Pilotů je přebytek. Ti nezkušení musí platit za to, že mohou létat

  1:57aktualizováno  1:57
Některé agentury zprostředkovávající práci přišly s nabídkou pro piloty, kteří zrovna nemají kde létat – nabídly jim stáž, během které si mají zaplatit odlétání stanoveného počtu hodin. Pro začínající piloty je to cesta, jak předhonit na trhu práce více zkušené kolegy. Konkurence mezi piloty je totiž výrazně vyšší než dřív.

I přes nadbytek lidí ve své profesi bojují piloti Lufthansy za zvyšování platů. | foto: AP

Například za třicet tisíc dolarů slibuje americká agentura Global Pilot Center odlétání nejméně tři sta hodin na pravidelných linkách například po Evropě či Středním východě po boku zkušenějších pilotů. Aerolinky, které služeb pilotů zdarma využívají, odmítá agentura uvést, nereagovala ani na dotazy MF DNES.

Získání pilotního průkazu a typové zkoušky na určitý typ letadla pro nalezení práce už pilotům rozhodně nestačí – záleží na počtu nalétaných hodin. "Hodně aerolinek má požadavky minimum 500 hodin. Ovšem v dnešní době nenacházejí práci ani lidi s 2 000 hodinami," říká pilot Jan Čamek.

Dva čeští největší dopravci – ČSA a Travel Service, podle svých slov takových služeb nevyužívají a pilotům za létání sami platí. "Nabíráme kvalifikované piloty vzhledem k nárůstu počtu letadel," uvedla mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková.

Práce pilota přes leteckou krizi neztratila nic na svém lesku a pro spoustu lidí je stále velkým snem. Krize však od kniplu spoustu lidí dostala na podporu. Ti, co dál létají, se často musí spokojit s nižším platem než dříve. Například v ČSA si piloti snížili mzdy o třicet procent, řada z nich dobrovolně odešla s velkým odstupným.

Cesta za knipl: 1,7 milionu

"Někteří šli k jiným dopravcům v Evropě, jiní létají například v Asii. Někteří s létáním přestali nebo ještě práci hledají," říká prezident Českého sdružení dopravních pilotů Filip Gaspar. V ČSA létá zhruba 470 pilotů, další propouštění není v budoucnu vyloučené. Aerolinky však dosud neřekly, zda se zbaví dalších strojů a tím pádem i pilotů.

Pilotní průkaz pro dopravní letadla není levnou záležitostí: pokud začínáte od nuly, licence ATPL na dopravní letadla přijde zhruba na milion korun. Dalších zhruba 700 tisíc stojí typová zkouška pro určitý typ letadla.

Platy přitom zejména pro začínající piloty nejsou příliš ohromující a pohybují se kolem padesáti až osmdesáti tisíc korun. Většina nových pilotů si tak bere půjčky nebo spoléhá na pomoc rodičů.

V Česku i přes krizi na trhu pilotů loni přibylo nejvíce v historii. Loni licenci ATPL získalo podle údajů Úřadu pro civilní letectví 103 pilotů.
Celkem má už u nás ATPL licenci 696 pilotů. Pilotů helikoptér loni přibylo šest, je jich teď celkem 29.

Rekordní počet pilotů

Do kokpitu vysněného velkého letadla se však řada z nich nedostala. "Jsem v ČSA na seznamu čekatelů, naštěstí jsem našel práci instruktora," říká jeden z nových pilotů Marek Babic. Sám je však optimistou. "Vlna zájmu o piloty je taková sinusoida, takže věřím, že do roka se situace zlepší a bude o piloty větší zájem," věří.

Rekordně vysoký počet nových pilotů za loňský rok v Česku je podle lidí z tuzemských leteckých škol z velké části způsoben tím, že kurz zahajovali ještě v době, kdy byla po pilotech velká poptávka. "Pokud kurz dělají při práci, zabere tak dva roky," vysvětluje Antonín Grmela z letecké školy Flying Academy.

Podle něj se kvůli krizi mění struktura lidí, kteří se snaží o průkaz pilota dopravního letadla. "V kurzech je více lidí, kteří si licenci dělají spíše z důvodu, že je to jejich koníček, než že by se pilotováním chtěli živit," dodal Grmela.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Cena dřeva za rok klesla o polovinu. Na kůrovci se dá ale i dobře vydělat

Práce s motorovou pilou je hlučná. Ve Žďáru to bude v neděli problém.

Pro majitele lesů je to pohroma. Cena za kůrovcové dřevo balancuje na hranici ziskovosti a nic nenapovídá tomu, že se...

Banky mají prostor, aby lépe úročily vklady, říká centrální bankéř Michl

Člen bankovní rady ČNB Aleš Michl.

Centrální banka opakovaně zvedla svou úrokovou sazbu, v bankách se to však projevilo jen částečně. Hypotéky sice...

Škvára končí na skládce, ale může z ní být silnice, říká ředitel spalovny

Ředitel spalovny v pražských Malešicích Aleš Bláha

Více než dvacet let fungující spalovna komunálního odpadu v pražských Malešicích prochází za provozu rekonstrukcí za...

Najdete na iDNES.cz