Úterý 24. listopadu 2020, svátek má Emílie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 24. listopadu 2020 Emílie

Banky toho ví o klientech čím dál víc, říká šéf Raiffeisenbank Vida

  5:00
Získat nového klienta není sólo hra nových bank. Bojují o ně i tradiční finanční ústavy jako Raiffeisenbank. Ta má nyní zhruba o třetinu klientů více než před dvěma roky. Nárůstu pomohly akvizice jiných bank, desítky tisíc lidí ročně si však do Raiffeisenbank najdou cestu samy. Banka se snaží lovit hlavně majetnější klienty a její šéf Igor Vida věří, že v tomto segmentu ještě existuje prostor.

Igor Vida, generální ředitel Raiffeisenbank | foto: Yan Renelt, MAFRA

Jak bude české bankovnictví vypadat za pět let?
Banky se dnes soustředí na digitalizaci, ale ani sami bankéři moc nevědí, kam přesně to povede. Jednodušší úkony se už přesunuly do mobilního bankovnictví či na internet. Ale složitější věci, jako hypotéky nebo investice, stále klienti chodí řešit na pobočky. Nebo založení nového účtu: klient si zjistí podmínky na internetu, ale účet jde otevřít na pobočku osobně, přestože není problém to udělat na dálku. Takže nemyslím, že by poboček mělo výrazně ubývat.

Igor Vida (50)

Vystudoval Fakultu elektrotechniky Slovenské technické univerzity v Bratislavě a později také General Management Program na Harvard Business School.

Kariéru v Tatra bance, která stejně jako česká Raiffeisenbank patří do skupiny Raiffeisen Bank International, zahájil v roce 1992 jako vedoucí oddělení peněžních a devizových trhů. Poté působil jako ředitel odboru treasury a investičního bankovnictví.

V roce 1997 se stal členem představenstva Tatra banky a od roku 2007 zastával pozice generálního ředitele a předsedy představenstva. Od dubna 2015 působí v České republice jako předseda představenstva a generální ředitel Raiffeisenbank. Je ženatý a má tři děti.

A jak se změní banky v přístupu ke klientům?
V tom už se bankovnictví mění. Banky toho o svých klientech díky jejich aktivitám on-line vědí čím dál víc. Bude záležet na tom, jak kvalitně to banky budou umět analyzovat a jak se jim to podaří propojit s dalšími informacemi, což může být třeba rizikový profil klienta. A jak mu na základě takové analýzy budou umět ušít konkrétní nabídku na míru.

Pomáhá vám, že jste součástí velké skupiny?
To, že jsme součástí skupiny, nám pomáhá v tom, že nemusíme v této oblasti sami investovat. A samozřejmě platí, že čím víc máte klientů, tím lépe můžete modelovat. Zkušenosti z jednotlivých zemí jsou absolutně přenositelné, chování zákazníků je podobné, můžeme tak sdílet zkušenosti z různých trhů.

Budou banky přibývat, nebo jejich počet klesne?
Pokud se bude dále zvyšovat úroveň regulace, pak se dá čekat konsolidace trhu (tedy že bude bank ubývat, pozn. red.). Každá regulace znamená zvýšení fixních nákladů, a proto je důležité mít co největší podíl na trhu. Ale na druhou stranu, pokud se ekonomice bude dál dařit, tlak na konsolidaci nebude.

S čím se banky budou muset vypořádat?
Vedle posilování bezpečnosti je to hlavně rostoucí objem regulací. Odčerpává množství kapacit a klient to ani nepostřehne. Jde o to, co všechno musíme hlásit regulátorovi. Z našich projektových kapacit odčerpávají požadavky regulace zhruba 60 procent. Mluvíme o stovkách milionů korun a desetitisících hodin, které tomu musí naši zaměstnanci ročně věnovat.

Jsou už čeští klienti „rozebraní“?
Čísla za minulý rok ukazují, že došlo k velkému posunu. Banku změnilo kolem 800 tisíc klientů, z toho 500 tisíc dokonce svou hlavní banku. To jsou velká čísla. Jednak asi nebyli spokojeni s tím, co jim stávající banka nabídla, a jednak je oslovily nabídky, které se jim zdály atraktivnější. Klienti jsou stále velmi citliví na strukturu poplatků.

Raiffeisenbank ale účet s nulovými poplatky v základu nenabízí. Chystáte ho?
Úplně bezpoplatkový účet ne. Ale náš základní balíček eKonto Smart má nastavené podmínky tak, že zhruba dvě třetiny klientů, kteří ho mají, za jeho vedení neplatí žádné poplatky, protože aktivně využívají naše služby. To znamená, že nás využívají jako hlavní banku, chodí jim sem výplata nebo její část, alespoň 15 tisíc korun, a udělají více než tři transakce měsíčně.

Kolik klientů nyní máte a kolik byste jich chtěli mít za pět let?
Teď máme zhruba 600 tisíc klientů a v roce 2020 jich chceme mít 650 tisíc. To je cíl, který jsme si stanovili před dvěma roky, a zatím to vypadá, že bychom ho mohli překročit. Pomohly nám nedávné akvizice a také se nám dařilo získávat nové klienty prostřednictvím pobočkové sítě.

Cílíte na majetnější klienty. Je v tomto segmentu ještě prostor?
Věříme, že ano. Ze statistik o změně banky vyplývá, že mnozí klienti se nedočkali naplnění svých potřeb na úrovni, na níž to očekávají. A my jsme přesvědčeni, že jim umíme nabídnout to, co chtějí. Teď třeba spouštíme nové internetové a mobilní bankovnictví, díky němuž bude mít klient větší přehled o svých produktech a aktuálních nabídkách na míru.

Přebrali jste klienty Citi, teď jste lákali klienty sesterské banky Zuno, která ukončila činnost. Kolik z těch necelých 100 tisíc klientů, které Zuno v Česku měla, si otevřelo účet u Raiffeisenbank?
Zuno se profilovala výrazně jinak než Raiffeisenbank. Poskytovala služby jen on-line, neúčtovala žádné poplatky za vedení účtu ani za transakce. Nabrala hodně klientů, kteří si jen otevřeli účet, ale pak nevyužívali její služby. My jsme se zaměřili jen na ty aktivní a majetnější. Nemůžu říci přesné číslo, ale nakonec jich k nám přešlo mnohem více než deset tisíc, jejich průměrný zůstatek na účtě byl kolem 400 tisíc korun.

Co ti ostatní?
Mnozí jen zrušili účet a dál to neřešili, protože to nebyla jejich hlavní banka. Pro onlinové banky je typické, že jen 10 až 15 procent klientů je využívá jako primární banku. Takže pokud šli jinam, hledali podobný typ banky, jako byla Zuno.

Jak epizodu se Zuno hodnotíte? Byl to pokus, který nevyšel?
Dopadlo to tak, protože se změnily podmínky na trhu. Když Zuno vznikala, byl na trhu nedostatek likvidity. A Zuno sbírala hlavně depozita, poskytovala vedení účtů se zajímavým úročením a termínované vklady. Jenže teď je přebytek likvidity a na depozitních produktech skoro zmizely marže. Zuno proto nedokázala generovat dostatečné výnosy. Prodej třetí straně se nepovedl, takže se rozhodlo, že Zuno ukončí činnost a že se o klienty postará česká Raiffeisenbank a slovenská Tatra banka.

Kvíz: Jste bankomatoví experti, nebo elévové? Otestujte svůj přehled

Před volbami se objevují návrhy na zavedení speciální bankovní daně. Co na to říkáte?
Kromě jedné, možná dvou politických stran nezískal zatím ten návrh širokou podporu. Ale já tu nevidím problém, který by sektorová daň měla řešit. Stát má dostatek příjmů, ekonomika roste.

