Německým pivovarům docházejí lahve. Lidé jich do obchodů vracejí málo

  12:05aktualizováno  12:05
Pivovary jsou uprostřed hlavní sezóny, část producentů v Německu však řeší kapacitní problémy. Nemají totiž dostatek skleněných lahví, do nichž by stáčeli pivo, prodávané v supermarketech. Výše záloh zřejmě dost nemotivuje Němce k vracení prázdných obalů.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Některým pivovarům kromě lahví scházejí i přepravky. Podle listu Deutsche Welle  jde o dlouhodobé problémy, jimž pivovarnický průmysl čelí.

Lahve scházejí například pivovaru Fiege ze západoněmecké Bochumi, který vyzval spotřebitele na Facebooku k aktivnějšímu vracení: „Potřebujeme vaši pomoc. Přestože pravidelně nakupujeme nové lahve, v našich stáčírnách obaly docházejí. Proto, než odjedete na dovolenou, přivezte nám prosím prázdné lahve Moritz Fiege. Nejdřív záloha, potom párty!“ Výzva zřejmě zabrala, lidé totiž ve větší míře začali přinášet prázdné obaly.

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

Nedostatek, který nepálí jediný pivovar, však ukazuje na systémové a dlouhotrvající problémy. Důvodem je zřejmě nízká výše záloh, které se pohybují v přepočtu od dvou do čtyř korun. Tato částka pro některé Němce není dost vysoká k tomu, aby je motivovala k častějším cestám do obchodů. Problémy, které jindy nemusí být vůbec vidět, se objevují až nyní uprostřed sezóny, tedy v době typické vysokou spotřebou piva.

Krize v létě

Z pivovarů mají největší potíže menší, regionální a často rodinné podniky, jako je Fiege. Tento podnik podle mluvčího v běžných dnech roku plní od sto do sto dvaceti tisíc lahví denně, ale nyní v létě objemy dosahují sto padesáti až sto šedesáti tisíc.

Podle odborníků z trhu je to však dramatický problém celého průmyslu. Asociace německých pivovarů uvedla, že potíže jsou obzvláště palčivé v letošním létě.

Největší evropská ekonomika otáčí dokola dvě miliardy lahví na pivo, přičemž každá se v průměru naplní šestatřicetkrát. Ač to zní jako obrovské množství, řada pivovarů v Německu má specifické lahve, ať už svými tvary, rozměry nebo třeba emblémem pivovaru, jenž je součástí designu lahve. Třeba Fiege používá lahve s takzvaným pákovým systémem a porcelánovým uzávěrem, jaké má například i český pivovar Bernard. Takové lahve jsou dražší a dají se naplnit jen třicetkrát.

Objednat si nové lahve přitom není tak jednoduché. Jejich výroba je často sezónní záležitostí a producenti přijímají objednávky až rok dopředu.

Problémy, které se objevily letos, už některé německé pivovary potrápily v minulosti. Deutsche Welle připomíná, že v roce 2012 mnichovský pivovar Hofbräu kvůli nedostatku prodával pivo pouze těm zákazníkům, kteří přinesli prázdné lahve. S nedostatkem však bojují zejména menší pivovary s nedostatečnými nebo žádnými sklady. Velké společnosti jako Warsteiner či Beck’s nemají problém se předzásobit.

Autor:

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

PŘEHLEDNĚ: Peníze, nebo stravenky? Otázky a odpovědi na chystanou revoluci

Stravenky Cheque Déjeuner (ilustrační snímek)

Ministryně financí přišla s návrhem nabídnout zaměstnavatelům alternativu ke stravenkám: místo nich by mohli...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Nejen zelenina. Rychle zdražují desítky potravin včetně čaje, masa i sladkostí

Ilustrační snímek

Fakt, že potraviny rychle zdražují, začal vnímat skoro každý. Nejde ovšem jen o často zmiňované extrémy, kterými jsou...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Odborář Středula jde proti zaměstnancům

PENÍZE, NEBO STRAVENKY: Ministryně financí přišla s návrhem nabídnout...

Bitva o stravenky a novou podobu zaměstnaneckých obědů se přiostřuje. Autorka navržené změny, ministryně financí Alena...

Semafor pro limonády. Nové značení má jasně ukazovat výživové hodnoty

Coca-Cola (ilustrační snímek)

Před více než dvěma lety šestice firem, Coca-Cola, Pepsi, Mars, Mondeléz, Nestlé a Unilever, prezentovala společný...

Zemědělci jsou s digitalizací dál než průmysl, tvrdí průzkum

Autonomní stroj Robotti poprvé v Česku. Stroj zvládne obdělat deset hektarů...

Zemědělci jsou v digitalizaci dál než průmysl, tvrdí nový průzkum Asociace malých a středních podniků, který se zabýval...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz