Zda novela parlamentem projde, lze zatím těžko odhadnout. Představitelé politických stran totiž Švrčkovy plány neznají, a proto je odmítají hodnotit. O podobném opatření ale uvažovalo také ministerstvo financí, takže pokud by se poslanci vládní ČSSD rozhodli tento vládní záměr podpořit a Švrček by zároveň přesvědčil i kolegy z ODS, návrh by mohl projít pohodlnou většinou. Sám Švrček očekává úspěch: "Podle ohlasů, které zatím mám od kolegů, to vypadá celkem nadějně." Pokud by návrh prošel oběma komorami parlamentu v nejkratších možných lhůtách, teoreticky by se poplatky mohly začít vybírat už od srpna.
Podle Švrčka je už dnes na trhu starších vozů dost a není důvod je dál dovážet. Navlas stejný argument používá už léta mladoboleslavská Škoda, která se nijak netají tím, že právě cizí ojetiny jsou pro ni na domácím trhu hlavní konkurencí a že by omezení jejich dovozu uvítala. "Pracuje se na tom," poznamenal už loni v létě šéf Škody Vratislav Kulhánek.
U felicií, s nimiž útočí na podobnou skupinu zákazníků jako dovozci ne příliš starých ojetin, se nyní automobilka potýká s propadem prodeje v desítkách procent.
Největším argumentem zastánců dovozních omezení je statistika z celnice, podle níž průměrná cena, jakou dovozci nahlašují na hranici, loni činila zhruba dvacet tisíc korun. "Deklarované ceny jsou strašně nízké.
To je pro výrobce aut velká rána. Stát navíc přichází o spoustu peněz na clu i dani z přidané hodnoty, což zavedením paušálních poplatků skončí," soudí Švrček.
V současnosti je dovoz ojetin omezen pouze tím, že vůz musí splňovat tuzemské technické normy, například mu nesmí chybět katalyzátor. Podmínka, že vůz nesmí být starší pěti let, byla zrušena před několika lety, protože i starší západní vozy tuzemské limity splňovaly.
Podobnou regulaci, o jaké hovoří Švrček, zavedlo loni Slovensko a dovoz ojetin se tam prakticky zastavil. "Jestliže v roce 1997 se dovezlo 22 tisíc ojetých aut, loni už jich bylo méně než čtyři tisíce," říká ředitel slovenského Sdružení automobilového průmyslu Milan Urban. I když se omezil přísun dalších ojetin na trh, ceny v autobazarech to podle Urbana nijak neovlivnilo, protože na trhu již bylo aut dostatek. Podle domácích prodejců nehrozí žádné dramatické zdražení ani v tuzemsku. "Ze zahraniční se dnes vozí dvě skupiny vozů. Velmi oblíbená jsou starší malá auta, například deset let starý golf, který lze za hranicemi pořídit velmi lacino a který se v tuzemsku dá prodat za cenu kolem padesáti tisíc. Pokud by se z takového vozu muselo zaplatit dalších 50 tisíc státu, pak se tato auta vozit přestanou," říká manažer nákupu aut v pražském autobazaru AAA Tomáš Pánek.
Druhou skupinou jsou podle něho zánovní havarovaná auta. "Pokud vysoké poplatky začínají až od tří let, pak se nabouraná auta budou vozit dál," míní Pánek.
Ani Švrček se vyšších cen nebojí: "V autobazarech dnes stojí kolem 300 tisíc aut, což je dost velké množství na to, aby si prodejci mohli dovolit zdražit." Stejně hovoří i šéf Svazu automobilového průmyslu Antonín Šípek, jehož organizace hájí zájmy výrobců a dovozců nových aut. "Ojetých aut se sem navezlo takové množství, že každý, kdo o koupi ojetiny uvažuje, má v autobazarech dost velký výběr," míní.