Úterý 28. června 2022, svátek má Lubomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. června 2022 Lubomír

Odtahový monopol dostal stopku. Stát auta z dálnic odvážet nebude

  11:22
Majitel automobilu by po dopravní nehodě už neměl mít možnost volat vlastní odtahovou službu, navrhoval poslanec Josef Kott. Povinnost zavolat odtah měla nově padnout na policii. Kott si od toho sliboval urychlení procesu. Podle pojišťoven však šlo o to, aby na odtah vozidel vznikl monopol. Návrh nakonec ve středu sněmovna vrátila do druhého čtení.

Odtah (ilustrační snímek) | foto: EUROP ASSISTANCEMetro.cz

Nemáš smlouvu se státem? Neodtáhneš. Tak by se dal ve zkratce popsat pozměňovací návrh poslance Josefa Kotta k novele zákona o provozu na pozemních komunikacích. Pokud by prošel, směly by auta, která překážejí na dálnicí třeba po nehodě, odtahovat jen firmy spolupracující se státem.

Zbavit se odstavených automobilů bude snazší, schválili poslanci

Podle Kottova plánu by mohl odtah zavolat jen policista, který by ho objednal přes vlastníka dálnice – stát, lépe řečeno přes Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Slibuje si od toho urychlení a zjednodušení uvolňování dálnic po nehodách.

Poslanecká sněmovna mu ho však po zhruba půlhodinové debatě ve středu vrátila k přepracování. Kvůli Kottovu návrhu se do druhého čtení navíc vrací i celá novela. Poslanci ji schvalují již přes rok.

Kottův návrh by prakticky „vyštípal“ pojišťovny. V současnosti si totiž řidiči odtahovou službu většinou volají právě přes ně. „Podle tohoto pozměňovacího návrhu by policista musel vždy nařídit odtah správci komunikace, bez ohledu na to, zda je odtahové vozidlo přivolané motoristou zdarma v asistenci pojišťovny již na cestě, nebo dokonce na místě,“ komentoval výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Podle asociace také hrozil vznik monopolu. „Asi by bylo vhodné zeptat se ho (Kotta, pozn. red.), zda návrh nekonzultoval s některou z odtahových služeb pracujících pro ŘSD,“ podotkl Matoušek. Od přijetí návrhu poslance zrazoval i hospodářský výbor Poslanecké sněmovny, který jeho přijetí nedoporučil.

Návrh kritizovali experti i policie

Současná podoba návrhu se nelíbila ani expertovi na silniční bezpečnost Romanovi Budskému z Platformy Vize 0. „Přijde mi to docela bizarní,“ uvedl pro iDNES.cz. „Znamenalo by to, že pojišťovny můžou své smluvní odtahové služby zabalit,“ dodal.

Odtah by se také mohl značně prodražit – návrh neurčuje, kam přesně by měla policií zavolaná odtahovka auto odvézt. Se vzdáleností se přitom zvyšuje cena. Ve výsledku se tak cena odtahu mohla zvýšit až o tisíce korun.

Na možné problémy upozorňovala i policie. „S tím návrhem se neztotožňuji,“ uvedl pro iDNES.cz ředitel dopravní policie Jiří Zlý. Podle něj by se kvůli němu jen zbytečně komplikovala situace po nehodách. „Stávající úprava dává možnost automobil odtáhnout jak polici, tak i vlastníkovi vozidla,“ doplnil.

Mohlo by se také stát, že se u jednoho nabouraného vozu sejdou dvě odtahové služby. I pokud by si totiž řidič odtahovou službu přes pojišťovnu přeci jen zavolal, policista by musel zavolat odtah nový. „Nastala by téměř cimrmanovská situace, kdy by se dvě odtahovky přetahovaly o to, která má to auto odvézt,“ komentoval Budský.

Po přepracování přijatelný návrh

Podstata návrhu však podle poslanců, expertů ani policie špatná není. „Je dobré udělat něco pro to, aby (nabourané, pozn. red.) automobily z dálnice zmizely co nejrychleji. Ale měli bychom využít stávajícího systému, který funguje, ne vymýšlet něco nového,“ řekl Budský.

Zlý potenciál vidí především v tzv. nehodových centrech, která provozuje Česká asociace pojistitelů. V současnosti odtahují nepojízdná vozidla ze silnic druhé a vyšších tříd a policie s nimi aktivně spolupracuje. Rád by jejich působnost rozšířil.

Dá se předpokládat, že Kott návrh přepracuje právě v tomto smyslu. Podobnou možností se už přitom zákonodárci zabývali dříve. V listopadu 2018 o ní mluvil tehdejší ministr dopravy Dan Ťok. Po rozsáhlé kritice ze strany provozovatelů odtahových služeb, pojišťoven i řidičů však nikdy nedošlo na jeho realizaci.

Uvítali byste, kdyby směl odtahovou službu volat výhradně policista?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 29. ledna 2020. Anketa je uzavřena.

Ne 591
Ano 31
Autor:
  • Nejčtenější

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Rusko se ocitlo v platební neschopnosti. Je to fraška, peníze máme, zuří Moskva

Rusko se poprvé za více než 100 let ocitlo v platební neschopnosti. Moskvě v neděli večer vypršela lhůta na zaplacení...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Závod o čas na severním pobřeží. Polsko si klestí nové cesty pro plyn

Nad Evropou se vznášejí obavy, že Rusko brzy zavře kohoutky se zemním plynem. Unijní státy narychlo hledají způsoby,...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Stovky akcionářů ČEZ rozhodují o výši dividendy, probíhají bouřlivá jednání

Úvod valné hromady energetické společnosti ČEZ potvrdil očekávání, že bude bouřlivá. Na programu má celkem deset bodů....

Inflace a hrozba plynu na příděl začíná ohrožovat výrobu léků, varuje asociace

Případné omezení dodávek plynu může podle České asociace farmaceutických firem (ČAFF) ohrozit výrobu léků. Rizikem jsou...

KOMENTÁŘ: Je to správně? Guvernér ČNB Aleš Michl o konceptu silné koruny

Premium Co by se muselo udělat, aby se otočil trend a koruna po letech začala posilovat? A jaké ponaučení si můžeme vzít z...

KOMENTÁŘ: Privatizace energetiky nás doběhla. Trh nevyřeší vše

Premium Při plánování naší budoucí energetické bezpečnosti nelze pominout děje minulé. Dozvuky toho, že se stát v energetice...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...