Jak asi bude Číňanům chutnat kubánské jídlo? Přímo v Šanghaji to vyzkouší český provozovatel kubánských restaurací La Bodeguita del Medio, firma Gastro Group.
„Koncept La Bodeguita del Medio se v Praze i v dalších světových metropolích velmi ujal, proto jsme se začali před časem zabývat myšlenkou otevřít tuto restauraci v Číně. Přirozená volba padla na Šanghaj, kterou jsme v minulosti několikrát navštívili a měli jsme zde největší zkušenosti s místním prostředím,“ potvrzuje David Holubek z Gastro Group.
Česko bude vstupní branou Číny do EU, nabídl premiér Sobotka |
Šanghaj má firmě sloužit jako odrazový můstek do dalších měst, pokud restaurace u Číňanů zaboduje. Založení restaurace v Šanghaji vyjde podle Holubka přibližně na stejné peníze, které společnost vynaložila na vybudování pobočky v Praze. „Návratnost investice odhadujeme v horizontu přibližně dvou let, nicméně až realita ukáže, zda byly naše odhady realistické,“ dodává David Holubek, který za čínskou expanzi zodpovídá.
K české bagetě české pivo
Zdaleka nejde o jediný pokus vydělat na čínských zákaznících, podle českého velvyslanectví v Pekingu zvažuje vstup na čínský trh řada českých firem – z oblasti gastronomie i mimo ni.
„V provincii Ťiang-su bylo loni v říjnu podepsáno memorandum o vybudování výrobního podniku české sklářské firmy – mělo by se jednat o první výrobní investici v této provincii,“ říká pro iDNES.cz ekonomický konzul generálního konzulátu České republiky v Šanghaji Štěpán Vojnar.
Do Číny by se ráda vydala také známá síť rychlého občerstvení Bageterie Boulevard. Tu vlastní Petr Cichoň, majitel firmy Crocodille. Síť má v Česku desítky poboček v osmi městech.
„Zatím probíhají jednání a rešerše trhu, z tohoto důvodu nemohu být v tuto chvíli konkrétnější,“ říká šéfka pro expanze Bageterie Boulevard Markéta Krejčíková.
Arabský svět nám zajistí pětinu tržeb, věří výrobce českých baget Cichoň |
Podle jejích slov se franšíza do Číny chystá kvůli posílení střední vrstvy obyvatelstva, která vyhledává evropské jídlo. „Expanze by měla probíhat prostřednictvím silného partnera s dostatečným zázemím. Stejně nyní postupujeme ve Spojených arabských emirátech,“ doplnila Markéta Krejčíková.
Plány na otevření sítě restaurací a minipivovarů v Číně potvrzuje také společnost Pivovary Lobkowicz, do níž loni investovala čínská firma CEFC. Číňané nyní drží v páté největší české pivovarnické skupině 49,92 procenta akcií.
„Na rozšíření sítě a na dalších aktivitách na čínském trhu se intenzivně pracuje. V tuto chvíli je však předčasné o tom podávat nějaké podrobnější informace. O orientačních termínech nyní jednáme pouze uvnitř firmy,“ sdělila mluvčí společnosti Lucie Tučková.
Po loňské expanzi karlovarské sklárny Moser, za níž stála také skupina CEFC, se do Číny letos chystá další výrobce českého skla. Podle informací iDNES.cz chce do nového čínského závodu investovat česká firma Glassworks Oseček. Investici však ještě nedotáhla do konce, proto společnost zatím žádné detaily nesděluje.
„V současné době působí v Číně zhruba stovka českých podniků, a to ve formě přímého zastoupení, společného podniku nebo další formy spolupráce při prodeji svých výrobků s čínskými partnery. Jde o firmy de facto ze všech odvětví – strojírenství, výroby, potravinářského průmyslu a spotřebního zboží,“ doplnil konzul Štěpán Vojnar.
Brána do Číny
Šanghaj vždy sloužila jako brána do Číny, proto začíná řada západních firem svůj nástup k více než miliardě potenciálních zákazníků právě zde nebo v jejím okolí.
Na seznamu firem, které působí v oblasti šanghajského konzulátu, lze najít těžké váhy české ekonomiky – například závod Škody Auto/Volkswagenu v An-tchingu, Moser, Petrof, Lasvit nebo Preciosu. Společnost Alpine Pro vyrábí v sousední provincii Če-ťiang.
Další české společnosti působí mimo konzulární obvod Šanghaj. Nejznámější jsou pobočky PPF a její dceřiné firmy Home Credit nebo farmaceutické Sotio.