Přestože se podmínky pro turisty za posledních deset let výrazně zlepšily, stížností neubývá.

Přestože se podmínky pro turisty za posledních deset let výrazně zlepšily, stížností neubývá. | foto: Profimedia.cz

Pětina cestovek klame zákazníky

  • 101
Jana Holečková z Prahy měla se svým mužem před třemi dny ráno odletět na dovolenou na Krétu, kde měla v hotelu zaplaceno ubytování na deset nocí. Pár dnů před odletem se však dozvěděla, že první noc stráví ještě v letadle a v hotelu bude ubytována až o den později.

"Podle katalogu měl být odlet v ranních hodinách. Tři dny před odletem jsme obdrželi podklady, že odlétáme až v 19.30 a budeme ubytováni až ve večerních hodinách následujícího dne," napsala Holečková ve své stížnosti adresované Sdružení na ochranu spotřebitelů (SOS), které zastupuje práva spotřebitelů.

Podobné zkušenosti jako Jana Holečková mají i stovky dalších klientů cestovních kanceláří. Během své dovolené například bydleli místo v prosluněném pokoji v suterénu plném švábů, pláž byla kilometry od hotelu, nebo místo klidného prostředí měli pod okny hlavní ulici.

Také vám cestovka zkazila dovolenou?
Chcete varovat ostatní?

Napište své zážitky na jan.sura@mfdnes.cz

Tito klienti se hned po návratu obracejí na SOS se žádostí o radu, jak získat alespoň část peněz z cestovních kanceláří zpět. "K dnešnímu dni registrujeme 531 stížností. Pro názornost – za celý loňský rok jich bylo kolem 350," uvedla mluvčí SOS Ivana Picková.

Podle ní je většina z těchto stížností oprávněných, i když není možné pokaždé úplně vyloučit, že klienti nedostatky u svých zájezdů zveličují.

Že v nabídce cestovních kanceláří není vše vždy úplně v pořádku, potvrzují i v pátek zveřejněné výsledky šetření České obchodní inspekce (ČOI). Její pracovníci během letošního léta odhalili nedostatky v plné pětině cestovních kanceláří.

Z kontrolovaných 83 kanceláří a 24 agentur inspektoři našli pochybení v 21 případech. "Nejčastěji inspektoři zjistili porušení povinnosti řádně informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace," uvedla mluvčí ČOI Miloslava Fléglová. 

Nejhůř si stojí Praha a Střední Čechy
Ve třech případech inspektoři narazili na nepravdivé informace o hotelu a nabízených službách, v dalších dvou cestovní kanceláře nevyřídily reklamaci do třiceti dnů. Nejčastěji chybovaly firmy v Praze a Středočeském kraji. Žádné závady inspektoři nenašli na severu a západě Čech a na severu Moravy.

Přestože se podmínky pro turisty za posledních deset let výrazně zlepšily, stížností neubývá. Zákon, který přiměl cestovní kanceláře k pojištění proti úpadku, sice zabránil situacím, kdy turisté zůstali v zahraničí bez nároku na ubytování, protože jejich kancelář nezaplatila za objednané služby, mnoho turistů však na svoji dovolenou u moře nevzpomíná rádo.

Je to i případ Aleny z Liberecka, která navštívila severní Afriku s cestovní kanceláří Sunny Days. I jí změnili na poslední chvíli dobu odletu, takže přicestovala do ciziny pozdě v noci a v hotelu vznikly komplikace s ubytováním. "O nás by skoro ani tak nešlo, ale měli jsme s sebou tříleté dítě," vypráví rozhořčeně.

S nadšením nevzpomíná ani na své ubytování. "Hotel byl sice inzerován jako čtyřhvězdičkový, ale čtyři africké hvězdičky nejsou to, co u nás," pokračuje a dodává, že na jejich pokoji nalezla také šváby.

Krachy už tak časté nejsou
I když krach cestovní kanceláře je teď už výjimečná událost a stane se tak maximálně v několika jednotlivých případech za rok, klientům se může stát, že skončí venku před hotelem a nevědí, kdy odletí domů.

Loni měli podobnou zkušenost zákazníci Sunny Days, kteří museli v egyptském letovisku zůstat o několik dní déle, než původně měli. Cestovní kancelář se tehdy bránila tím, že šlo jen o několik turistů, kteří by nenaplnili kapacitu letadla, a proto jim bylo nabídnuto prodloužení pobytu, nebo cesta zpět přes Slovensko.

Tuto možnost turisté podle vyjádření kanceláře odmítli a souhlasili s prodloužením pobytu.

Do zahraničí na dovolenou jezdí stále více Čechů. Podle odhadů Asociace cestovních kanceláří letos za zájezdy utratili 31,6 miliardy korun. Nejvíce jich tradičně míří do Chorvatska.