Úterý 26. září 2023, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. září 2023 Andrea

Šminky pro gentlemany. Trh s pánskou kosmetikou roste

  6:30
Make-up, pudr nebo lesk na rty přestávají být výsadou dámských kabelek. O tuto kosmetiku se čím dál víc zajímají i­ pánové. Trend z Ameriky a Asie pomalu míří i do Česka. V roce 2022 má trh podle odhadů zdolat 166 miliard dolarů.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Mezi pánskou a dámskou dekorativní kosmetikou je jeden klíčový rozdíl. Zatímco kouřové líčení či výraznou rtěnku je na ženské tváři možné zaznamenat na první pohled, na muži v ideálním případě nikdo nesmí poznat, že kosmetiku použil.

„Pánská dekorativní kosmetika je více nenápadná, ale rafinovaná, aby skryla nedostatky, vyzdvihla přednosti a podpořila celkově pěstěný a upravený vzhled muže,“ uvádí Valéria Gazdová, ředitelka marketingu česko-slovenské společnosti Dermacol. Výrobci nabízejí pudry pro zmatnění pokožky, BB krémy pro sjednocení odstínu pleti či tyčinky pro zakrytí kruhů pod očima.

Celosvětový trh s pánskou kosmetikou loni dosáhl podle odhadů serveru Statista.com hodnoty 135 miliard dolarů (asi 3 biliony korun). Do roku 2022 by se měl zvětšit na 166­ miliard.

Poptávka po dekorativní kosmetice roste hlavně v Severní Americe, Jižní Koreji nebo Číně. Na trend zareagovaly módní společnosti Chanel, Estée Lauder, Yves Saint Laurent či Tom Ford, které představily řady výrobků pro pány. Vznikají ale i­ nové značky. Jednu z ­nich založil ve Velké Británii před osmi lety Alex Dalley.

Dalley měl jako teenager potíže s­pletí. Zlom nastal, až když mu matka před plesem na střední škole ukázala kouzlo make-upu. Jeho firma MMUK MAN loni jen na domácím trhu utržila 981 tisíc liber (28,4­milionu korun).

Tlak sociálních sítí

Značka se prodává kromě Británie ve Francii, Německu, Španělsku nebo Česku. Ve východní Evropě loni tržby dosáhly 280 tisíc liber (8,1­milionu korun) a dle Dalleyho je to teď jeho nejrychleji rostoucí trh.

„Zvyšující se zájem o ­pánskou dekorativní kosmetiku je dán tlakem na muže vypadat dobře. Influenceři (vlivní lidé na sociálních sítích, pozn. red.) nastavují standardy, jak by lidé měli vypadat, a zároveň dnešním ženám nevadí, pokud o ­sebe muži více pečují,“ prohlašuje Dalley.

V Česku více než dekorativní kosmetiku kupují  pánové produkty pro péči o pleť, například krémy proti vráskám. „Co se týče klasické kosmetiky, kromě potřeb na holení, jsou nejběžnější speciální přípravky na úpravu a péči o vousy a dále pleťové a čisticí gely nebo emulze,“ komentuje obsahová manažerka portálu Heureka.cz Alexandra Čermáková. Na kategorii pánských make-upů zatím zájemci nenarazí. „Ale už to, že si muž koupí krém určený přímo pro muže, je velký posun,“ uvádí Markéta Davidovich, ředitelka Make-Up Institute Prague.

Trend do země však přece jen pomalu proniká. Jeden z největších tuzemských online prodejců parfémů a kosmetiky Notino.cz nabízí dekorativní kosmetiku pro muže dva roky. „Zájem o tyto produkty se zvyšuje. Stále však tvoří – a předpokládáme, že ještě nějakou dobu bude tvořit – opravdu jen doplňkovou část našeho portfolia,“ uvádí marketingový ředitel Radek Ondrášík. Celkově pánská kosmetika kromě parfémů v porovnání s dámskou tvoří v Notinu zhruba čtyři procenta z prodejů.

Podle Gazdové z Dermacolu tuzemský trh ještě nedozrál. „Avšak naši zahraniční dodavatelé nám několik posledních let prezentují koncepty pánské dekorativní kosmetiky, kam vedle tónovacích make-upů patří i samoopalovací krémy, korektory nebo rozmanitá depilační či nehtová péče. Do té patří i­ pánské matné laky na nehty, které mají korunovat perfektní manikúru,“ uvádí Gazdová. Na rozhraní pánské a­ dekorativní kosmetiky značka nabízí zatím například olej na vousy.

Správná péče

Nově se muži také zajímají, jak o sebe mají správně pečovat. „Ročně jde o jeden nebo dva příklady, kdy se k nám muž přihlásí na privátní lekci a chce se naučit, jak o sebe pečovat, aby vypadal dobře. Zajímá se o úpravy make-upu, jak použít pudr když má vousy či jak učesat obočí,“ říká Davidovich.

Vzrůstající poptávka po pánských produktech zaujala začátkem minulého roku i podnikatele Vladimíra Nezdařila, který navázal spolupráci s Dalleyem a značku MMUK MAN zastupuje v Evropě. Od začátku roku jeho rozjíždějící se e-shop makeuppromuze.cz vykázal obrat skromných 40­tisíc korun. Přijímá jednu až dvě objednávky týdně a­ průměrná výše nákupu je 1 254 korun.

A kdo si dekorativní kosmetiku pro pány kupuje? Sportovci, studenti i manažeři. „Jsou to typy, jež o sebe pečují,“ říká Davidovich. A­ také ti, kteří mají s pletí problémy.

Autor:

Ekonom: Češi musí tlačit na zvyšování mezd, jinak budeme za Západem zaostávat

  • Nejčtenější

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Až oči přecházejí. Jak vypadá jídlo z fast foodů na fotkách a v realitě

Nadýchané housky, šťavnaté hovězí, zelený salát a lahodně rozteklý sýr. Obrázky hamburgerů na reklamních fotografiích...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nástupní plat 91 tisíc, zájemců přesto ubývá. Řízení letového provozu shání lidi

V posledních letech ubývá počet zájemců o pozici řídícího letového provozu. Do posledního výběrového řízení se jich...

Alza vyřídí reklamaci zboží od Mall a CZC. Je to na hraně etiky, míní expertka

Největší e-shop s elektronikou v Česku Alza.cz vyřídí zákazníkům reklamaci zboží, které do 30. září zakoupí na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ani 1,4 miliardy obyvatel by nezaplnilo prázdné byty v Číně, šokoval statistik

Ani 1,4 miliardy obyvatel by nestačilo na zaplnění všech prázdných bytů, které se nacházejí po celé Číně, prohlásil...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Větší moc zaměstnancům. Firmy budou dokazovat, že výpověď nedaly neprávem

Premium Změny zákoníku komplikují dohodu o provedení práce a dávají větší moc zaměstnancům. Novela od příštího roku posiluje...

České firmy zápasí s home office, hledají hybridní ideál

Kouzlo práce z domova začíná postupně vyprchávat. Firmy vracejí zaměstnance zpátky do kanceláří, protože zjišťují, že...

Exportér: Proč s námi nejednáte, pane premiére? Hrozí ekonomická katastrofa

Rozstřel Česko má předražené energie. To snižuje konkurenceschopnost našeho průmyslu. Pokud s tím vláda něco neudělá, hrozí...

Sílí úspěšné pokusy vyvedení peněz z účtů SVJ, říká expert

Rozstřel Družstevní výstavba v Česku ožívá ve velkých městech i těch menších. Zájemce mohou nalákat i výhodnější možnosti...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...