Sobota 31. října 2020, svátek má Štěpánka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 31. října 2020 Štěpánka

Koupit elektroojetinu je těžké. Konzervativní Češi jim zatím nedůvěřují

  5:00
I v českých autobazarech se pomalu rozjíždí byznys s ojetými elektrovozy, ty prodané by se však s trochou nadsázky zatím daly spočítat na prstech jedné ruky. Přestože se prodejci chlubí meziročními nárůsty v řádech stovek procent, ve skutečnosti se těchto automobilů prodají jen jednotky kusů ročně.

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Například nejrozšířenější tuzemská síť autobazarů AAA loni prodala sedmnáct bateriových elektromobilů, téměř trojnásobek proti roku 2016. Vůbec první čistě elektrický vůz společnost nabízela v roce 2014. Marně. Pro ojetou Teslu S si během roku žádný z českých zákazníků nepřišel.

Fotogalerie

Ještě na začátku loňského roku proto společnost rychlý nástup elektromobility nepředpokládala. Jenže Evropská unie zpřísnila emisní limity pro nová auta, a tak autobazary urychleně školí své nákupčí, aby dokázali odhalit problémové vozy a určit prodejní cenu.

Aktuálně se nejstarší čtyři roky staré modely elektromobilů prodávají od zhruba 450 tisíc výše. Bazarové ceny vozidel, která mění majitele dříve než po roce od uvedení do provozu, pak proti ceně nového vozidla klesají jen nepatrně, nabízejí se za částky převyšující 800 tisíc korun.

Češi mají z elektroaut obavy

„Je tady spousta předsudků, jestli s tím člověk může do myčky, jestli nevyhodí celou vesnici, pokud si to zapojí doma do zásuvky, nebo jak je to s baterkou. Jestli u ojetého auta bude ještě fungovat, nebo jestli bude muset zaplatit stovky tisíc za nové baterie, protože to je nejdražší část auta,“ shrnul základní obavy zákazníků Pavel Foltýn z Auto ESA. Ceny akumulátorů totiž tvoří až 40 procent nákladů celého vozu. 

Další problém, který české zákazníky zatím od nákupu nových i ojetých elektrovozů odrazuje, je stále nedostatečná síť dobíjecích stanic pro případy, že bude potřeba dobít baterii během cesty.

U nových elektrovozů výrobci zpravidla garantují osmiletou životnost baterie, kterou však omezuje nájezd 160 tisíc kilometrů, pokud svozem majitel jezdí častěji. Podle Petra Buriana zastupujícího v Česku automobilku Nissan se v Evropě od roku 2010, kdy se první čistě bateriově poháněné modely této značky objevily, přihlásily k výměně baterie jen jednotky zákazníků. V Česku, kde se loni prodalo 147elektromobilů Nissan, pak japonský výrobce žádný případ měněné baterie neeviduje.

Další elektrické SUV. Masy s ním chce oslovit bláznivý Fisker

Kromě vysokých pořizovacích nákladů a obav z dalších investic zatím rychlému nástupu elektromobilů podle provozovatelů bazarů brání i to, že se v Česku prodává málo nových elektroaut. Z více než 260 tisíc loni registrovaných vozidel tvořila podle Sdružení automobilového průmyslu Auto SAP bateriová elektroauta 703 kusů. O rok dříve to bylo jen 307 vozů.

Kupující podporují represe a úlevy

Podle prodejců tento nárůst způsobila kombinace obav z represí a znevýhodňování fosilních paliv, které odstartovaly zákazy vjezdu starších dieselových vozidel do center německých měst, a úlev pro majitele ekologických vozidel.

„Podpora čisté mobility ve velkých městech v podobě parkování zdarma pro elektromobily a hybridy motivuje ke koupi těchto automobilů více lidí než dříve,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka společnosti Aures Holding, pod kterou patří autobazary AAA.

Nová tesla je venku. Elon Musk představil levnější SUV, Model Y

Pro elektrovozy podle ní přicházejí lidé, pro které je ekologie životní styl. I tito lidé si však podle Topolové kupují elektromobil buď jako druhé auto do domácnosti, nebo v případě živnostníků jako doplněk ke klasickému vozu. Ten používají při jízdách na delší vzdálenosti a elektromobil na cesty po městě mimo jiné právě kvůli snadnějšímu parkování.

Přechod k elektromobilitě má být jedním z prostředků, jak do roku 2030 výrazně snížit množství emisí skleníkových plynů. Pro českou společnost nezvyklou utrácet za nové vozy nebo pro domácnosti, které si nemohou dovolit pravidelnou obnovu vozidlového parku, to však bude znamenat výrazný výdaj navíc. 

