Operátoři vyhlížejí zisky z mobilních obrázků

Tři rusalky stojí před jedním z pultů v pražském obchodním domě Kotva a svými telefony fotografují zákazníky. Bizarní scéna, pro mnohé nakupující až surreálný zážitek, a přesto holá realita sobotního dopoledne. Boj o zákazníka posílajícího obrázky z mobilu začíná.

V České republice se rozjíždí mohutná kampaň, která chce lidi přesvědčit, aby si koupili nové mobilní telefony, které umějí fotit, posílat obrázkové zprávy a přijímat e-maily. To hlavní však stojí v pozadí: lidé by měli za nové služby začít také patřičně utrácet.

Pro české uživatele mobilních telefonů jsou multimediální telefony a obrázkové zprávy (označované jako MMS) zatím žhavou novinkou. Eurotel s RadioMobilem jim totiž vdechli život teprve nedávno. A nyní se je snaží co nejlépe prodat.

Blíží se konec klasických textových zpráv?
Podle studií, které si nechali vypracovat výrobci mobilních telefonů, mají klasické textové zprávy postupně odumírat a nahrazovat je multimediální zprávy. "Očekáváme, že v roce 2005 budou zprávy MMS využívanější než zprávy textové," řekl Per Lindblad, šéf divize MMS společnosti Ericsson.

Výzkumná organizace Gartner Dataquest předpokládá, že letos se v celém světě odešle kolem 146 miliard textových zpráv, v příštím roce dokonce 168 miliard. Pak se ovšem dostaví sestupná tendence. Tržby za všechny formy zpráv zasílaných prostřednictvím mobilního telefonu se mají do roku 2006 proti současnosti asi zdvojnásobit a činit zhruba 22,3 miliardy dolarů.

Obrázky mají být cestou k vyšším ziskům
Právě posílání MMSzpráv má pomoci zvýšit telekomunikačním firmám zisky poté, co se na rozvinutějších trzích mobilní komunikace už blíží stavu nasycení. Český trh se právě takovému stavu rychle blíží. Sečteme-li aktivní zákazníky všech tří domácích operátorů, zjistíme, že jich je zhruba osm milionů. Mobil tedy připadá téměř na osm z deseti obyvatel republiky.

Tím Češi předstihují nejen své východoevropské sousedy, ale například i Německo. Odborníci však upozorňují na to, že to automaticky neznamená i stejný počet majitelů mobilu. Asi 10 až 15 procent lidí totiž využívá více čísel najednou.

Cílem jsou mladí lidé
Mobilní operátoři se snaží získat klienty pro nové služby zejména přes nové možnosti zábavy. Právě ta totiž pomohla k obrovské popularitě internetu. Mobilní operátoři proto do nabídky pro multimediální telefony zařadili také hry a erotiku.

Hlavní cílovou skupinou se podle odborníků stanou hlavně mladí lidé. A zejména ti, kteří na to budou mít takzvaná "zlatá mládež". Šéf Eurotelu Terry Valeski si dovede představit využití multimediálních zpráv nejen pro zábavu, na kterou zatím většina operátorů v Evropě a nyní i v Česku sází. "MMS se mohou týkat například trhu s realitami, a najít tak využití i obchodně," míní.

Jak se multimediální zprávy uchytí, závisí na ceně
Jak rychle se budou multimediální zprávy prosazovat na českém trhu, lze odhadnout z vedlejšího Maďarska. Půl roku po jejich uvedení na trh má mobilní telefon podporující posílání MMS zpráv několik tisíc lidí. Z nich, podle údajů tamních operátorů, tyto služby využívá asi polovina.

Ačkoliv odborníci připomínají, že i textové zprávy měly pomalejší rozjezd a jejich masový nástup začal až čtyři roky po jejich zavedení, u multimediálních zpráv se fenomenální využívání textových zpráv nemusí podařit zopakovat. Klasické textovky využívá přes devadesát procent majitelů mobilního telefonu.

"MMS zřejmě nebudou masovou záležitostí jako SMS. Brání tomu poměrně vysoká cena za poslanou MMS zprávu a cena mobilního telefonu, která je nyní vyšší než dvacet tisíc korun," říká jeden z konzultantů pražské kanceláře Boston Consulting.

Podle něho nelze v Česku očekávat, že při průměrném účtu za mobilní telefon okolo tisíce korun bude každý posílat deset MMS zpráv za deset korun denně. To je cena, kterou u základních MMS zpráv nasadil Eurotel i RadioMobil.

Ve srovnání cen se světem však čeští operátoři vycházejí nejlépe. U Eurotelu i RadioMobilu je zatím zaváděcí cena za MMSzprávu bez rozlišení jejího objemu deset korun, v Maďarsku stojí velká zpráva až 40 korun, v Anglii se platí paušálně.

Rakouský operátor A1-Mobilkom nabídl MMS dočasně zdarma. Počítá s tím, že si zákazníci zdarma službu oblíbí, přivyknou na ni. Anglický one2one sice umožňuje rozesílat za měsíční paušál zhruba 950 korun neomezený počet MMS zpráv zdarma, ale podmiňuje aktivaci této služby podpisem smlouvy na dvanáct měsíců.