Jeho firma rozhodně není jediná, kterou zaplavily stížnosti už včera, kdy Železného firma držící licenci CET 21 spustila vysílání vlastního programu z barrandovských studií. "Zadavatelé reklamy se ptají, jak teď budou zajištěny jejich reklamní rozpočty," říká i generální ředitel mediální firmy IP Praha Jan Dobeš.
Přestože Železný tvrdí, že se profil stanice zásadně nemění, právě kvalita vysílaných pořadů je příčinou stížností. "Naše reklamy byly vysílány s určitým zpožděním, ale v naprosto rozdílném programovém kontextu, než bylo plánováno," zhodnotil včerejší vysílání mluvčí české pobočky společnosti Coca-Cola Zdeněk Vilímek. Podle něho firma zvažuje další řešení.
"Jedná se o velké pro-středky," zdůrazňuje vážnost výhrad inzerentů vedoucí marketingu Tatiana Bálintová z kosmetické firmy Henkel.
Televize Nova včera nebyla schopna dodržet ohlášený program, protože slibované pořady patří ČNTS. Při nákupu reklamy na Nově je pro inzerenty dodržení této podmínky důležité. "Reklamu objednáváme před konkrétní pořady," potvrzuje Novák z Mediapolisu, podle něhož někteří zadavatelé mohou považovat neodvysílání spotů před ohlášenými pořady za porušení smlouvy.
"Jestliže se jakýkoliv inzerent bude cítit poškozen, partnerem je ČNTS," připomíná však Železného mluvčí Roman Bajčan. Až dosud totiž smlouvy o televizní reklamě uzavírala ČNTS - a ta dnes nemá možnost splnit smlouvy, protože ji Železný vyřadil ze hry. Přes několik žádostí o vysvětlení, jak bude ČNTS reagovat na případné stížnosti inzerentů, opakoval mluvčí servisní firmy Dalibor Balšínek, že hodlá respektovat stanovisko Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a nebude nic komentovat.
Právní zástupce CET 21 Aleš Rozehnal potvrdil, že včera vysílala Nova reklamy bez písemné smlouvy. Připustil rovněž oprávněnost případné argumentace klientů, že za vysílanou reklamu nezaplatí, protože nebyla zařazena ke smluvně dohodnutému programu: "Teoreticky je to možné." Po prvním dni vysílání 'nové' Novy ještě není jasné, jaké další kroky zadavatelé učiní.
"Důležité je, s jakými pořady CET 21 přijde," vysvětluje mediální ředitel Martin Nováček z Media Direction. Generální ředitel agentury Leo Burnett Josef Havelka připomíná základní pravidlo televizního byznysu: "Nakonec bude rozhodovat sledovanost." Ze včerejšího programu je však podle Havelky zřejmé, že Železný nemá potřebné programové zázemí.
Jednání s reklamními profesionály sice teprve začínají, ale není pochyb o tom, kam nyní poplynou příjmy z vysílání reklamy. "Ve čtvrtek CET 21 přerušil spolupráci s ČNTS - ta už nezajišťuje prodej reklamy," potvrdil ředitel firmy MindShare Jan Klápa poté, co se zástupci televize jednal. Podle Rozehnala z CET 21 zatím reklamu bude prodávat Česká produkční 2000 a do čtrnácti dnů bude vypsán konkurs na novou agenturu.