Čtvrtek 26. května 2022, svátek má Filip
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 26. května 2022 Filip

Pohlídám si, čím jezdí mí manažeři, slibuje ministr dopravy Bárta

  3:01
Bývalý šéf bezpečnostní agentury ABL Vít Bárta je po Aleši Řebíčkovi dalším podnikatelem v čele ministerstva dopravy. Tvrdí, že jeho firma na rozdíl od Řebíčkovy žádné zakázky nezíská. A dodává: Ředitelé musí pochopit, že nová vláda je zásadní filozofickou změnou v jejich fungování.

Ministr dopravy Vít Bárta. | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Vaše jmenování vzbudilo velké překvapení, protože jste s dopravou neměl dosud nic společného. Vy jste o tento post usiloval?
Nominaci jsem dostal od Radka Johna, na rozhodnutí jsem měl pár minut. Radkovi jsem říkal, že pokud bych nějakou nominaci přijal, tak chci ministerstvo, kde bych mohl ukázat své manažerské dovednosti. Nechtěl bych být ministrem pro ozdobu.

Necítíte jako handicap, že o dopravě toho příliš nevíte?
Vidím to jako svoji přidanou hodnotu. Nejsem do věcí jakkoli zatažen, jsem naprosto netečný vůči lidem, kteří tam jsou. Přílišná zakotvenost ve vztazích je někdy spíše na škodu.

Může to znamenat, že příliš zakotvení lidé se mají obávat o budoucnost? Co čeká šéfy organizací, které spadají pod ministerstvo?
Pro mě bude hlavní, jak budou jednotliví manažeři spolupracovat na úsporách. Tam, kde se dozvím o konkrétní a hmatatelné věci, která je v rozporu se šetřením, to může mé rozhodnutí výrazně urychlit.

Plánujete už nějakou konkrétní výměnu?
Každý dostane svoji šanci a já budu bedlivě sledovat, jak s ní naloží. Velmi zásadní je důvěra veřejnosti, především odborné, a zaměstnanců. Musí předvést schopnost škrtů nejen v oblasti počtu úředníků, ale i v osobní rovině. Příklad: Když premiér jezdí v superbu, tak já se budu stejně tak dívat, jakým způsobem se chovají jednotliví ředitelé organizací v kompetenci ministerstva dopravy, a sledovat, jak pochopí tito manažeři, že nová vláda je zásadní filozofickou změnou v jejich fungování. Já sám budu jezdit dál svým soukromým vozem.

Příští týden měla dozorčí rada ČD řešit odvolání šéfa Petra Žaludy. Jaký je váš názor na jeho setrvání?
Ta dozorčí rada nebude, posunul jsem ji v čase, abych měl čas se s celým problémem seznámit. Já ostatně nejsem ani kompetentní ho odvolat, podle koaliční smlouvy potřebuji podpis premiéra i souhlas řídícího výboru.

Jakým způsobem chcete zlevnit stavby nových silnic a železnic?
Jsou celkem tři nástroje. Jeden je systémový, a to zavedení protikorupčního balíčku. Druhý je legislativní – ten je vázán na systém výpočtu nákladů a jejich dokladování. Třetí rozměr je personální a manažerský. Všechny ty tři přístupy se musí provázat a umožňují různé varianty. A to je i v kompetenci ostatních členů vlády.

Dosud se vypisují spíše co největší zakázky, kvůli tomu se hlásí málo firem a je podezření, že se na ceně domluví. Chystáte proto i menší soutěže?
To je kombinace prvního a druhého opatření. Jsou tam varianty, jak budeme postupovat, ale ještě je brzy to takto specifikovat.

Zastavili jste přípravu vinět, které měly nahradit dálniční známky. Počítáte tedy s tím, že časem dojde ke zpoplatnění jízdy pro osobní auta podle ujetých kilometrů, aby se viněty vyplatily?
Nejprve musíme ukázat, jak bude šetřit úřad a jak budeme efektivně investovat. Pak začnu přesvědčovat veřejnost o větší účasti na nákladech resortu dopravy. Předbíhat to by bylo velmi nemravné.