Možná jde o reakci na to, že banky posílají své zisky formou dividend zahraničním matkám...
V našem případě je to asi 60 procent zisku. Ale banky si musí nechat přesně tolik kapitálu, aby mohly dál podporovat ekonomiku v poskytování úvěrů. Pokud bychom se rozhodli, že ty dividendy nevyplatíme a veškerý zisk si ponecháme, budeme mít příliš mnoho kapitálu. Prudce by nám poklesl výnos na kapitál, protože bychom všechny dodatečné zdroje stejně nedokázali k úvěrování průmyslu či domácností využít. Víc úvěrů bychom neposkytli.

Jde ale i o to, že řada firem vyvádí zisky do zahraničí a v Česku nedostatečně investuje...
To ale není případ bank a k jiným sektorům se nemohu moc vyjadřovat. Ale obecně, pokud nějaký podnik vyplácí dividendy na úkor investic, zadělává si na problém v budoucnosti. To by však sektorová daň stejně nevyřešila.

  • Nejčtenější

Dědička pivovaru Guinness je po smrti, zemřela na následky smolné nehody

V pouhých devatenácti letech zemřela dědička světoznámého irského pivovaru Guinness Honor Ulothová. Vnučka...

Fronty ještě přijdou, vláda zapomněla na rodiče s dětmi, tvrdí prodejci

Od rána obchodníci poprvé povinně počítají zákazníky, aby měl každý pro sebe 15 metrů čtverečních v přepočtu na plochu...

Kdo nemá košík, nenakoupí. Obchody vymýšlejí, jak spočítat zákazníky

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak budou dodržovat pravidlo „jeden zákazník na 15 metrů“, které většinou považují...

Nejprestižnější svaz someliérů se hroutí kvůli obřímu sexuálnímu skandálu

Organizaci Court of Master Sommeliers, která je považována za nejprestižnějšího poskytovatele someliérského vzdělání,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svět měl z Česka hrůzu, říká miliardář Frolík. Chystá výrobu chytrých postelí

Premium Když nemusíte, tak si na jeho postel lehnout nechcete. Zakladatel firmy Linet, která vyrábí nemocniční lůžka, mluví o...

Proč je Eva Burešová tak hubená? Promluvit ji donutila Prachařová s anorexií

Premium Herečka Eva Burešová (27) se zastala Mariany Prachařové (26), která přiznala anorexii. Hvězda Slunečné je ale sama kost...

Měli lepší stroje Sověti, nebo Američané? O jednom neobyčejném souboji

Premium Když autu dojde palivo těsně před čerpací stanicí, můžete ho k ní dotlačit. Ale co dělat, když se totéž stane letadlu...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Pošta zruší téměř 2 400 pracovních míst, Hamáček chce vysvětlení

Česká pošta plánuje k 1. březnu příštího roku zrušit 2 371 pracovních míst. Znamená to propuštění zhruba 1 500 lidí,...

Na Američany a Asiaty zapomeňte. Turismus v Česku zachrání sousedé

Prázdné hotely, lázeňské domy nebo turistické ubytovny musí po letošní extrémně slabé sezoně zachránit návštěvníci ze...

Temelín a Dukovany chrání nový laserový systém, zachytí i dron

Společnost ČEZ nechala v jaderných elektrárnách Dukovany a Temelín nainstalovat nový laserový systém, který chrání...

V Česku se ročně ztrácí pitná voda za osm miliard. Kvůli haváriím

V celém Česku se v roce 2018 ztratilo na 95 milionů kubíků vody za zhruba osm miliard korun. Přesto se průměrný podíl...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Svatební cesta byla fiasko, vztah zachránila Milešovka, tvrdí novomanželé

Poslední dvojicí, kterou dala dohromady věda pomocí testů připravenosti na vztah, atraktivity vzhledové i čichové a...

Dědička pivovaru Guinness je po smrti, zemřela na následky smolné nehody

V pouhých devatenácti letech zemřela dědička světoznámého irského pivovaru Guinness Honor Ulothová. Vnučka...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Fronty ještě přijdou, vláda zapomněla na rodiče s dětmi, tvrdí prodejci

Od rána obchodníci poprvé povinně počítají zákazníky, aby měl každý pro sebe 15 metrů čtverečních v přepočtu na plochu...