V současnosti český vozidlový park patří k nejstarším v rámci EU a průměrná doba, po kterou Češi udržují svoje vozy v provozu, se rok od roku zvyšuje. Stáří prodávaných ojetin činí podle nejnovějších statistik Svazu dovozců automobilů deset let.

Jen během prvních dvou měsíců letošního roku se na českém trhu objevilo přes 24 tisíc ojetých vozů z ciziny, z nichž větší část byla starší deseti let. Proti tomu nových vozů se za stejné období prodala pětina. Stáří vozů v českých garážích tak neustále roste. Ještě před sedmi roky se věk průměrného českého vozu dařilo držet pod třinácti roky, loni už tato hodnota vystoupala na 14,68 roku.

Golf do zásuvky nadchne dynamikou i úsporností, na chodce má plašičku:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do stavebnic z Číny dali vlastní součástky, malá auta nabíjejí ze slunce

Klatovský podnikatel Miroslav Blohmann s osobním elektromobilem elBlesk

Miroslav Blohmann mladší vystudoval elektrotechniku a elektromobilitu vidí jako budoucnost...

Elektrohyundaie s novou značkou: Ioniq dovede parádní koncepty do výroby

Hyundai založila novou značku elektromobilů Ioniq

VIDEO První ioniq ukázal Hyundai v roce 2016, futuristicky tvarovaný liftback se představil se třemi...

Evropské prodeje aut jsou v minusu, prodává se však víc SUV a elektroaut

Mercedes EQC u nabíječky sítě Ionity

Zatímco v Číně už dva měsíce překonávají prodeje automobilů loňská čísla, Evropa je stále v minusu....

Malou Stranu zaváží elektrododávka

Volkswagen e-Crafter

Žádný kouřící výfuk a téměř neslyšný provoz. Jestli někde dávají elektromobily smysl, tak je to...

Autofotka týdne: Smutný konec superelektromobilu

James Dyson a prototyp jeho elektromobilu

Sir James Dyson, vynálezce unikátního stavebního kolečka s gumovým míčem místo kola a hlavně...

Pražská policie má nové speciály. Elektrické hyundaie honit lumpy nebudou

Pražští policisté se budou zacvičovat na nových elektroautech

VIDEO Pražská policie nasadí od příštího týdne do provozu nové elektromobily Hyundai Ioniq. Sloužit budou...

  • Nejčtenější

Veterináři varují před sýry z Lidlu, mohou obsahovat bakterie z fekálií

Veterináři varují před dvěma druhy sýrů, které prodával řetězec Lidl. Jde o brie od francouzského výrobce, který...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...

Babiš předložil konec superhrubé mzdy. Budou dvě sazby, bohaté zdaní víc

Premiér Andrej Babiš předložil ve Sněmovně návrh na zrušení superhrubé mzdy. Místo toho navrhuje zdaňovat zaměstnancům...

Ekonomika USA trhá rekordy. Čeká ji nejspíš nejrychlejší růst v historii

Ekonomika Spojených států ve třetím čtvrtletí vykázala podle prvního rychlého odhadu rekordní vzestup. Hrubý domácí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Druhá vlna smetla kurz koruny, hrozí zdražení vánočních dárků a paliv

Česká koruna v posledních dnech oslabila. Důvodem jsou obavy ze zhoršující se epidemiologické situace a to jak v Česku,...

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Česko je průmyslovou velmocí, silnější jsou továrníci jen v Irsku

Premium Česká republika byla v loňském roce druhým nejvíce průmyslovým státem Evropské unie. Průmyslová výroba se na přidané...

Plošný odklad splátek nebude. Banky to budou řešit s klienty individuálně

Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) po pátečním jednání s bankami a dalšími poskytovateli úvěrů nenavrhne...

Některé firmy pokračují v EET, i když nemusí. Ta se možná už nikdy nevrátí

Premium Vlajkovou loď hnutí ANO s názvem EET vláda pozastavila na dva roky jako jedno z ­opatření, které má pomoci firmám v...

Druhá vlna smetla kurz koruny, hrozí zdražení vánočních dárků a paliv

Česká koruna v posledních dnech oslabila. Důvodem jsou obavy ze zhoršující se epidemiologické situace a to jak v Česku,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Veterináři varují před sýry z Lidlu, mohou obsahovat bakterie z fekálií

Veterináři varují před dvěma druhy sýrů, které prodával řetězec Lidl. Jde o brie od francouzského výrobce, který...

Čich ztrácejí při covidu často mladí a bezpříznakoví. Jak ho získat zpět?

Porucha čichu je v současnosti řazena k základním příznakům covidu-19. Objevuje se více než na jaře, a to hlavně u...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...