Středa 6. července 2022, Den upálení mistra Jana Husa
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 6. července 2022 Den upálení mistra Jana Husa

Parkování vydělává městům desítky milionů. Lidem ale komplikuje život

  1:00
Stále větší část z poplatků za parkování putuje do kasy městským samosprávám spolu s tím, jak se rozšiřují modré zóny a další formy městských zpoplatněných stání. Celkem parkování lidem vytáhne z peněženek bezmála dvě miliardy korun ročně. Slibované protislužby ale váznou.

Parkovací automat v brněnské Opletalově ulici v centru města. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Největší část peněz za veřejné parkování zaplatí řidiči v Praze. Součet všech peněz, které za parkování vybral magistrát, městské části a soukromé společnosti provozující krátkodobá stání v parkovacích domech v centru i hlídaná parkovací stání na sídlištích dosahuje částky 1,1 miliardy korun.

Přestože tyto peníze mají přednostně směřovat na výstavbu parkovacích míst pro přespolní řidiče, stále jich není vybudováno dost, a místní se tak s nimi o parkování stále přetahují.

Praha loni na vydávání parkovacích oprávnění a na poplatcích z parkovacích automatů vydělala téměř 233 milionů korun. Polovina peněz tradičně končí v rozpočtu magistrátu a druhou polovinu město rozděluje jednotlivým městským částem, které mají na starosti vydávání parkovacích oprávnění.

Podle náměstka primátorky Petra Dolínka magistrátní část peněz bude využita na budování podzemních garáží a záchytných parkovišť P + R pro motoristy přijíždějící do hlavního města.

Kolik stojí parkování

Podobně s penězi hospodaří i městské části, které je vynakládají například na údržbu chodníků a další investice do zvelebení veřejného prostoru. Například v šesté městské části všechny vydělané peníze za rok 2016 putovaly na pokrytí nákladů spojených s vybudováním systému. „Výnos ve výši deseti až 15 milionů korun za loňský rok pak poputuje na zlepšení průjezdnosti městské části,“ uvedl mluvčí městské části Ondřej Šrámek.

Velikost trhu však není jediným kritériem, v čem Praha ostatní velká města v Česku předhání. Ve srovnání s ostatními systémy je ten pražský rovněž o něco nákladnější. Vloni správa parkování spolykala 37 procent z téměř 369 milionů korun, které motoristé podle statistik Technické správy komunikací (TSK) za parkování utratili.

Zóny budou i v Brně

Ve srovnání s tím druhé největší město v Česku za správu parkovacích ploch vynaložilo 12,8 milionu korun, což představuje zhruba čtvrtinu loňského výnosu z parkování v Brně.

Praha je ochotná podpořit parkování aut v podzemních garážích

To zatím provozuje pouze zóny zpoplatněné uličními parkovacími automaty nebo parkoviště uzavřená závorami. Od září začne provozovat i modré zóny, které se postupně rozšíří uvnitř malého městského okruhu.

Za roční parkovací oprávnění v něm rezidenti zaplatí 600 korun za první automobil, což odpovídá polovině ceny za roční parkování v Praze. U druhého vozidla se už cena té pražské blíží a je s navrhovanými šesti tisíci korun nižší pouze o tisícikorunu. Poloviční jsou rovněž i navrhované ceny krátkodobého parkování pro přespolní řidiče.

Zavádění placených zón radnice zpravidla zdůvodňují snahou zajistit parkování místním obyvatelům na úkor lidí dojíždějících. Poplatek jim však negarantuje, že místo skutečně najdou.

Na řadě míst je totiž vydáno více parkovacích oprávnění, než je skutečný počet míst k parkování. Celopražským problémem je pak skutečnost, že město nemá dostatečně velká záchytná parkoviště na okraji města. Lidé dojíždějící za prací nebo na úřad tak musí místo hledat ve čtvrtích nacházejících se mimo zpoplatněné parkovací zóny nebo jsou odkázáni na dražší komerční parkoviště. To situaci dále zhoršuje.

Je katastrofální nedostatek míst

Kapacita záchytných parkovišť totiž dlouhodobě pokulhává za neustále se zvyšujícím množstvím lidí, kteří do Prahy dojíždějí. Podle nedávné studie ČVUT do Prahy denně přijíždí v průměru 318 tisíc aut, záchytná parkoviště nabízejí kapacitu pouze pro 3 500 z nich.

Důvodem je podle ředitele sekce infrastruktury Institutu pro rozvoj a plánování (IPR) Marka Zděradičky růst počtu obyvatel Středočeského kraje, který není doprovázen adekvátním zvyšováním počtu pracovních příležitostí nebo míst ve školách.

Roste tak počet lidí, kteří každý den dojíždějí do hlavního města. Jen mezi roky 2001 a 2011 se tak počet lidí jezdících do Prahy zvýšil o 40 procent.

Budování parkovišť proto magistrát uvádí jako jednu z priorit chystaného plánu mobility. Do roku 2030 chce hlavní město do vybudování nových záchytných parkovišť investovat tři miliardy korun.

  • Nejčtenější

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maďarská centrální banka šokovala trhy, úrokovou sazbu zvedla nejvýš v Unii

Maďarská centrální banka razantně zvýšila základní úrokovou sazbu. Ačkoli ekonomové odhadovali původně jen půlprocentní...

Máslo za stovku, rohlík za 9 korun? Ceny ještě porostou, říká šéfka potravinářů

Premium Nadále stoupají ceny paliv a energií. A ty pak ovlivňují ceny všeho dalšího. Razantní zdražování základních potravin...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francie zakáže „vegetariánské stejky“. Zákaz chce rozšířit na celou EU

Francouzští výrobci potravin nahrazujících maso už nebudou moci pro své výrobky používat názvy jako „vegetariánský...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Šetrné budovy pomohou energetické bezpečnosti. Doplní je obnovitelné zdroje

Zajištění energetické bezpečnosti se v souvislosti s aktuální situací stalo jednou z priorit vlády. Cestou mohou být...

Dosavadní politika ČNB byla neúspěšná, důsledkem je inflace, soudí Zeman

Prezident Miloš Zeman věří, že nový guvernér České národní banky (ČNB) Aleš Michl stabilizuje úrokové sazby. Domnívá se...

KOMENTÁŘ: Pět bodů aneb co čekat od nového vedení ČNB

Premium Minulý pátek uvedl do funkce tři nové členy bankovní rady České národní banky – tři osobnosti: docentku Evu...

Máslo za stovku, rohlík za 9 korun? Ceny ještě porostou, říká šéfka potravinářů

Premium Nadále stoupají ceny paliv a energií. A ty pak ovlivňují ceny všeho dalšího. Razantní zdražování základních potravin...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...