Máte představu, kolik ušetříte na provozu ministerstva?
Poměr deset procent na provozu, pět procent na investicích je něco, co představuje u některých organizací minimum, o kterém se bavíme. Mám v plánu u některých organizací zásadně seškrtat rozpočet (První dotčeným úřadem bude Ředitelství silnic a dálnic, u něhož Bárta pro příští rok nařídil snížit provozní výdaje o polovinu. Zároveň zakázal zadávání nových tendrů, pozn. red.)

Ministr financí prohlásil, že nevidí příliš velký smysl existence Státního fondu dopravní infrastruktury, přes který tečou peníze na dopravní stavby. Jaký je váš názor?
Souhlasím s panem Kalouskem, že celý systém je příliš složitý a byrokratický a není efektivní. Příliš mnoho lidí a peněz. Je jednoznačné, že to je místo, kde se musí zeštíhlovat. Mně na té struktuře vadí ještě jedna zásadní věc: kolektivní nezodpovědnost. Pokud chceme přesvědčit veřejnost, tak musíme snížit náklady na manažerský systém a současně i zvýšit individuální odpovědnost.

Tvrdíte, že se vaše bývalá firma ABL nemůže dostat k zakázkám na ministerstvu dopravy. Není snadnou cestou, jak se na zakázce přiživit, stát se třeba subdodavatelem stavebních firem – například jako hlídači staveb? Stačí přeci zadat podmínky tak, že stavba musí být hlídána firmou, která splní určité požadavky...
ABL je nejdražší bezpečnostní služba na trhu, její zaměstnanci stojí dvojnásobek toho, co platí stavební firmy za ostrahu. Takže to není možné. To je, jako by bývalý majitel autosalonu Rolls-Royce byl v podezření, že bude vozit zeminu ze stavby.

Jak chcete snížit agresivitu řidičů?
Jsme na začátku, vznikla meziresortní skupina vedená poslancem Stanislavem Humlem. Určitě dojde ke zpřísnění postihů tam, kde jsou prokazatelné prvky agresivity. Naopak u jiných částí bodového systému dojde spíše ke změkčení.

Dočkají se řidiči možnosti vybrat si legálně registrační značku auta?
Bude úprava, která znemožní korupční prostředí v této oblasti. Jestli bude možné vybrat si značku, to bych nepředjímal.

Autor:
  • Nejčtenější

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Přejmenujte hostinec, hrozil žalobou módní časopis. Majitelé se mu vysmáli

Společnost Condé Nast, vlastník značky mezinárodního módního časopisu Vogue, pohrozila právními kroky malému hostinci v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Výlohy jsou plné, ale obchody zavřené. Jak sankce rozkládají ruskou ekonomiku

Ve chvíli, kdy Vladimir Putin jakožto prezident Ruské federace oznámil invazi na Ukrajinu, zdálo se, že válka je od...

Rubl je nyní nejvýkonnější měnou světa. K euru je nejsilnější za sedm let

Ruský rubl v posledních dnech nadále posiluje a vůči euru se během pondělí dostal dokonce na své sedmileté maximum....

Konec snu o stabilní kryptoměně. Terra s lunou padly, investoři přišli o vše

I mezi strmými pády kurzů kryptoměn, které v posledních týdnech odepsaly desítky procent, je tento příběh výjimečný....

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

Staré kotle na uhlí se budou moci používat až do roku 2024, podepsal Zeman

Staré neekologické kotle na uhlí budou moci lidé používat až do září 2024. Odklad jejich zákazu stvrdila vládní novela,...

Nafta nad zlato. Dodávky paliva rozhodnou o ukrajinské úrodě

Sotva ukrajinští farmáři jakž takž zvládli jarní setí, často v neprůstřelných vestách, už čelí dalšímu vážnému...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třikrát víc. Zdražení energií je jako náraz do zdi, není před ním úniku

Premium Účty za energie řítící se na české domácnosti překonávají nejhorší představy. Ceny za elektřinu a plyn postupně rostou...

Česko v bezpečnosti potravin kleslo o devět pozic na čtrnácté místo na světě

Do budoucna se může stát problémem cena potravin, obávají se producenti. Zatím však Česko podle Indexu globální...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...