Ruzyňské letiště se připravuje na privatizaci. Už nyní se o něj zajímají desítky investorů. Jako poslední vstoupily do hry indické firmy Essar a GMR Group.

Ruzyňské letiště se připravuje na privatizaci. Už nyní se o něj zajímají desítky investorů. Jako poslední vstoupily do hry indické firmy Essar a GMR Group. | foto: Řízení letového provozu ČR

Po ruzyňském letišti prý pokukují také Indové

  • 22
Privatizace pražského letiště ještě nezačala, ale kolem lukrativní nevěsty se začínají točit desítky nápadníků. K evropským zájemcům se nyní přidávají také asijští investoři. Naposledy o sobě daly vědět indické firmy Essar a GMR Group, informuje tuzemský ekonomický deník E15.

Společnost Essar investuje hlavně do ocelářství, energetiky, logistiky a GMR Group provozuje letiště v Dillí, píše list, podle kterého zájemci o Ruzyni považují pražské letiště za "událost letošní privatizační sezony".

Poradce prodeje, firma Credit Suisse, by měla vládě upřesnit svou představu letos v březnu. Společnost určí, jaký způsob privatizace bude nejvhodnější, rozhodne i o rozsahu prodeje a majetkové účasti státu ve společnosti. Státní kasa by mohla podle odhadů prodejem letiště zbohatnout o 70 až 100 miliard korun. - více zde

Vídeň se k Ruzyni přihlásila první
Zájem o privatizaci letiště Praha již dříve oznámili zástupci vídeňského letiště Flughafen Wien a podle listu Prager Zeitung se o ni zajímá i frankfurtský Fraport. - více zde

Účast údajně zvažuje i budapešťský Hochtief Airport nebo španělský Abertis Airport, uvádí deník.

Minulý týden list Times of India uvedl, že do privatizace Letiště Ruzyně podá nabídku také firma GVK, která provozuje bombajské letiště. O investicích v Česku uvažuje také singapurská firma Changi Airports a australská Macquarie Airports, uvedl server Týden.

Ministr dopravy Aleš Řebíček původně prosazoval formu dlouhodobého pronájmu. To by státu přineslo nižší výnos, zůstala by mu však kontrola nad důležitou dopravní tepnou. "Preferuji takový způsob, který bude pro stát dlouhodobě nejefektivnější. Jaký to bude, vyplyne z analýz, na nichž se pracuje", řekl deníku Řebíček.

Prodej komplikují spory o pozemky
Privatizaci může podle listu ovlivnit i jednání státu s investiční společností Penta o výkupu pozemků, na kterých by měla vzniknout nová přistávací dráha.

Penta vlastní část těchto pozemků, ministerstvo však její požadavky neakceptovalo. "Jednání s Pentou stále pokračují. Odhadnout jejich výsledek a dobu, kdy skončí, si netroufnu," uvedl pro E15 ministr.