Biopaliva se už v Česku téměř neprodávají. Stát vymýšlí, jak je podpořit

  1:00aktualizováno  1:00
S biopalivy jsou v Česku jen problémy. Nejprve vadilo, že je stát podporuje, teď vadí, že je nikdo nekupuje. Biopaliva se prakticky přestala prodávat, jejich cena totiž od Nového roku vzrostla. Česko ale musí tabulkově snížit emise skleníkových plynů a stát tak vymýšlí podmínky, jak slib dodržet.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Politicky třaskavá biopaliva jsou opět v centru dění. Loni se proti jejich daňové podpoře s velkým politickým humbukem brojilo a osekala se, teď se zřejmě budou muset zase dotovat víc. Nejdou totiž vůbec na odbyt.

Distributoři benzinu a nafty, jako jsou Čepro, Unipetrol, MOL nebo Shell, loni přečerpali Bruselem povolenou daňovou podporu, protože se poslanci dlouho nedokázali shodnout na zvýšení daně na biopaliva. Česko se následně s Evropskou komisí domluvilo, že přestřelenou podporu do půlky roku 2017 dorovná. Daň z biopaliv se kvůli tomu citelně zvedla.

Výsledkem je, že se biopaliva v tuzemsku od Nového roku prakticky přestala prodávat a během prvního čtvrtletí zmizela z většiny čerpacích stanic. Z předběžných statistik celní správy vyplývá, že se meziročně prodalo šestkrát méně bioetanolu a 746krát méně bionafty.

Přežívá jen bioethanol

Ministerstvo zemědělství, které má problematiku na starosti, teď bude s Evropskou komisí řešit, jak to napravit. „Jedním z možných řešení je nastavení nižších sazeb spotřební daně, které by pomohly trh s vysokoprocentními a čistými biopalivy znovu postavit na nohy, a zároveň prodloužení termínu pro zpětný výběr na konec roku 2020,“ říká mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Bioetanol se jakžtakž prodává aspoň proto, že si lidé na palivo nechali speciálně upravit osobní auta a cenová výhoda víceméně zůstala nezměněna. Na začátku minulého týdne se dal pořídit na čerpací stanici Vena Trade v Buchlovicích bioetanol za 23,30 koruny, zatímco klasický Natural 95 stál 27,70. Aktuální cena bionafty na pumpách se nedá dohledat.

Kvůli zavedení daně (do té doby byla od daně osvobozena) vyskočila cena za litr bionafty od Nového roku o 4,59 koruny, čímž se ztratila hlavní přednost oproti motorové naftě. Na bionaftu mohou jezdit prakticky všechny autobusy a kamiony s dieselovými motory. Současná situace sice nesvědčí ekologii, ale prospívá státní pokladně. Protože se víc jezdí na klasickou naftu a benzin, vybírá se víc na spotřební dani z nich.

Jak snížit emise skleníkových plynů

„Zda bude snížení daně na biopaliva stačit k tomu, aby se zase začala prodávat, záleží na tom, jestli bude biopalivo pro zákazníka po snížení cenově zajímavé,“ upozorňuje Jan Mikulec, výkonný ředitel České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).

Nízká cena ropy na mezinárodních trzích však naznačuje, že návrat biopaliv na čerpací stanice nebude snadný.

Cirkus kolem biopaliv má prozaický důvod. Česko slíbilo, že do roku 2020 sníží emise skleníkových plynů v dopravě o šest procent. V rukou to mají distributoři pohonných hmot, jimž stát nařizuje přimíchávat 4,1 procenta bioetanolu do běžného benzinu a šest procent bionafty do motorové nafty. K naplnění emisního cíle si mohou pomoci také prodejem vysokoprocentních biopaliv (bionafta, bioetanol). Jenže se ukazuje, že to stačit nebude.

Stát proto vymýšlí, jak nastavit podmínky, aby se emise splnily. Podporuje alternativní paliva, která snižují emise některých skleníkových plynů – zemní plyn, vodík a elektromobily. Ekologie ale dopadne na všechny motoristy. Do běžného benzinu se od roku 2018 má začít přimíchávat až dvakrát více biosložky – až 9 procent. Dříve to nejde kvůli složení vozového parku, protože ne všechna auta by na takový benzin mohla jezdit.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Stát chce být vzorem v elektromobilitě. Garáže má však plné „špinavých“ aut

Hyundai IONIQ Electric

VIDEO Garáže ministerstev a státních podniků stále plní vozy se spalovacími motory. I státní úředníci...

Autofotka týdne: Olympijský speciál Toyoty jezdí na elektřinu

Toyota Accessible People Mover

Toyota je celosvětový partner olympijských a paralympijských her, které se budou konat příští rok v...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

V Praze 5 potkáte „dědečka“ elektromobilů

Auto většinou nabíjí na Smíchově před kostelem.

Když Smíchhovák Tomáš Tvrdý píchne svého peugeota do nabíjecí stanice před kostelem svatého...

Kolik lze za 24 hodin ujet elektromobilem? Česko-norský tým zajel rekord

Tesla Model 3 Long Range AWD u nabíječky Ionity během závodu.

Německá dálnice s neomezeným rychlostním limitem, superrychlá nabíjecí stanice Ionity, elektromobil...

Nejčtenější

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Další z rubriky

Fastfoody v úzkých. Zákaz brček se blíží, alternativy zatím chybí

ilustrační snímek

Zákaz plastových brček dělá řetězcům rychlého občerstvení docela těžkou hlavu. Papírová brčka, která začal ve svých...

Obsazeno, hlásí koleje. Studentům hrozí, že nebudou mít střechu nad hlavou

Studentské koleje Hvězda na pražském Břevnově

S blížícím se začátkem akademického roku stovkám studentů opět hrozí, že nebudou mít kde bydlet. Ubytovací místa na...

168 tisíc karosérií ročně. Škoda otevřela v Boleslavi novou lakovnu

Michael Oeljeklaus (uprostřed), člen představenstva společnosti Škoda Auto za...

Automobilka Škoda Auto ve čtvrtek otevřela novou lakovnu v hlavním závodě v Mladé Boleslavi. Práci v ní najde více než...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz