Celých 71 procent Čechů souhlasí s tím, aby obchodníci měli povinnost přijímat platby kartou. Jen 27 procent souhlasí s tím, že by v obchodech, restauracích a dalších zařízeních neměla být povinnost přijímat karty.
Navzdory rostoucí popularitě karet v mobilu či dalších chytrých zařízeních, zůstává hlavní volbou fyzická plastová karta – upřednostňuje ji 55 procent Čechů, zjistil také průzkum.
Čím víc utrácíte, tím víc dostanete. Kde a jak vás odmění za placení kartou![]() |
V zahraničí Češi platí zpravidla kartou nebo hotovostí v lokální měně. Desetina Čechů používá Revolut, šest procent online peněženku typu PayPal. „Tyto služby většinou využívají mladí lidé,“ doplnila za Českou spořitelnu Monika Hrubá, která v bance odpovídá za strategii finančního zdraví a zákaznické zkušenosti.
Vůbec u sebe hotovost nenosí tři procenta Čechů. „Celkem 58 procent Čechů má v hotovosti maximálně několik stovek korun a čtvrtina nosí jen drobné, tedy několik desítek korun. Pouze tři procenta respondentů prozradila, že s sebou nenosí žádnou hotovost a osm procent si vybírá bankovky pouze na konkrétní místa, kde ví, že se bez hotovosti neobejdou,“ upřesňuje Tomáš Odstrčil z portálu Evropa v datech, který se na průzkumu podílel.
Platby na kontakt Čechy neoslovily
Pokud jde o alternativní způsoby placení, Češi mají nejraději QR kódy. V minulosti už tuto možnost využily tři čtvrtiny z nich. Mnohem nižší je ale využívání platby na kontakt, kdy platícímu stačí k zaslání peněz znát pouze telefonní číslo příjemce. Službu banky spustily loni na podzim, zkušenost s ní má zatím jen 11 procent Čechů.
„Mobilní bankovnictví už je totiž tak intuitivní, že lidé nevidí důvod, proč platby na kontakt využívat. Naše očekávání ale služba splnila. Měli jsme už dříve podobnou službu jen pro naše klienty a ani tato služba nebyla nijak ve velkém využívána,“ vysvětlil na dotaz iDNES.cz mluvčí České spořitelny, Filip Hrubý.
Platby na kontakt si za týden aktivovalo asi tři sta tisíc klientů, hlásí banky![]() |
Odstrčil z Evropy v datech k tomu doplnil, že službu na kontakt musí mít aktivovaný i příjemce peněz. Odesílatel si tak často nemusí být jistý, zda vůbec tímto způsobem peníze může poslat.
Statisíce zmizelé v QR kódu. Personál si nechal peníze posílat na vlastní účet![]() |
Průzkum také ukázal, že Češi si oblíbili online platformy, jako je Voyo, Netflix či Spotify. Předplatná tohoto typu využívá celkem 63 procent Čechů. Čtvrtina z nich už ale někdy v minulosti zapomněla, že si nějakou službu předplácí. „Častěji na předplatné zapomínají mladí lidé do 29 let. Jinak se ale zdá, že zapomnětlivost závisí spíše na osobnostních rysech a dalších individuálních okolnostech, než na takových faktorech, jako je vzdělání, příjem nebo složení domácností,“ vysvětlila Kamila Fialová ze Sociologického ústavu Akademie věd.