Čtvrtek 5. prosince 2019, svátek má Jitka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 5. prosince 2019 Jitka

Porschemu by bylo 130 let

  1:00aktualizováno  1:00
Ferdinand Porsche se řadí mezi legendy automobilového průmyslu podobně jako třeba Ettore Bugatti nebo Enzo Ferrari. Konstruktér, který se narodil 3.září přesně před 130 lety ve Vratislavicích nad Nisou, stál za vznikem lidového vozítka, populárního Volkswagenu Brouk.

Volkswagen - výroba - Sériová výroba "brouků", lidového vozítka, za jehož vznikem Porsche stál na fotografii z roku 1940. | foto: Profimedia.cz

Porscheho jméno je dnes známé hlavně díky továrně, kterou založil jeho syn Ferry. Ta vyrábí luxusní sportovní vozy Porsche.

Tank jménem Ferdinand
Kvůli svému nejslavnějšímu výtvoru, lidovému vozu, však Porsche spolupracoval s nacisty, což ho po válce přivedlo do vězení. Konstruktér se za války věnoval i vývoji tanků a další obrněné techniky, jednomu stíhači tanků se na jeho počest říkalo Ferdinand.

Pro Porscheho nebyla vojenská výroba nic nového, věnoval se jí už na počátku století; až do roku 1918 ve firmě Austro-Daimler pracoval i pro rakousko-uherskou armádu.

Působení Ferdinanda Porscheho v nacistickém Německu má dodnes trpkou příchuť. Stál v čele firmy Volkswagenwerk, založené původně pro výrobu Brouka. K té pod jeho vedením nedošlo, za války přešla na vojenskou výrobu. 

V továrně i konstrukční kanceláři tehdy nedobrovolně pracovalo na 20 tisíc lidí – nuceně nasazených z východní Evropy, sovětských válečných zajatců i Židů.

Práce na lidovém voze pro Německo mohla být úspěšným vyvrcholením Porscheho dlouholeté kariéry.

Porscheho večerní studium
Syn klempíře měl sice původně pokračovat v otcově řemesle, od dětství ho však bavila elektřina a otec ho nakonec poslal do Liberce na průmyslovku. V osmnácti letech odešel Porsche na zkušenou do Vídně, hlavního města mocnářství, kde nakonec působil dalších 30 let.

Pracoval tam nejprve pět let pro elektrofirmu Bela Egger. A po večerech načerno docházel na přednášky na vídeňskou Techniku. To bylo jediné formální vzdělání, kterého se mu kdy dostalo.

Poprvé se Porsche proslavil v roce 1900 na světové výstavě v Paříži, když začal pracovat jako konstruktér u automobilovéfirmy Jacob Lohner. V Paříží  představil elektromobil Porsche-Lohner s revolučním řešením pohonu: každé kolo mělo vlastní elektromotor.

V roce 1906 nastoupil jako technický ředitel do společnosti Austro-Daimler. Tam konstruoval letecké motory i automobily.

Brouk vznikal ve Stuttgartu
Po první světové válce a rozpadu Rakouska-Uherska získal Porsche československé občanství (měl ho do roku 1935), působil  však nadále v Rakousku a hlavně v Německu.Pět let byl ve vedení společnosti Daimler Benz, kde zkonstruoval například závodní Mercedes SSK. V roce 1929 se nakrátko vrátil do Rakouska vést technické oddělení firmy Steyer.

Na začátku 30. let pak ve Stuttgartu založil vlastní konstrukční kancelář, kde vznikly první návrhy na lidový vůz, základ pozdějšího Brouka.

Myšlenka automobilu pro široké masy zapadla do plánů nastupujícího nacistického režimu. Po lidovém rozhlasovém přijímači Volksempfängeru měl přijít automobil téměř pro každého, Volkswagen.

Smlouva mezi kanceláří Porsche a Říšským svazem automobilového průmyslu na jeho výrobu byla uzavřena v červnu 1934, v roce 1938 se začala rodit továrna ve Wolfsburgu, dnešním sídle Volkswagenu. Statisíce Němců v té době spořily na vysněný vůz na vkladních knížkách.

