Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

České outdoorové značky ušly dlouhou cestu. Jsou hrdé, že vyrábějí doma

Za českými outdoorovými značkami stojí většinou party nadšenců, kteří před lety začali vyrábět první oblečení „na koleně“. Vedl je k tomu nedostatek vybavení na trhu splňující vysoké nároky na kvalitu. Nyní tyto značky oblékají nejen českého zákazníka, ale mnohé se prosadily i v zahraničí. Své výrobní dílny s mnohamilionovými obraty tam však nikdy nepřesunuly. České outdoorové vybavení tak dodnes vzniká v malých městech.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Hannah

Mnoho Čechů má rádo funkční a technické výrobky určené primárně pro outdoorové aktivity a velmi často je používají i na běžné nošení nebo na všední aktivity. Tedy jinak, než k čemu byly primárně stvořeny. To potvrzují všichni oslovení výrobci.

„Po revoluci lidé nosili šusťákovky, které si šili sami doma. A najednou se objevilo oblečení od Mammuta či The North Face, které bylo sice kvalitní, ale také mimořádně drahé a já naprosto rozumím tomu, že v nich lidi chodili všude,“ vzpomíná majitel společnosti Tilak Roman Kamler a dodává, že doba, kdy se ve městech chodilo v křiklavých bundách s kevlarovými výztužemi na ramenou, je pryč. Dnes už lze koupit outdoorovou bundu slušné kvality, ale nenápadného designu a nosit ji ve městě.

Česká výroba i vlastní designéři

Za třicet let český outdoor ušel velký kus cesty. Z hrstky domácích dílen a maloobjemových zakázkových výroben se většina značek posunula a stala se velkými a silnými hráči s nadnárodním přesahem. „Bez problémů tak svými produkty umí oslovit široké spektrum zákazníků napříč uživatelskými skupinami, národnostmi a dokonce i světadíly,“ popisuje Vít Hruška, content marketing manager 4Camping.cz.

Po požáru povstala firma z popela, zničené zásoby pořídila znovu

Světová konkurence v outdoorové branži je však obrovská a držet krok s novými technologiemi, materiály i množstvím dovážených produktů ze zahraničí však není nic jednoduchého. „Kromě kvality a neustálého sledování nových trendů i technologických postupů, které zavádíme do výroby, se snažíme levným produktům, například z Číny, konkurovat nadstandardním servisem,“ doplňuje Jiří Doubrava, jednatel a CEO Direct Alpine.

Čeští výrobci tak podle svých slov od počátku existence kladou velký důraz na vlastní vývoj a spoléhají se na vlastní týmy. „Máme vlastní skupiny designérů, vývojářů a specialistů, kteří mají přehled o trendech ve světě. A díky tomu se nám daří rozvíjet i export,“ zmiňuje brand manager značky Hannah Jan Štika.

Daří se i v cizině

České outdoorové značky mají proti velkým zavedeným značkám výhodu v tom, že jsou pružnější ve finálních rozhodnutích, a tak se jim daří být konkurenceschopnými. To, že se umějí prosadit na zahraničním trhu dokazuje například výrobce oblečení Tilak, který se svou fashion kolekcí Poutnik prorazil dokonce v Japonsku.

Český outdoor

Stejný úspěch zaznamenává také společnost Sir Joseph, kterou v roce 1974 neoficiálně založil horolezec Josef Rakoncaj. Firma se tak dá považovat za průkopníka horolezeckého a outdoorového vybavení, jejichž výrobky se prodávají po celé Evropě. „Kromě Slovenska, Německa, Belgie a Francie je velmi zajímavý i norský trh. I přesto, že tam nejsme považováni za velkou konkurenci, naše značka i tam našla své příznivce,“ doplňuje majitel firmy Lukáš Rakoncaj.

Naopak outdoorová společnost High Point se věnuje především tuzemskému trhu a do zahraničí dodávají jen menší série do outdoorových speciálek. „Soustředíme se hlavně na tuzemský trh, který zvládneme uspokojit. Výroba má svou kapacitu, abychom ji mohli mít stále pod kontrolou a nemuseli vyrábět v zahraničí. Tím, že se zlepšujeme technologicky, nám pomáhá držet situaci plně ve svých rukou, v Čechách,“ míní obchodní a marketingový ředitel společnosti Matěj Molcar.

Výroba se odráží v ceně

Pořídit si opravdu kvalitní funkční oblečení není vůbec levné a cena pro českého zákazníka hraje velkou roli nejen v segmentu outdooru. Za outdoorové oblečení je však našinec ochoten zaplatit i desítky tisíc. Pokud už zákazník ví, co potřebuje, soustředí se více na kvalitu než na cenu. „Stále častěji se tak řeší původ výrobku a jeho složení. Za kvalitu, funkčnost a technologické novinky jsou lidé ochotni si připlatit,“ potvrzuje Doubrava z Direct Alpine.

Vyšší cena však jde ruku v ruce s precizní výrobou, která se odehrává převážně v Česku, jen materiály se dovážejí ze zahraničí. „Naše oblečení vzniká v Česku a přidanou hodnotou je pak vlastní oddělení vývoje, designu a disponujeme také vlastní modelárnou. Finální kolekci, která jde do prodeje zákazníkovi, pro nás vyrábí partneři napříč Evropou a Asií,“ potvrzuje Jan Štika z Hannahu.

Silná textilní výroba z minulosti tak mnohým výrobcům pomohla v začátcích a oni tak mohli zaměstnat šikovné šičky a řemeslníky. „Dnes se bohužel tento trend změnil, a přestože je o šičky a kvalifikovaný personál v českých firmách velký zájem, nejsou lidé, kteří by tu práci mohli dělat,“ konstatuje Hruška z 4Camping.cz

Personální situaci přibližuje také Lukáš Rakoncaj, který při výrobě sází hlavně na ruční výrobu, ovšem některé vybavení je již nyní nucen nechat šít v Asii. „Šijeme v primárně v Čechách, ale vzhledem k tomu že nejsou švadleny, máme dílny také v Asii. Výroba však vzniká pod naším dohledem a kvalita je stejná jako u nás,“ říká majitel turnovské firmy Sir Joseph.

Některé české outdoorové značky

Direct Alpine (Liberec)
Vznik společnosti se datuje k roku 1998, kdy zakladatelé firmy a dlouholetí kamarádi ze skal Radek Nováček a Jirka Sika, začali vyrábět první modely outdoorového oblečení. S testováním funkčních materiálů, vhodných zejména pro horolezectví, však začali již o rok dříve. Vedl je k tomu naprostý nedostatek podobného oblečení na trhu, které by splňovalo jejich vysoké nároky a požadavky na vysokohorské výstupy či třeba skialpinismus.

Hannah (Plzeň)
Česká značka vznikla v roce 1991. Zakladatele spojovalo zapálení ke sportu a láska k přírodě. Nedostatek sportovního oblečení a vybavení té doby je donutil jednat. Vzali do ruky látky, jehlu, nit, peří a začaly vznikat první outdoorové kousky. Ještě před samotným oficiálním založením značky Hannah vznikaly první sportovní bundy, kalhoty a spací pytle.

High Point (Sušice)
Firma vznikla v roce 1990. Výrobní tradice Abrahama Schwarzkopfa ale sahá až do roku 1830, kdy se pustil do prvních výrobků, díky kterým se otevřely další možnosti. Takový zápal a odhodlání, který v začátku nastartoval motory pro firmu, která dnes vyrábí top outdoorové oblečení, byl zásadní. Díky tomu, že vedení firmy zůstává v rukou další generace této rodiny, dokážou držet původní záměr.

Sir Joseph (Turnov)
V roce 1974 neoficiálně založil firmu Rakoncaj, která se jako jedna z prvních se výlučně zaměřila na výrobu speciálního expedičního horolezeckého oblečení a doplňků. Bezprostředně po sametové revoluci v roce 1990, jakmile to politická situace dovolila, zahájil svou podnikatelkou činnost oficiálně s novým názvem firmy, Sir Joseph.

Tilak (Šumperk)
Firma vznikla v roce 1986 na vyhlášku o soukromém podnikání občanů. Do roku 2000 fungovali jako fyzická osoba pod značkou KAMMsport. Od roku 2000 jako akciová společnost Tilak. Dnes zaměstnává 65 zaměstnanců a vykazuje řádově stomilionový obrat.

Školní rok 2024-25

Ve všech základních, středních a základních uměleckých školách i konzervatořích začal školní rok v pondělí 2. září 2024. První volno budou mít školáci o podzimních prázdninách na konci října.

Británie dává vale uhlí. Provoz končí poslední aktivní elektrárna

  • Nejčtenější

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V poslední době ovšem hosté v nápojových lístcích čím dál častěji narážejí na menší...

10. září 2024

Západní sankce začaly pořádně kousat. Rusům zoufale chybí jüany

Ruské banky pociťují čím dál větší nedostatek jüanů, které se v důsledku putinovské agrese proti Ukrajině staly klíčovou měnou zahraničního obchodu. Zatímco finanční domy vyzývají centrální banku k...

9. září 2024  16:01

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nápoj Capri-Sun chce zpět plastová brčka. Výrobce shání milion podpisů

Oblíbená značka nápojů Capri-Sun brojí proti papírovým brčkům. Vedení společnosti, která i v České republice dlouhodobě nabízí populární pitíčka, se rozhodlo vyvinout tlak na Evropskou komisi....

7. září 2024

Antibiotika už nefungují. Investoři varují vlády před šířením superbakterií

Investoři, kteří dohromady stojí za aktivy v hodnotě více než 13 bilionů amerických dolarů (asi 286 bilionů korun), varují před další globální hrozbou v podobě šíření takzvaných superbakterií....

7. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Avon míří do drogerií. Produkty značky budou nově k dostání v Rossmannu

Americká kosmetická společnost Avon, prodávající své zboží výlučně přes registrované zákazníky, se pouští do nových vod. Společnost Avon spojila síly se sítí drogerie Rossmann a své nejoblíbenější...

9. září 2024  16:43

Českému průmyslu se dýchá jen těžce. Dusí ho energie i problémy Německa

Premium

Drahá elektřina a plyn nadále trápí tuzemské firmy. Ceny sice nejsou tak vysoké jako bezprostředně po ruské invazi na Ukrajinu, ale zůstávají vysoko a podnikům zvyšují náklady. O to hůře se jim pak...

12. září 2024

Vlaky zatím rychleji než 160 km/h nepojedou. Termín se odsouvá

Dvě stě kilometrů za hodinu se mělo v Česku na části hlavních tratí jezdit od ledna příštího roku. V té době totiž začne platit takzvaný výhradní provoz pod evropským zabezpečovačem ETCS (European...

12. září 2024

Putin chce omezit vývoz uranu, titanu či niklu z Ruska, postrašil světové trhy

Rusko by mělo jako odvetný krok vůči západním státům zvážit omezení vývozu některého zboží, například uranu, titanu a niklu. Na zasedání ruské vlády, které přenášela televize, to řekl prezident...

11. září 2024  20:45

Evropský autoprůmysl má potíže. VW snížil výrobu, akcie BMW jsou na minimech

Mnohé evropské automobilky se momentálně snaží vypořádat s obrovskou zkouškou týkající se propadu prodejů i nárůstu konkurence ze strany čínských společností. Německý koncern Volkswagen varuje před...

11. září 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Pavel Novotný zdrtil v kleci Zdeňka Godlu. Herce odváděli zdravotníci

Herec Zdeněk Godla (49) se v sobotu během galavečera Clash of the Stars utkal v kleci se starostou Řeporyjí Pavlem...

Herečka Anna Polívková se na pláži provdala za italského přítele

Herečka Anna Polívková (45) se v sobotu provdala. Svatba se uskutečnila v Itálii, protože manžel české herečky odtamtud...

Pro syna chtěla lepší partii. Těhotnou snachu rozpůlila a pohřbila ve sklepě

Premium Seděl ve služebně Veřejné bezpečnosti a otázky příslušníků mu byly evidentně nepříjemné. „Proč jste nenahlásil zmizení...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...