Koupit elektroojetinu je těžké. Konzervativní Češi jim zatím nedůvěřují

  5:00aktualizováno  5:00
I v českých autobazarech se pomalu rozjíždí byznys s ojetými elektrovozy, ty prodané by se však s trochou nadsázky zatím daly spočítat na prstech jedné ruky. Přestože se prodejci chlubí meziročními nárůsty v řádech stovek procent, ve skutečnosti se těchto automobilů prodají jen jednotky kusů ročně.

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Například nejrozšířenější tuzemská síť autobazarů AAA loni prodala sedmnáct bateriových elektromobilů, téměř trojnásobek proti roku 2016. Vůbec první čistě elektrický vůz společnost nabízela v roce 2014. Marně. Pro ojetou Teslu S si během roku žádný z českých zákazníků nepřišel.

Fotogalerie

Ještě na začátku loňského roku proto společnost rychlý nástup elektromobility nepředpokládala. Jenže Evropská unie zpřísnila emisní limity pro nová auta, a tak autobazary urychleně školí své nákupčí, aby dokázali odhalit problémové vozy a určit prodejní cenu.

Aktuálně se nejstarší čtyři roky staré modely elektromobilů prodávají od zhruba 450 tisíc výše. Bazarové ceny vozidel, která mění majitele dříve než po roce od uvedení do provozu, pak proti ceně nového vozidla klesají jen nepatrně, nabízejí se za částky převyšující 800 tisíc korun.

Češi mají z elektroaut obavy

„Je tady spousta předsudků, jestli s tím člověk může do myčky, jestli nevyhodí celou vesnici, pokud si to zapojí doma do zásuvky, nebo jak je to s baterkou. Jestli u ojetého auta bude ještě fungovat, nebo jestli bude muset zaplatit stovky tisíc za nové baterie, protože to je nejdražší část auta,“ shrnul základní obavy zákazníků Pavel Foltýn z Auto ESA. Ceny akumulátorů totiž tvoří až 40 procent nákladů celého vozu. 

Další problém, který české zákazníky zatím od nákupu nových i ojetých elektrovozů odrazuje, je stále nedostatečná síť dobíjecích stanic pro případy, že bude potřeba dobít baterii během cesty.

U nových elektrovozů výrobci zpravidla garantují osmiletou životnost baterie, kterou však omezuje nájezd 160 tisíc kilometrů, pokud svozem majitel jezdí častěji. Podle Petra Buriana zastupujícího v Česku automobilku Nissan se v Evropě od roku 2010, kdy se první čistě bateriově poháněné modely této značky objevily, přihlásily k výměně baterie jen jednotky zákazníků. V Česku, kde se loni prodalo 147elektromobilů Nissan, pak japonský výrobce žádný případ měněné baterie neeviduje.

Další elektrické SUV. Masy s ním chce oslovit bláznivý Fisker

Kromě vysokých pořizovacích nákladů a obav z dalších investic zatím rychlému nástupu elektromobilů podle provozovatelů bazarů brání i to, že se v Česku prodává málo nových elektroaut. Z více než 260 tisíc loni registrovaných vozidel tvořila podle Sdružení automobilového průmyslu Auto SAP bateriová elektroauta 703 kusů. O rok dříve to bylo jen 307 vozů.

Kupující podporují represe a úlevy

Podle prodejců tento nárůst způsobila kombinace obav z represí a znevýhodňování fosilních paliv, které odstartovaly zákazy vjezdu starších dieselových vozidel do center německých měst, a úlev pro majitele ekologických vozidel.

„Podpora čisté mobility ve velkých městech v podobě parkování zdarma pro elektromobily a hybridy motivuje ke koupi těchto automobilů více lidí než dříve,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka společnosti Aures Holding, pod kterou patří autobazary AAA.

Nová tesla je venku. Elon Musk představil levnější SUV, Model Y

Pro elektrovozy podle ní přicházejí lidé, pro které je ekologie životní styl. I tito lidé si však podle Topolové kupují elektromobil buď jako druhé auto do domácnosti, nebo v případě živnostníků jako doplněk ke klasickému vozu. Ten používají při jízdách na delší vzdálenosti a elektromobil na cesty po městě mimo jiné právě kvůli snadnějšímu parkování.

Přechod k elektromobilitě má být jedním z prostředků, jak do roku 2030 výrazně snížit množství emisí skleníkových plynů. Pro českou společnost nezvyklou utrácet za nové vozy nebo pro domácnosti, které si nemohou dovolit pravidelnou obnovu vozidlového parku, to však bude znamenat výrazný výdaj navíc. 

V současnosti český vozidlový park patří k nejstarším v rámci EU a průměrná doba, po kterou Češi udržují svoje vozy v provozu, se rok od roku zvyšuje. Stáří prodávaných ojetin činí podle nejnovějších statistik Svazu dovozců automobilů deset let.

Jen během prvních dvou měsíců letošního roku se na českém trhu objevilo přes 24 tisíc ojetých vozů z ciziny, z nichž větší část byla starší deseti let. Proti tomu nových vozů se za stejné období prodala pětina. Stáří vozů v českých garážích tak neustále roste. Ještě před sedmi roky se věk průměrného českého vozu dařilo držet pod třinácti roky, loni už tato hodnota vystoupala na 14,68 roku.

Golf do zásuvky nadchne dynamikou i úsporností, na chodce má plašičku:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Cupra Tavascan potvrzuje podobu nové elektrické škodovky

Nový elektrokoncept automobilky SEAT: Cupra Tavascan

VIDEO Seat občas představí něco, co se následně ukáže jako kromobyčejně pozoruhodné. To může být také...

Slováci budou mít obchod s teslami pravděpodobně dřív než Češi

Tesla Model X P90D Ludicrous

VIDEO Nejbližší místa, kde se dají oficiální cestou koupit elektromobily americké značky Tesla, jsou pro...

Do deseti let bude polovina mercedesů na elektřinu, říká nový šéf Daimleru

Källenius odhaluje studii Vision EQS: superluxusního vozu, který se bude...

VIDEO Exkluzivně O tom, zda elektromobily někdy zlevní na úroveň vozů se spalovacím motorem, jakou šanci má vodík, o...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Němci zvýší daň na uhlík, odnesou to Češi. Zdraží všechno včetně potravin

Ilustrační snímek

Německo nestíhá plnit cíle snižování emisí, chce proto znevýhodnit všechny fosilní zdroje. Nová...

VW má nové logo a příští rok chce prodat 150 tisíc elektromobilů

Napravo Ralf Brandstaetter, šéf značky Volkswagen a Juergen Stackmann, šéf...

VIDEO Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Německá automobilka Volkswagen plánuje v příštím roce celosvětově prodat sto padesát tisíc...

  • Nejčtenější

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Platit se bude za všechny dovezené mobily, řekl šéf OSA v Rozstřelu

Pořadatelé koncertů, média, sportbary, hotely, ale i spotřebitelé, kteří si kupují flash disky nebo CD a DVD nosiče. Ti...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Žluté lány musí zmizet. Zemědělce čeká omezení plochy vysetých plodin

Tisíce zemědělců v posledních týdnech rozměřovaly pole a lámaly si hlavu nad tím, jak je co nejvýhodněji rozdělit....

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Dějiny čtvrcení v Praze. Nejděsivější případy rozřezaných těl

Děsivé kriminální případy. O těchto čtyřech vraždách mluvila celá republika. Brutální a hrůzostrašné „kouskování“...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Žluté lány musí zmizet. Zemědělce čeká omezení plochy vysetých plodin

Tisíce zemědělců v posledních týdnech rozměřovaly pole a lámaly si hlavu nad tím, jak je co nejvýhodněji rozdělit....

Mall.cz musí zaplatit uživateli 10 tisíc korun odškodného za únik hesla

E-shop Mall.cz musí zaplatit zákazníkovi odškodnění 10 000 korun za únik hesla. Uvedl to server Lupa.cz na základě...

Místo datového centra letadlo s hangárem. NKÚ prověřil dotace na inovace

Evropské dotace v Česku využívají i firmy se sídlem mimo Evropskou unii. A namísto datového centra si pořídí třeba dron...

PŘEHLEDNĚ: Realitní makléře čekají změny, regulace spěje do finále

Návrh zákona o realitním zprostředkování prošel ve Sněmovně druhým čtením. Legislativa z dílny ministerstva pro místní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz