Pod tlakem restauratérů a spotřebitelů začne na etikety rozepisovat zkratku jako voda z veřejného zdroje (public water source), jako to už dříve udělaly Coca-Cola se značkou Dasani a NestléWaters s Pure Life.
Českých značek těchto gigantů se problém netýká, mají vlastní pramen. Bonaqua od Coca-Coly se čerpá ve slovenských Piešťanech, Toma od PepsiCo je z Adršpašsko-teplických skal.
Američtí výrobci nehodlají přiznat, že v očích spotřebitelů klesli, a vyrážejí do protiútoku. V denících tento týden vycházejí inzeráty propagující pití balené vody.
Předražená voda z kouhoutku
"Voda je zdravá a nikdo by od ní neměl odrazovat a hlavně ne v zemi, kde řádí cukrovka, obezita a srdeční choroby," hlásá v kampani Joe Doss, šéf mezinárodní asociace výrobců balených vod.
V Česku si výrobci vody se zkratkami nehrají, ale na PET lahvi se těžko dočtete, jestli je tato voda původem z kohoutku, což se stává. Zatímco doma by stál litr čtyři haléře, v obchodě stojí kolem čtyř korun.
Podle výrobců jsou z kohoutků převážně vody s označením obchodů nebo jejich vlastních značek jako Coop, Eso, Euroshopper, Flop, Spar, Taqua, Terra, Tesco nebo 365. Všechny vody ale kontroluje ministerstvo zdravotnictví a dělí je na kojenecké, minerální, pramenité a pitné.
Právě do této kategorie se řadí i voda z kohoutku vedle té z podzemního nebo povrchového zdroje. "Rozdíl je velký, a to chlor. Vodu z kohoutku musíte nechat odstát a převařit, abyste se ho zbavili," popisuje jeden z výrobců, který si nepřál být jmenován a vodu čerpá z podzemního zdroje.
Podle šéfa centra pro pitnou vodu ze Státního zdravotního ústavu Františka Kožíška ale není dopředu jasné, co je lepší. "Podzemní voda může být výtečná, ale i ubohé kvality a stejně tak vodovodní," podotýká.