Na televizi připadá přes 80 procent všech výdajů, s výrazným odstupem následují noviny a časopisy se souhrnným podílem asi 11 procent. Na rádia z celkové sumy připadla méně než tři procenta, stejně jako na kina.
"Význam televize jako hlavního komunikačního média zůstává velmi silný a dlouhodobě se zdá neotřesitelný," uvedl marketingový odborník Pivovarů Staropramen Petr Ungerman. Důvodem je podle něj především dobrý poměr ceny a výkonu, kdy televize vychází nejefektivněji v nákladech na "zásah" jednoho spotřebitele.
Dalším důvodem pro výsadní postavení televize je také to, že pivovary mnohem častěji než jiní výrobci představují ve svých spotech zábavu s pivem spojenou, a pro takové sdělení je obrazovka přirozenějším médiem než třeba tisková reklama, uvedl Ungerman.
Pivní značky mají v tuzemsku poměrně velkou tradici a jejich znalost je relativně vysoká. Výrobci tedy musejí piva podporovat výrazněji, než jen budovat o nich povědomí. K silnějšímu profilování značek potom nestačí statický obraz, jako jsou billboard či obrázek v tisku.
PIVO, DESTILÁTY, VÍNO, KOKTEJLY na napoje.idnes.cz |
Podle předsedy Českého svazu pivovarů a sladoven Jana Veselého jsou výdaje domácích pivovarů za reklamu srovnatelné s vyspělým světem. Výrazně se přitom liší mezi značkami.
Velcí výrobci mají menší náklady na produkci jednoho piva, ale u národních značek utratí za propagaci podstatně více. Malý pivovar přijde sice výstav jednoho půllitru o něco dráž, ale pokud prodává lokálně, odpovídají tomu i marketingové aktivity, které jsou pak levnější.
Na trhu je v současnosti v nabídce asi 360 domácích značek piva, tento počet se ale neustále mění, uvedl Veselý.