět let pro elektrofirmu Bela Egger. A po večerech načerno docházel na přednášky na vídeňskou Techniku. To bylo jediné formální vzdělání, kterého se mu kdy dostalo.

Poprvé se Porsche proslavil v roce 1900 na světové výstavě v Paříži, když začal pracovat jako konstruktér u automobilovéfirmy Jacob Lohner. V Paříží  představil elektromobil Porsche-Lohner s revolučním řešením pohonu: každé kolo mělo vlastní elektromotor.

V roce 1906 nastoupil jako technický ředitel do společnosti Austro-Daimler. Tam konstruoval letecké motory i automobily.

Brouk vznikal ve Stuttgartu
Po první světové válce a rozpadu Rakouska-Uherska získal Porsche československé občanství (měl ho do roku 1935), působil  však nadále v Rakousku a hlavně v Německu.Pět let byl ve vedení společnosti Daimler Benz, kde zkonstruoval například závodní Mercedes SSK. V roce 1929 se nakrátko vrátil do Rakouska vést technické oddělení firmy Steyer.

Na začátku 30. let pak ve Stuttgartu založil vlastní konstrukční kancelář, kde vznikly první návrhy na lidový vůz, základ pozdějšího Brouka.

Myšlenka automobilu pro široké masy zapadla do plánů nastupujícího nacistického režimu. Po lidovém rozhlasovém přijímači Volksempfängeru měl přijít automobil téměř pro každého, Volkswagen.

Smlouva mezi kanceláří Porsche a Říšským svazem automobilového průmyslu na jeho výrobu byla uzavřena v červnu 1934, v roce 1938 se začala rodit továrna ve Wolfsburgu, dnešním sídle Volkswagenu. Statisíce Němců v té době spořily na vysněný vůz na vkladních knížkách.

Přišla však válka a místo kulatého Brouka automobilka vyráběla hranaté vojenské vozy KdF Kübelwagen. K civilní výrobě se továrna vrátila hned po válce, ale bez Porscheho, který byl ve vězení.

O rodinný podnik se staral syn Ferry, který v Rakousku chystal výrobu sportovních vozů. První Porsche neslo označení 356 a používalo řadu dílů z Brouka.

Ferdinand Porsche se dočkal prvních sériových aut i přesunu firmy zpět do Stuttgartu. Sportovních úspěchů a světové proslulosti firmy se už však nedožil. Zemřel 30. ledna 1951 na následky infarktu. Porscheho rodina však neodešla ani z Volkswagenu, jeho vnuk Ferdinand Piëch firmu vedl v letech 1993 až 2002.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda Elroq

VIDEO Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil....

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

V roce 2023 představil výkonný ředitel Fordu Jim Farley na autosalonu v...

VIDEO Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl...

Čínská Chery odkládá zahájení výroby elektroaut ve Španělsku. Zkoumá cla

Omoda 5

VIDEO Čínská automobilka Chery Automobile o rok odložila záměr zahájit výrobu elektromobilů v Evropě....

Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

Výroba elektrických Audi Q8 e-tron v Bruselu

Evropské automobilky jsou v krizi, skoro třetina hlavních závodů na výrobu osobních automobilů pěti...

Auto po povodni zaplatí jen některé pojistky. Hlavně neuklízejte a neopravujte

Na snímku opadající voda v Jeseníku. (16. září 2024)

VIDEO Velká voda napáchala za poslední dny obrovské škody. To bohužel odnese i řada automobilů. Auto...

Škoda chystá Elroq na start, ladí plašičku chodců a testuje maskovaná v Česku

Maskovaná škodovka při testovacích jízdách na dálnici D10

VIDEO Hučení, nebo bzučení? Poslechněte si, jak bude znít nová elektrická Škoda Elroq. Kompaktní...

Vypadá jako přízrak, ale funguje skvěle. První jízda s novým elektrickým vozem Kia

Kia EV3

VIDEO Exkluzivně Nová EV3 je dalším důkazem, jak rychlým kvalitativním vývojem elektromobily procházejí. Stávající...

„Podzemní chrám“ pomáhá Tokiu zvládat přívaly deště

  • Nejčtenější

Opět roste do kilometrové výše. Stavbu nejvyšší budovy světa zastavily čistky

Stavba nejvyššího plánovaného mrakodrapu na světě s názvem Džidda Tower po takřka sedmi letech pokračuje. Práce na „megastavbě“ v saúdskoarabském městě Džiddě zastavily protikorupční čistky, jejich...

5. října 2024  11:12

Nesehnal kola pro děti, tak je začal sám vyrábět. Dnes prodává do celého světa

Tak dlouho se na českém trhu sháněl po kvalitním sportovním vybavením pro děti, až se rozhodl vzít záležitost do vlastních rukou. Na sklonku devadesátých let Roman Blažek vyrobil první snowboardy a...

6. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Itálie a Francie bojují s obřími dluhy. Peníze si chtějí vzít od firem

Francie a Itálie se dlouhodobě řadí k nejméně rozpočtově odpovědným státům v Evropské unii. Jejich dluhové zatížení navíc po koronavirové pandemii nadále roste a tamní politici se snaží přijít s...

7. října 2024

Rozchod po letech. CK Blue Style se na hlavních linkách loučí se Smartwings

Automatická jistota, že na dovolenou u moře s českou cestovní kanceláří se poletí i s tuzemským dopravcem Smartwings, dostává závažnou trhlinu. Jedna z největších cestovek CK Blue Style pro příští...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

I černošské dívky mají otce. Heinz se omluvil za reklamu na omáčku

Firmu Heinz obvinili ze stereotypizace v reklamě poté, co společnost zveřejnila ve stanicích londýnského metra svou nejnovější reklamu. Klíčovou postavou na billboardech je nevěsta tmavé pleti. Podle...

7. října 2024  18:20

Členové iDNES Premium mají v Megahře o zlato výhodu. Soutěžte o rekordní výhru

Soutěž

Vstupte do iDNES Premium a body v soutěži o pravé investiční zlato a peněžní prémie budete sbírat dvakrát rychleji! V nové Megahře, která odstartovala v pondělí, čtenáři na iDNES.cz a Lidovky.cz...

9. října 2024  11:31

Německé firmy doufají v restart čínské ekonomiky. Ani ten jim ale nemusí pomoci

Strašák deflace už několik měsíců obchází čínskou ekonomiku. Ta navíc bojuje s nižším hospodářským růstem, než je pro tuto asijskou velmoc v posledních letech obvyklé. I proto čínská centrální banka...

9. října 2024  11:20

Boeing stáhl svůj návrh na zvýšení mezd a úplně zastavil jednání s odbory

Americký výrobce letadel Boeing zastavil jednání se zástupci stávkujících zaměstnanců a stáhl svůj návrh na zvýšení mezd a obnovení výkonnostního bonusu. Stávka zhruba 33 tisíc zaměstnanců firmy na...

9. října 2024  10:33

Google pod tlakem. Americká vláda chce technologického giganta rozdělit

Americká vláda chce požádat soud, aby nařídil internetové společnosti Google prodej některých aktivit, jako jsou například webový prohlížeč Chrome a operační systém Android. Uvedlo to podle agentury...

9. října 2024  9:48

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

GLOSA: Dvacet cen. Ale po Tháliích se propírala jen Helena Vondráčková

Premium Jeden by čekal, že uhlazeně veřejnoprávní ceremoniál divadelních cen Thálie ponechá národ chladným, zvláště když si na...