Odstavené německé reaktory mohou zdražit proud v Česku až o 10 procent

  4:02aktualizováno  4:02
Češi si v příštích letech možná budou muset připlatit za elektřinu. Pokud Němci neuvedou zpátky do provozu sedm odstavených jaderných reaktorů, mohly by ceny vzrůst až o deset procent.
Na vyšších cenách se odrazí i fakt, že Němci budou muset výpadek něčím pokrýt. Ilustrační foto

Na vyšších cenách se odrazí i fakt, že Němci budou muset výpadek něčím pokrýt. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Hrozba výpadku reaktorů o výkonu téměř jako čtyři Temelíny žene ceny elektřiny na evropských burzách nahoru. Na energetické burze v Lipsku se už týden drží na dvouletém maximu.

Situaci neuklidnila ani kancléřka Angela Merkelová. Ta v úterý oznámila vznik nové komise, v jejímž čele bude stát bývalý ministr životního prostředí Klaus Töpfer. Ten se ještě před oznámením o ustanovení komise nechal slyšet, že je pro pozastavení všech sedmi sporných jaderných reaktorů.

V nové komisi, nazývané německými médii Rada moudrých, zasednou kromě politiků a vědců například také církevní představitelé. Na rozdíl od již existující bezpečnostní komise, která během následujících tří měsíců přezkoumá technický stav reaktorů, bude nově vzniklé grémium nahlížet na možná rizika využívání jaderné energie ze společenského pohledu.

"Bude se zabývat například tím, jakým způsobem je třeba nahlížet na import energie do Německa, který by mohl být rizikovější než výroba jaderné energie v Německu," uvedla Merkelová. Dodala, že není schopna v tuto chvíli posoudit, jestli po skončení tříměsíčního moratoria budou odstavené reaktory opět uvedeny do provozu.

Sporné reaktory dosahují celkového výkonu 7 419 megawattů, každý ze dvou bloků Temelína má výkon 1 000 megawattů. "Dohromady to je asi pět procent z celkového výkonu Německa. Ta energie bude někdy chybět, takže to bude tlačit na cenu elektřiny," komentoval Bohumil Trampota, analytik společnosti Atlantik FT.

Příští rok mírný nárůst, za dva roky skok

O kolik více zaplatí český spotřebitel, je v tuto chvíli těžké posoudit. Na letošní rok jsou už ceny pevně stanoveny a podle Trampoty má společnost ČEZ už prodáno i 75 procent elektřiny na příští rok, na rok 2013 pak zhruba 18 procent.

Pokud tedy Němci ze svých plánů neustoupí, lze v příštím roce počítat s mírnějším nárůstem, o dva roky později se zdražení projeví mnohem citelněji. Podle některých odhadů by to mohlo být až deset procent.

Výrobci energií nechtějí o případném zdražení zatím příliš spekulovat. "Rozhodující pro ceny roku 2012 a dále bude, jaké rozhodnutí padne po těch třech měsících v Německu," uvedl mluvčí ČEZ Ladislav Kříž. 

Na vyšších cenách se odrazí i fakt, že Němci budou muset výpadek něčím pokrýt. Tamní odpůrci jaderné energie sice doufají, že se tak stane z obnovitelných zdrojů, trhy však na čistou energii nespoléhají.

Kromě silové energie jde nahoru rovněž cena zemního plynu, uhlí, ale také emisních povolenek. Část výpadku totiž budou muset nahradit uhelné elektrárny, které tím pádem vypustí do ovzduší více CO2. Cena emisních povolenek tak stoupla od minulého týdne zhruba o dvě eura za kus, tedy na šestnáct eur. Všechny tyto faktory budou mít vliv na konečnou výši ceny.

I kdyby Němci své jaderné reaktory nechali nakonec v provozu, mohl by na tom vydělat ČEZ. "Minimálně po dobu tří měsíců bude cena elektřiny vysoká. Toho může využít ČEZ k tomu, aby prodal elektřinu na rok 2012 a 2013 za vyšší cenu," vysvětlil Trampota.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Bankovní asociace vítá plán vlády na vytvoření Národního rozvojového fondu

ČSOB - ilustrační snímek

Česká bankovní asociace přivítala plán vlády na vytvoření Národního rozvojového fondu, do kterého by přispívaly banky...

Prodej nemovitostí se vleče, na kupce bytu lidi čekají i půl roku

Dům v Lidické ulici v Praze, ve kterém vlastní byt Stanislav Gross s manželkou...

Prodat byt v Česku je stále těžší. Téměř ve všech regionech se oproti loňsku prodloužila doba inzerce. Na kupce si...

Výdaje na varroázu rostou, loni dosáhly 30 milionů. Včely ale umírají dál

Včela medonosná (28. února 2019)

Boj proti kleštíkovi včelímu, který je schopen přes zimu zlikvidovat celé včelstvo, čím dál víc vysává dotace pro...

Najdete na iDNES.cz