Úterý 7. července 2020, svátek má Bohuslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. července 2020 Bohuslava

Šminky pro gentlemany. Trh s pánskou kosmetikou roste

  6:30aktualizováno  6:30
Make-up, pudr nebo lesk na rty přestávají být výsadou dámských kabelek. O tuto kosmetiku se čím dál víc zajímají i­ pánové. Trend z Ameriky a Asie pomalu míří i do Česka. V roce 2022 má trh podle odhadů zdolat 166 miliard dolarů.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Mezi pánskou a dámskou dekorativní kosmetikou je jeden klíčový rozdíl. Zatímco kouřové líčení či výraznou rtěnku je na ženské tváři možné zaznamenat na první pohled, na muži v ideálním případě nikdo nesmí poznat, že kosmetiku použil.

„Pánská dekorativní kosmetika je více nenápadná, ale rafinovaná, aby skryla nedostatky, vyzdvihla přednosti a podpořila celkově pěstěný a upravený vzhled muže,“ uvádí Valéria Gazdová, ředitelka marketingu česko-slovenské společnosti Dermacol. Výrobci nabízejí pudry pro zmatnění pokožky, BB krémy pro sjednocení odstínu pleti či tyčinky pro zakrytí kruhů pod očima.

Celosvětový trh s pánskou kosmetikou loni dosáhl podle odhadů serveru Statista.com hodnoty 135 miliard dolarů (asi 3 biliony korun). Do roku 2022 by se měl zvětšit na 166­ miliard.

Poptávka po dekorativní kosmetice roste hlavně v Severní Americe, Jižní Koreji nebo Číně. Na trend zareagovaly módní společnosti Chanel, Estée Lauder, Yves Saint Laurent či Tom Ford, které představily řady výrobků pro pány. Vznikají ale i­ nové značky. Jednu z ­nich založil ve Velké Británii před osmi lety Alex Dalley.

Dalley měl jako teenager potíže s­pletí. Zlom nastal, až když mu matka před plesem na střední škole ukázala kouzlo make-upu. Jeho firma MMUK MAN loni jen na domácím trhu utržila 981 tisíc liber (28,4­milionu korun).

Tlak sociálních sítí

Značka se prodává kromě Británie ve Francii, Německu, Španělsku nebo Česku. Ve východní Evropě loni tržby dosáhly 280 tisíc liber (8,1­milionu korun) a dle Dalleyho je to teď jeho nejrychleji rostoucí trh.

„Zvyšující se zájem o ­pánskou dekorativní kosmetiku je dán tlakem na muže vypadat dobře. Influenceři (vlivní lidé na sociálních sítích, pozn. red.) nastavují standardy, jak by lidé měli vypadat, a zároveň dnešním ženám nevadí, pokud o ­sebe muži více pečují,“ prohlašuje Dalley.

V Česku více než dekorativní kosmetiku kupují  pánové produkty pro péči o pleť, například krémy proti vráskám. „Co se týče klasické kosmetiky, kromě potřeb na holení, jsou nejběžnější speciální přípravky na úpravu a péči o vousy a dále pleťové a čisticí gely nebo emulze,“ komentuje obsahová manažerka portálu Heureka.cz Alexandra Čermáková. Na kategorii pánských make-upů zatím zájemci nenarazí. „Ale už to, že si muž koupí krém určený přímo pro muže, je velký posun,“ uvádí Markéta Davidovich, ředitelka Make-Up Institute Prague.

Trend do země však přece jen pomalu proniká. Jeden z největších tuzemských online prodejců parfémů a kosmetiky Notino.cz nabízí dekorativní kosmetiku pro muže dva roky. „Zájem o tyto produkty se zvyšuje. Stále však tvoří – a předpokládáme, že ještě nějakou dobu bude tvořit – opravdu jen doplňkovou část našeho portfolia,“ uvádí marketingový ředitel Radek Ondrášík. Celkově pánská kosmetika kromě parfémů v porovnání s dámskou tvoří v Notinu zhruba čtyři procenta z prodejů.

Podle Gazdové z Dermacolu tuzemský trh ještě nedozrál. „Avšak naši zahraniční dodavatelé nám několik posledních let prezentují koncepty pánské dekorativní kosmetiky, kam vedle tónovacích make-upů patří i samoopalovací krémy, korektory nebo rozmanitá depilační či nehtová péče. Do té patří i­ pánské matné laky na nehty, které mají korunovat perfektní manikúru,“ uvádí Gazdová. Na rozhraní pánské a­ dekorativní kosmetiky značka nabízí zatím například olej na vousy.