Přišla však válka a místo kulatého Brouka automobilka vyráběla hranaté vojenské vozy KdF Kübelwagen. K civilní výrobě se továrna vrátila hned po válce, ale bez Porscheho, který byl ve vězení.

O rodinný podnik se staral syn Ferry, který v Rakousku chystal výrobu sportovních vozů. První Porsche neslo označení 356 a používalo řadu dílů z Brouka.

Ferdinand Porsche se dočkal prvních sériových aut i přesunu firmy zpět do Stuttgartu. Sportovních úspěchů a světové proslulosti firmy se už však nedožil. Zemřel 30. ledna 1951 na následky infarktu. Porscheho rodina však neodešla ani z Volkswagenu, jeho vnuk Ferdinand Piëch firmu vedl v letech 1993 až 2002.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Příprava na elektromobilitu: prodejci budují karantény a obří powerbanky

Rychlonabíječka elektromobilů Škoda v Praze na Podbabě

VIDEO Příprava na elektromobilitu vrcholí, v servisech a u dealerů se školí personál. Prodejci Škody...

S nastartováním elektromobility pomáhá Volkswagenu kancléřka Merkelová

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila výrobu elektromobilu Volkswagen...

VIDEO Volkswagen má v německé politice speciální postavení, PR mu dělá sama kancléřka. „Je důležité, aby...

Uhasit elektromobil je problém, baterie může kdykoli znovu vzplanout

Hořící elektromobil značky Tesla hasilo na padesát hasičů. (4. října 2019)

VIDEO Požár elektromobilu značky Tesla po nehodě v Rakousku ukázal, jak těžké je pro hasiče vypořádat se...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Pilotní projekt výroby bateriových článků pro elektromobily v továrně...

VIDEO Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat,...

Autofotka týdne: Král českého designu má známku

Poštovní známka s motivem futuristického návrhu automobilového designéra...

Nová poštovní známka připomíná krále českého průmyslového designu – je na ní jeho supertatra....

  • Nejčtenější

Rychlovlaky na letiště nepojedou, jen stanice by stála víc než dráha do Brna

Šance na napojení největšího českého letiště na připravovanou síť vysokorychlostních železničních tratí se rozplývá....

Firma přišla o miliony, při Black Friday kvůli chybě nabízela slevu 97 %

Švédská technologická firma Foreo, která působí i v Česku, nadělila během akce Black Friday kvůli cenové chybě svým...

Kdo má víc bytů, měl by platit vyšší daně, navrhuje šéf ČNB Rusnok

Ten, kdo má více než jeden byt, by měl zaplatit víc na dani z nemovitosti, myslí si guvernér České národní banky Jiří...

Je nemravné mít na jogurtu přirážku sto procent, řekl ministr Toman

Kontrola dvojí kvality bude mířit zejména na nadnárodní potravinářské firmy, ty české s ní problém neměly. Ministr...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stravenkový paušál připraví stát o jednadvacet miliard, uvádí nová studie

Místo papírových stravenek peníze ke mzdě. Proti nápadu na zavedení takzvaného stravenkového paušálu se postavila Unie...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Zažíváme boom prosecca, říká šéf Bohemia Sektu. Roste zájem i o nealko

Největší tuzemský výrobce vín Bohemia Sekt čeká po loňských rekordech průměrný rok. Objem sklizených hroznů klesne o...

Češi nevědí, co s plechovkami. Na skládkách jich končí tisíce tun

Produkce i spotřeba hliníkových plechovek rok od roku roste. Za posledních deset let se prodeje nápojů v nich zvýšily...

Sněmovna hlasy ANO, ČSSD a KSČM schválila rozpočet se schodkem 40 miliard

Sněmovna schválila státní rozpočet na příští rok se schodkem 40 miliard korun, hlasovalo pro něj 108 poslanců ANO, ČSSD...

Rychlé vaření bez kuchaře i bez kuchyně míří na benzínky a do fastfoodů

Nabízet teplá jídla v kavárně, na benzínce nebo všude tam, kde není prostor pro velkou profesionální kuchyni mohou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz