„Rukávky“ překážejí. Vypitá dětská pitíčka nikdo nechce recyklovat

  1:00aktualizováno  1:00
Až dva tisíce tun vytříděných PET lahví ročně se podle odhadů recykluje složitěji, než by mohlo. Situaci komplikují „rukávky“ neboli fólie, které některé lahve obepínají. Výrobcům hrozí, že na ně budou muset doplácet. Čiré petky bez nich jsou přitom nejlépe recyklovatelným plastem v Česku.

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného rukávku lahve nelze recyklovat. | foto: Martina Patočková, MF DNES

Stát hovoří o tom, že za takto balené lahve by se měly odvádět vyšší poplatky. Výrobci proto přemýšlejí, jak se jim vyhnout. Někdy ale přicházejí s ještě horšími variantami, než je dnes nejčastěji používané PVC.

Fotogalerie

„Rukávky“ většinou obepínají celou lahev a vejde se na ně mnohem více textu a motivů než na klasickou etiketu. U dětských nápojů, jako je Jupík, Kubík či Figo, proto patří k nejvyužívanějším.

Často se „rukávek“ rovněž používá při balení mlék a jogurtových nápojů. Zákazníci ho najdou ale i na malých lahvích kofoly, ondrášovky či ledového čaje Lipton. „Výrobce dlouhodobě na tuto skutečnost upozorňujeme. Sleeves jsou obecným problémem všech recyklátorů PET lahví, nejen v Česku,“ uvádí Lukáš Grolmus ze společnosti Eko-kom, která zajišťuje sběr odpadu.

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Proč je jásavý „rukávek“ problém? Zjednodušeně řečeno, není z papíru či polyethylenu, které jdou od cenného polyethylentereftalátu (PET) snadno oddělit. Nejčastěji ho tvoří PVC či polystyren.

Tuzemské třídicí linky totiž fungují na základě takzvané flotace, při níž se materiály oddělují pomocí vody. A ta na PVC a polystyren v tomto případě neplatí.

„Když plně automatický sorter detekuje nežádoucí polymer, jako je polystyren či PVC, automaticky tyto materiály nebo celou lahev vyřadí,“ popisuje Josef Hejl, šéf společnosti Petka, která lahve třídí a zpracovává na vločky. U lahví s PVC, což jsou třeba Jupíky, to znamená odvoz na skládku. Kvůli chlóru, který obsahují, totiž nesmí ani do spalovny. 

Většina třídících linek v Česku nevyužívá sofistikovanější třídič na PVC, který je další velká investice. Pár jich nicméně v Česku je, a některé firmy tam „jupíkové vločky“ na dotřídění od PVC posílají. Zřejmě ale ne všechny, celý proces to prodražuje, takže hodně jich stále míří na skládku, což stále zatím vyjde levněji.

Novinkou, která se zpracovatelům nelíbí ještě více než PVC, je takzvaný PET G, o kterém někteří výrobci uvažují. „Máme dvě varianty – PET G nebo klasický PET. Do konce roku chceme plnohodnotně odstranit sleeve,“ uvádí například šéf Ondrášovky Libor Duba.

„Zpracovatelé, kteří používají recyklát, mají z PET G hrůzu. Když se jim ve směsi vyskytne, tak jim to kvůli nižší teplotě tání začne téct, pásku nevyrobí a výroba jde do odpadu,“ uvádí Hejl. Pásky použitelné díky své pevnosti třeba na stavbě jsou jednou z věcí, které se z PET dělají.

Barevným petkám zvoní hrana. Recyklace je obtížnější, hlásí firmy

Výsledkem je, že lahve s „rukávkem“ na třídicích linkách neprojdou. „My vyhazujeme všechny lahve se sleevem,“ popisuje Hejl.

Ideální podle něj není ani PET rukávek, protože fólie se chová při zpracování jinak než PET z lahve a „zkazí“ barvu. Jinak čirá petka, která je po zpracování na vločky nejdražší, má tak omezené použití.

Čistý je nejdražší

Někteří výrobci namítají, že je důležité, že se PET lahev nakonec zpracuje. A upozorňují, že odpadářům jde hlavně o peníze. Za vločky z čirých PET lahví totiž dostanou nejlépe zaplaceno. Za barevnou směs se platí méně.

„My máme s dodavateli dohodnutou kvalitu a maximální obsah nežádoucích příměsí, takže k nám přijde materiál již vyčištěný a vytříděný,“ uvádí Tomáš Reichert, ředitel divize ve firmě Svitap, která vyrábí textilie a od firem, jako je Petka, odebírá recyklát.

PET lahve v tuzemských obchodech

„Požadavky na čistotu recyklátu jsou vysoké. Jedna PVC etiketa na petce dokáže znehodnotit i přes tunu těžký big bag s drtí,“ dává příklad Hejl.

Výrobci nápojů proto zároveň přemýšlejí, jak zákazníka motivovat, aby etiketu strhával. „Všechny naše rostlinné nápoje AdeZ mají etiketu s perforovaným proužkem ke snadnému odtržení,“ uvádí Kateřina Kozlová za společnost Coca-Cola další možnost, jak zlepšit recyklovatelnost těchto obalů.

PŘEHLEDNĚ: Éra skládkování končí, bude se recyklovat ve velkém

„Nicméně pracujeme na tom, aby edukace spotřebitele, a tím i motivace k oddělení etikety od lahve byla vyšší,“ dodává Kozlová s tím, že letos na podzim plánují uvést nové etikety s viditelnějším upozorněním, že je potřeba je strhnout.

Společnost Danone si dokonce dala v rámci své celoevropské plastové strategie za cíl vyloučit PVC z obalů do roku 2021.

Změny probíhají i u české Olmy. „Pokud jde o sleeve na litrových PET lahvích, ten již máme plně recyklovatelný z materiálu polyethylen. Nicméně rukávky používané na menší drinky a jogurty jsou v tuto chvíli ještě z PVC,“ uvádí mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka s tím, že už mají připravené kroky, které zajistí lepší podmínky pro recyklovatelnost.

Výrobci se snaží mimo jiné i proto, že stát připravuje poplatky za těžko recyklovatelné výrobky. „Když víme, že tyto lahve zamezují recyklaci, musí být jasně zpoplatněny v rámci ekomodulace. Když půjde o PVC, tak může být poplatek za ně i pětinásobný,“ uvádí šéf odpadů na ministerstvu životního prostředí Jaromír Manhart.

VIDEO: Takto se z plastové lahve, kterou vyhodíte do žlutého kontejneru, stane nový výrobek:

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Českému hokeji se změna dresu vyplácí, firmy však stále parazitují na znaku

Čeští fanoušci se radují z gólu.

V červnu loňského roku představil Český hokej kompletní změnu vizualizace a designu včetně podoby dresů národního týmu....

Přísun čisté ropy z Ruska vázne. Do Česka dorazí později, než se čekalo

V podniku Mero spravují ropné rezervy České republiky(18. července 2012,

Čistá ropa z Ruska by měla do Česka přitéct mezi 26. a 28. květnem. Na twitteru to v pátek uvedl předseda Správy...

Exekuční lavina za bilion korun. Vláda chce bezútěšnou situaci řešit

Exekuce

Počet lidí v exekuci se meziročně mírně snížil. Beznadějně zadlužený nicméně zůstává každý desátý dospělý obyvatel...

Najdete na iDNES.cz