Správná péče

Nově se muži také zajímají, jak o sebe mají správně pečovat. „Ročně jde o jeden nebo dva příklady, kdy se k nám muž přihlásí na privátní lekci a chce se naučit, jak o sebe pečovat, aby vypadal dobře. Zajímá se o úpravy make-upu, jak použít pudr když má vousy či jak učesat obočí,“ říká Davidovich.

Vzrůstající poptávka po pánských produktech zaujala začátkem minulého roku i podnikatele Vladimíra Nezdařila, který navázal spolupráci s Dalleyem a značku MMUK MAN zastupuje v Evropě. Od začátku roku jeho rozjíždějící se e-shop makeuppromuze.cz vykázal obrat skromných 40­tisíc korun. Přijímá jednu až dvě objednávky týdně a­ průměrná výše nákupu je 1 254 korun.

A kdo si dekorativní kosmetiku pro pány kupuje? Sportovci, studenti i manažeři. „Jsou to typy, jež o sebe pečují,“ říká Davidovich. A­ také ti, kteří mají s pletí problémy.

Autor:
  • Nejčtenější

Žluté vlaky do Chorvatska mohou podle ministerstva porušit slovinské nařízení

Úterní start vlaků RegioJetu z Česka do Chorvatska může zkomplikovat koronavirová překážka na trati. Slovinsko totiž...

Kvůli propouštění přibývá cizinců, kteří rázem zůstali v Česku bez peněz

Některé fabriky na Tachovsku stále ještě po nouzovém stavu na plno neobnovily výrobu. Jako první přitom dostali výpověď...

Doba pojištění pro získání důchodu bude mírnější, řekla Maláčová

Ministerská Komise pro spravedlivé důchody pracuje na změkčení důchodové reformy. Podle doporučení studie OECD vymýšlí...

Zdá se vám schodek 500 miliard málo astronomický? Ptá se Schillerové Kalousek

Rozpočtový výbor doporučil přidat ve státním rozpočtu na letošní rok 2 miliardy korun na odměny, především do...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sen bydlet ve vlastním se Čechům stále víc vzdaluje. Byt stojí 137 výplat

Dostupnost nového bydlení v Česku byla loni ve srovnání s vybranými evropskými zeměmi třetí rok po sobě nejhorší. Nový...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Lidé si raději pojistí auto než život. Nezměnil to ani strach z viru

Premium Životní pojistku má v Česku jen každý druhý. Počet smluv navíc setrvale klesá, za posledních deset let jich ubylo 1,7...

Česko má zvýšit recyklaci plastů. O výrobky ale není zájem a dotace nejsou

Premium Firmy, které recyklují plastový odpad ze žlutých popelnic a dělají z něj nové věci, čelí zásadnímu problému: o jejich...

Počet zahájených exekucí klesá. Meziročně o skoro 35 tisíc za čtvrtletí

Počet zahájených exekucí v prvním čtvrtletí meziročně klesl o 34 400 na 104 900 a klesá i nadále. Letošní květen byl...

Sen bydlet ve vlastním se Čechům stále víc vzdaluje. Byt stojí 137 výplat

Dostupnost nového bydlení v Česku byla loni ve srovnání s vybranými evropskými zeměmi třetí rok po sobě nejhorší. Nový...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

O novém vztahu jsem svého manžela informovala, říká Světlana Witowská

Moderátorka Světlana Witowská (47) kromě konce v hlavních zpravodajských pořadech České televize řeší také nový vztah....

Peníze zapomněla v bankomatu, poctivého nálezce odmítli v bance i na úřadě

Stát se to může každému z nás. Jsme zamyšlení, roztržití nebo nám zrovna zazvoní telefon a tak transakci u bankomatu...

Výpadek systémů T-Mobilu pokračuje. Operátor přestal účtovat mobilní data

Už téměř 24 hodin nefungují T-Mobilu interní systémy. Podle operátora si náprava vyžádá desítky hodin. Problém nastal v...

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Influencerka propaguje reálná ženská těla s celulitidou

Danae Mercerová je další z influencerek, která chce ukázat světu, že je Instagram jen klam. Podle novinářky stačí dobrá...