Stát začal řešit problém kamioňáků: postaví nová odpočívadla u dálnic

  1:00aktualizováno  1:00
Stovky nových parkovacích míst na dálničních odpočívadlech vzniknou po celé zemi, aby si řidiči kamionů měli kde udělat přestávku. Stát po dlouholeté kritice ze strany nákladních dopravců začíná řešit problém, jemuž se zatím vyhýbal.

(Ilustrační foto) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Řidiči nákladních automobilů musí dělat pravidelné přestávky na dlouhých trasách a odpočívat, aby neohrožovali bezpečnost provozu. Jenže i když stát od dopravců vybírá za jízdu po tuzemských dálnicích už léta mýto, odpočívek je nedostatek.

„Kromě nedostatku vyhrazených stání se na našich sítích potýkáme i s nerovnoměrným rozdělením kapacit, čímž vznikají na jedné straně úseky s rezervou vyhrazených míst a úseky s kritickým nedostatkem na straně druhé,“ tvrdí Martin Felix ze sdružení dopravců Česmad Bohemia.

Kde přibudou odpočívky pro nákladní auta

D8 Siřejovice (km 43,8) rozšíření odpočívky vpravo o 37 míst

D1 Střechov (km 52) rozšíření odpočívky vpravo o 42 míst a vlevo o 64 míst

D1 Humpolec (km 89,1) vlevo rozšíření o 7 míst

D1 Troubsko (km 187,5) probíhá technická studie na odpočívku vpravo

D2 Zeleňák (km 17,1) vpravo by mělo přibýt 65 míst, vlevo 34 míst

D1 Studený (km 70,1) probíhá technická studie na rozšíření vpravo o 10 míst

D1 Mikulášov (km 95,7) probíhá technická studie na rozšíření vpravo o 7 míst, vlevo o 22 míst

D11 Horní Počernice (km 2,8) probíhá technická studie na rozšíření vpravo o 40 míst pro nákladní vozy

Pramen: ŘSD

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už začalo zpracovávat projekty na rozšíření počtu míst podél dálnic, s nimiž počítá nově zpracovaná ministerská koncepce rozvoje nákladní dopravy v Česku. „V současné době se dokončuje vyhledávací studie na doplnění odpočívek všech typů na stávající dálnice. Zároveň běží dílčí vyhledávací studie na připravované dálnice,“ uvádí mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Hotové jsou dle Studeckého vyhledávací studie pro dálnici D11 z Hradce Králové na státní hranici, pro D35 mezi Mohelnicí a Olomoucí a D48 z Bělotína do Českého Těšína. „Na základě těchto studií bude zahájena postupná příprava nových lokalit a rozšíření těch stávajících,“ dodává Studecký. V případě některých odpočívek se již dokonce žádá o povolení.

Stát rozvoj odpočívek zanedbal

„V 90. letech převažoval názor, že soukromý sektor zajistí služby odpočívek a odstavných parkovišť pro kamiony na hlavních tazích nejlépe. Proto byly uzavírány nájemní smlouvy na odpočívky až na padesát let. Nyní s odstupem času lze konstatovat, že tato cesta nebyla ideální,“ uvádí ministerstvo v koncepci. Smlouvy na pronájmy čerpacích stanic a odpočívek podél dálnic, které se uzavíraly v 90. letech, jsou pro stát často značně nevýhodné. Nejenže erár dostává zlomek reálné ceny, navíc jsou smlouvy nastavené tak, že provozovatelé nemusí řešit rozvoj parkovacích míst.

„Tyto smlouvy jsou příčinou toho, že jsou některé odpočívky, převážně na nejstarších dálničních tazích D1 Praha–Brno a D2 Brno–Bratislava, ve stavu, který lze označit za tristní. Nepřehledné smlouvy komplikují i potřebné opravy dálnic či rozšíření odpočívek,“ píše se v koncepci.

Za pronájmy odpočívek u nových dálnic se nicméně dostali k soudu také manažeři ŘSD z první dekády tisíciletí. „Pro pronájem odpočívek byly vybrány firmy s nejasnou vlastnickou strukturou (uzavírané smlouvy byly nejasné a pro stát mnohdy nevýhodné), poznamenaly ŘSD natolik, že od roku 2010 nebyla zprovozněna žádná nová odpočívka, i přesto, že byly některé vybudovány,“ stojí ve zprávě ministerstva.

Podle Martina Felixe z Česmadu navíc v současnosti přidělává problémy řidičům oprava D1. Existující parkoviště vhodná pro odpočinek totiž často zabírá stavební technika.

V Česku dnes chybí asi 1 500 parkovacích míst pro kamiony. „Jejich absence způsobuje dopravcům ekonomické ztráty, stresuje řidiče nákladních vozidel a obecně snižuje bezpečnost dopravy na dálnicích,“ konstatuje materiál.

Autor:
  • Nejčtenější

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Žluté lány musí zmizet. Zemědělce čeká omezení plochy vysetých plodin

Tisíce zemědělců v posledních týdnech rozměřovaly pole a lámaly si hlavu nad tím, jak je co nejvýhodněji rozdělit....

Nejdelší let na světě proběhl hladce, v Sydney přistál po 19 hodinách

Na letiště v australském Sydney dosedl v sobotu večer SELČ, v neděli ráno místního času, boeing aerolinek Qantas, který...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

Koučem hokejistek v Americe. Klení povoleno, vztahy přísně zakázány

Kluka z Ostravy očaroval New York, kde natrefil na pozoruhodnou práci. Ivo Mocek koučuje tým Metropolitan Riveters v...

  • Další z rubriky

Místo datového centra letadlo s hangárem. NKÚ prověřil dotace na inovace

Evropské dotace v Česku využívají i firmy se sídlem mimo Evropskou unii. A namísto datového centra si pořídí třeba dron...

Premium

Dobrý sluha, zlý pán. Home office může podle studií zvyšovat stres

Práce z domova, takzvaný home office, je v českých firmách jako benefit čím dál běžnější. Mnozí zaměstnanci si ho...

Státní dluhy znovu vzrostly. Každý Čech dluží v průměru 158 tisíc korun

Státní dluh letos ke konci září stoupl o 63,2 miliardy na 1,685 bilionu korun. Na každého Čecha tak hypoteticky připadá...

Lovit drahé lidi není řešení. Firmy by měly vzdělávat, říká ekonom

Spousta zaměstnavatelů si stěžuje, že nemůže najít kvalifikované zaměstnance, kteří by dokázali obstát v digitální...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz