Oskar žaluje operátory o miliardové odškodné

  • 47
Český Mobil se pustil do soudního sporu se zbylými dvěma operátory. Žaluje T-Mobile a Eurotel o náhradu škody za diskriminaci z let 2000 a 2001. Dohromady od nich žádá přes 1,6 miliardy korun. O zneužití dominantního postavení obou firem už dříve rozhodl antimonopolní úřad a udělil jim pokutu.

Podle informací MF DNES z Městského soudu v Praze požaduje Český Mobil po společnosti T-Mobile uhrazení zhruba 614 milionů korun. Eurotel by měl podle žaloby zaplatit miliardu.

Krok Českého Mobilu se opírá o verdikt Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže z poloviny roku 2002. Úřad tehdy rozhodl o tom, že operátoři tehdy Radiomobil) a Eurotel zneužili na trhu své dominantní postavení. - více zde

Oba větší operátoři účtovali svým zákazníkům v letech 2000 a 2001 za minutu volání do třetí sítě Oskar více než mezi sebou navzájem. T-Mobile úřad vyměřil pokutu 15 milionů a Eurotelu 48 milionů korun. To byl ve své době největší finanční postih za monopolní chování.

ŘEKLI K ŽALOBĚ

Karla Stephens, ředitelka Českého Mobilu:
Každý má právo očekávat rovné zacházení a mít možnost poskytovat kvalitní a konkurenceschopné služby v prostředí, ve kterém mají všichni hráči stejné podmínky.

Jiří Hájek, mluvčí T-Mobile:
O žalobě žádné oficiální informace nemáme, nejsme proto schopni se k jejímu obsahu kvalifikovaně vyjádřit. Proti dřívějšímu rozhodnutí ÚOHS o uložení pokuty jsme podali žalobu, které soud přiznal odkladný účinek.

Diana Dobálová, mluvčí Eurotelu:
K samotné žalobě se zatím vyjadřovat nemůžeme, protože ji v tuto chvíli nemáme k dispozici. Eurotel nikdy Český Mobil nediskriminoval. Samotné rozdílné ceny volání do jednotlivých sítí nelze považovat za diskriminační.

Operátoři ale udělení finančního trestu napadli u soudu, který dosud nerozhodl. Pokutu tak zatím nezaplatili.

„Zavedení vyšších cen odrazovalo potenciální zákazníky, aby využívali služeb Českého Mobilu,“ uvedl tehdy ve svém rozhodnutí antimonopolní úřad.

„Jestliže zájemce o mobilní telefon společnosti Český Mobil při svém rozhodování zjistil, že by hovory vycházející k němu od převážné části majitelů mobilních telefonů byly dražší, z hlediska spotřebitelského chování zcela logicky zvolil operátora na trhu již zavedeného,“ stálo také v rozhodnutí.

Český Mobil v době, kdy ÚOHS o pokutě rozhodl, hovořil o vzniklé škodě v řádu stovek milionů korun.

T-Mobile tehdy zákazníkům v síti Paegas účtoval za minutu volání do Oskara o korunu víc než do sítě Eurotelu. Eurotel byl na své klienty ještě přísnější. Podle tarifů platili až o čtyři koruny za minutu volání do Oskara navíc.

,