"Nechávání spropitného je pro zákazníky po celém světě zdrojem neopodstatněného tlaku, nejistoty a neklidu," řekla Sheri Lambert ze společnosti Synovate.
Polovina lidí by nic extra platit nemusela Pětačtyřicet procent lidí se podle ní cítí nuceno nechat spropitné, i když ho nechat nechtějí, a 36 procent se potom cítí trapně, i když ho nenechá jen kvůli špatným službám.
Téměř třetině zákazníků dělá podle výzkumu také problém odhadnout, kolik peněz mají na spropitné obětovat, a podle 30 procent respondentů by bylo lepší, kdyby restaurace zahrnuly servisní poplatek do celkové útraty.
Navzdory zjevné nejistotě, která je se spropitným spojena, více než dvě třetiny lidí za poskytnuté služby "dýško" nechává a celých 91 procent cítí vlastní zadostiučinění za to, že ho zaplatí.
"Nechávat spropitné za dobré služby je kulturní norma, která se akceptuje ve většině zkoumaných zemí. Existují však místa, kde spropitné není tak běžné, jako například Indonésie, Srbsko a Brazílie," uvedl výkonný ředitel Customer Insights Synovate Mike Sherman.
Lidé, kteří mají nízké příjmy, nechávají podle výzkumu spropitné nejméně.
Necháváte většinou spropitné za poskytnuté služby?
Nejštědřejší jsou Američané
Nejvíce peněz utratí za spropitné Američané. Jen zhruba dva ze sta ho odmítnou vydat. Když dojde na placení, uhradí většinou 15 až 20 procent z celkové částky.
Nejmenší "dýška" nechávají v kapsách služebníků Rusové. Ačkoliv téměř dvě třetiny z nich spropitné obětují, vydají na ně méně než deset procent.
Výzkum odhalil, že 36 procent lidí však částku spropitného od celkového účtu vůbec neodvozuje.
Nejvíce spropitného dostávají číšníci
Ve všech zkoumaných zemích platí lidé "dýška" nejčastěji těm, kteří je obsluhují v restauracích. Výjimku tvoří Indonésie, ta věnuje nejčastěji spropitné údržbářům.
Zákazníci nejvíce nechávají spropitné číšníkům (86 porcent), kadeřnicím a řidičům taxi . "Dýška" nechávají také barmanům, hotelovým poslíčkům a údržbářům. Nejméně dostávají kasino krupiéři (8 procent), hoteloví portýři a šatnářky.
Komu lidé nechávají spropitné | |
Profese | Počet lidí (v %) |
Číšníci | 86 |
Kadeřnice | 58 |
Taxikáři | 52 |
Barmani | 46 |
Hoteloví poslíčci | 43 |
Údržbáři | 33 |
Šatnářky | 22 |
Portýři | 14 |
Krupiéři | 8 |
Zdroj: Synovate |