V posledních týdnech přibývá na Facebooku přinejmenším nekalých kampaní. Tváří se zpočátku nevinně. Nějaký obchodník se rozhodl po 20 letech ukončit provoz svého e-shopu a nyní pořádá finální výprodej. Samozřejmě za extrémně nízké, občas až symbolické ceny. A o tomto konečném výprodeji informuje právě prostřednictvím sociálních sítí. Nezapomene přitom přidat slogany jako „Zavíráme“ a „Vše musí pryč“.
Občas zkusí hrát i na citovou stránku potenciálních zákazníků v podobném duchu, jako tento konkrétní příspěvek: „Se slzami v očích vám musíme říct. Po všech těch letech lásky a obětavosti, které jsme věnovali našemu butiku Novak Praha, se nyní musíme vzdát. Jako bychom bojovali proti velkým gigantům, jejichž obrovské rozpočty a vliv stále více vytlačují malé podnikatele, jako jsme my. Bohužel už to není finančně únosné,“ uvádí se v jedné z inzercí.
Melania Trumpová spustila vlastní kryptoměnu. Není to investice, varuje![]() |
A pokračuje v podobném duchu. „Je těžké opustit naši vášeň, ale víme, že je čas rozhodnout se, co je opravdu důležité. Abychom tuto kapitolu uzavřeli, pořádáme velký výprodej. Vše v butiku, od nejkrásnějšího oblečení až po jedinečné doplňky, bude k dostání za velmi nízké ceny. Je to náš způsob, jak se rozloučit a zajistit, aby poslední kousky z naší kolekce našly nový domov,“ pokračuje příspěvek.
Řada lidí slyší na „finální výprodej“ a potenciálně nízké ceny, další skupinu zase osloví smutný příběh, jak jedna malá česká poctivá dílna prohrála svůj boj proti velkému nadnárodnímu gigantu. A tak si něco objednají. Pak ale může přijít nepříjemné rozčarování.
„Zboží sice došlo, ale v úplně jiné – horší kvalitě. Psala jsem o adresu, kam mám vrátit zboží, zatím žádná reakce. Takže jsem asi přišla o peníze, zato mám hnusný umělý svetr,“ uvádí na facebookové skupině své rozhořčení paní Eva Víšková. Další se se svými negativními recenzemi přidávají. „Naštěstí mi banka nahlásila podvodný e-shop a stopla platbu,“ přidává se Lenka Zajíčková.
Černý pátek jako šance pro kyberpodvodníky. Ukradených peněz stále přibývá![]() |
Na e-shop novak-praha.cz dokonce upozorňuje i Česká obchodní inspekce na svém webu. V upozornění z 30. prosince 2024 se uvádí: „Jako provozovatel webu není uveden nikdo, stránky jsou tedy zcela anonymní a spotřebitel neví, s kým uzavírá kupní smlouvu a vůči komu může nárokovat svá práva. Před nákupem na těchto stránkách Česká obchodní inspekce varuje.“
Nejde bohužel o ojedinělý případ. Další šmejdi cílí pro změnu na zájemce o brašnářské výrobky. Z inzerce by se mohlo zdát, že shodou nešťastných okolností zřejmě krachují dva bratři, kteří se shodou náhod oba věnují totožnému řemeslu. Velmi pravděpodobně se ale opět jedná o praktiky šmejdů. „Oboje mi hlásí v AVG blok a falešný eshop. Myslel jsem, že to budou prázdné adresy nebo mirror na Tlustého, ale tohle mě vyvedlo z míry,“ sdílí svou zkušenost Petr Šimčík.
Poznat, že jde o podvodný e-shop, může být složité. Před nákupem na e-shopu je možné ho preventivně zkusit vyhledat v seznamu rizikových e-shopů, který pravidelně aktualizuje Česká obchodní inspekce. I pokud tam ale daný e-shop není, ČOI doporučuje vyhnout se internetovým obchodům, které nemají jasně zveřejněné všechny údaje.
Lži a podvody. Herní platformě Roblox hrozí pád. Jde po ní parta nájezdníků![]() |
„Doporučujeme vyhýbat se anonymním e-shopům. Je důležité, aby spotřebitelé věděli, s kým smluvní vztah uzavírají. Zda je to provozovatel e-shopu a kde sídlí, nebo zda využívají služeb on-line tržiště, kde poskytovatelem může být jiná osoba než prodávající,“ říká František Kotrba, tiskový mluvčí České obchodní inspekce.
Pokud tedy e-shop neuvádí své jméno, adresu, v případě českého subjektu i IČO, e-mail a telefon pro korespondenci, ČOI doporučuje zvolit jiného dodavatele. Například to, že jsou stránky v českém jazyce, totiž nemusí znamenat, že jsou to opravdu stránky vedené českou společností. „Stránky mohou být v češtině, mohou mít koncovku .cz, ale obchod může být provozován subjektem sídlícím mimo EU, ačkoliv vzbuzuje dojem, že sídlí v ČR,“ varuje František Kotrba.
V případě, že už obchod proběhl, ale nebyl podle představ, může být další řešení na dlouhé lokte. Spotřebitelé samozřejmě mají právo odstoupit od smlouvy v zákonných 14 dnech a to bez udání důvodu. Podobné e-shopy ale často nekomunikují.
„Nereaguje-li prodávající na e-maily, doporučuje se zvolit komunikaci v písemné formě, ideálně prostřednictvím doporučeného dopisu s dodejkou,“ radí Lucie Kejharová, právnička spotřebitelské organizace dTest. A pokud ani tehdy prodávající nevrátí peníze, je potřeba poslat mu tzv. předžalobní výzvu.
V tu chvíli mi vše dávalo smysl. Američan při koupi domu naletěl podvodníkům![]() |
Další možností je využití chargebacku. Jde o bankovní nástroj, kdy pokud spotřebitel nedostane objednané zboží, může banku požádat o zpětnou platbu. „V takovém případě by měl spotřebitel co nejdříve kontaktovat svou banku a požádat o provedení zpětné platby. Žádost je vhodné podložit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem,“ popisuje Lucie Kejharová.
Pokud se ale spor nepodaří vyřešit smírnou cestou a nepodaří se získat peníze ani pomocí chargebacku, například to není možné, další postup se liší. „Spory s českými prodejci pomáhají řešit subjekty mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (ADR) při České obchodní inspekci,“ říká František Kotrba. U zahraničních prodejců to ale neplatí. „V případě podezření na spáchání trestného činu je třeba obrátit se na Policii ČR či státní zastupitelství,“ uzavírá František Kotrba.