Pohlídám si, čím jezdí mí manažeři, slibuje ministr dopravy Bárta

  3:01aktualizováno  3:01
Bývalý šéf bezpečnostní agentury ABL Vít Bárta je po Aleši Řebíčkovi dalším podnikatelem v čele ministerstva dopravy. Tvrdí, že jeho firma na rozdíl od Řebíčkovy žádné zakázky nezíská. A dodává: Ředitelé musí pochopit, že nová vláda je zásadní filozofickou změnou v jejich fungování.

Ministr dopravy Vít Bárta. | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Vaše jmenování vzbudilo velké překvapení, protože jste s dopravou neměl dosud nic společného. Vy jste o tento post usiloval?
Nominaci jsem dostal od Radka Johna, na rozhodnutí jsem měl pár minut. Radkovi jsem říkal, že pokud bych nějakou nominaci přijal, tak chci ministerstvo, kde bych mohl ukázat své manažerské dovednosti. Nechtěl bych být ministrem pro ozdobu.

Necítíte jako handicap, že o dopravě toho příliš nevíte?
Vidím to jako svoji přidanou hodnotu. Nejsem do věcí jakkoli zatažen, jsem naprosto netečný vůči lidem, kteří tam jsou. Přílišná zakotvenost ve vztazích je někdy spíše na škodu.

Může to znamenat, že příliš zakotvení lidé se mají obávat o budoucnost? Co čeká šéfy organizací, které spadají pod ministerstvo?
Pro mě bude hlavní, jak budou jednotliví manažeři spolupracovat na úsporách. Tam, kde se dozvím o konkrétní a hmatatelné věci, která je v rozporu se šetřením, to může mé rozhodnutí výrazně urychlit.

Plánujete už nějakou konkrétní výměnu?
Každý dostane svoji šanci a já budu bedlivě sledovat, jak s ní naloží. Velmi zásadní je důvěra veřejnosti, především odborné, a zaměstnanců. Musí předvést schopnost škrtů nejen v oblasti počtu úředníků, ale i v osobní rovině. Příklad: Když premiér jezdí v superbu, tak já se budu stejně tak dívat, jakým způsobem se chovají jednotliví ředitelé organizací v kompetenci ministerstva dopravy, a sledovat, jak pochopí tito manažeři, že nová vláda je zásadní filozofickou změnou v jejich fungování. Já sám budu jezdit dál svým soukromým vozem.

Příští týden měla dozorčí rada ČD řešit odvolání šéfa Petra Žaludy. Jaký je váš názor na jeho setrvání?
Ta dozorčí rada nebude, posunul jsem ji v čase, abych měl čas se s celým problémem seznámit. Já ostatně nejsem ani kompetentní ho odvolat, podle koaliční smlouvy potřebuji podpis premiéra i souhlas řídícího výboru.

Jakým způsobem chcete zlevnit stavby nových silnic a železnic?
Jsou celkem tři nástroje. Jeden je systémový, a to zavedení protikorupčního balíčku. Druhý je legislativní – ten je vázán na systém výpočtu nákladů a jejich dokladování. Třetí rozměr je personální a manažerský. Všechny ty tři přístupy se musí provázat a umožňují různé varianty. A to je i v kompetenci ostatních členů vlády.

Dosud se vypisují spíše co největší zakázky, kvůli tomu se hlásí málo firem a je podezření, že se na ceně domluví. Chystáte proto i menší soutěže?
To je kombinace prvního a druhého opatření. Jsou tam varianty, jak budeme postupovat, ale ještě je brzy to takto specifikovat.

Zastavili jste přípravu vinět, které měly nahradit dálniční známky. Počítáte tedy s tím, že časem dojde ke zpoplatnění jízdy pro osobní auta podle ujetých kilometrů, aby se viněty vyplatily?
Nejprve musíme ukázat, jak bude šetřit úřad a jak budeme efektivně investovat. Pak začnu přesvědčovat veřejnost o větší účasti na nákladech resortu dopravy. Předbíhat to by bylo velmi nemravné.

Máte představu, kolik ušetříte na provozu ministerstva?
Poměr deset procent na provozu, pět procent na investicích je něco, co představuje u některých organizací minimum, o kterém se bavíme. Mám v plánu u některých organizací zásadně seškrtat rozpočet (První dotčeným úřadem bude Ředitelství silnic a dálnic, u něhož Bárta pro příští rok nařídil snížit provozní výdaje o polovinu. Zároveň zakázal zadávání nových tendrů, pozn. red.)

Ministr financí prohlásil, že nevidí příliš velký smysl existence Státního fondu dopravní infrastruktury, přes který tečou peníze na dopravní stavby. Jaký je váš názor?
Souhlasím s panem Kalouskem, že celý systém je příliš složitý a byrokratický a není efektivní. Příliš mnoho lidí a peněz. Je jednoznačné, že to je místo, kde se musí zeštíhlovat. Mně na té struktuře vadí ještě jedna zásadní věc: kolektivní nezodpovědnost. Pokud chceme přesvědčit veřejnost, tak musíme snížit náklady na manažerský systém a současně i zvýšit individuální odpovědnost.

Tvrdíte, že se vaše bývalá firma ABL nemůže dostat k zakázkám na ministerstvu dopravy. Není snadnou cestou, jak se na zakázce přiživit, stát se třeba subdodavatelem stavebních firem – například jako hlídači staveb? Stačí přeci zadat podmínky tak, že stavba musí být hlídána firmou, která splní určité požadavky...
ABL je nejdražší bezpečnostní služba na trhu, její zaměstnanci stojí dvojnásobek toho, co platí stavební firmy za ostrahu. Takže to není možné. To je, jako by bývalý majitel autosalonu Rolls-Royce byl v podezření, že bude vozit zeminu ze stavby.

Jak chcete snížit agresivitu řidičů?
Jsme na začátku, vznikla meziresortní skupina vedená poslancem Stanislavem Humlem. Určitě dojde ke zpřísnění postihů tam, kde jsou prokazatelné prvky agresivity. Naopak u jiných částí bodového systému dojde spíše ke změkčení.

Dočkají se řidiči možnosti vybrat si legálně registrační značku auta?
Bude úprava, která znemožní korupční prostředí v této oblasti. Jestli bude možné vybrat si značku, to bych nepředjímal.

Autor:

Nejčtenější

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Další z rubriky

Za výplatu 112 litrů tuzemáku. Cena alkoholu roste úměrně se mzdou

Alkohol (ilustrační foto)

I když Češi pořád pijí nadprůměrně, spotřeba alkoholu v Česku klesá. Z jedné výplaty si pořídí 112 litrů lahví rumu,...

LEGO začalo prodávat kostky s rozšířenou realitou. Z koberce ožívá v mobilu

Nová kolekce LEGO Hidden Side využívá technologii rozšířené reality.

Výrobce stavebnic LEGO začal prodávat první sady, využívající takzvanou rozšířenou realitu. Chce se víc přiblížit dětem...

Peking oznámil nová cla. Vyhněte se Číně, vyzval Trump firmy

Donald Trump na summitu G20 v Argentině (2. 12. 2018)

Páteční večer rozvířila přestřelka mezi USA a Čínou. Peking nejprve oznámil nová cla na americké zboží ve výši 75...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz