Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Obchodníci se bojí slabé měny. Zdražení se zatím ubránili

  • 46
Už několik měsíců jsou obchodníci v Česku pod tlakem oslabující koruny. Dolar zdražil od dubna až o tři koruny a euro o padesátník. Prodejci přesto zdražili jen minimálně nebo vůbec. Někteří ale vzkazují: pokud bude vývoj pokračovat, ceny zboží porostou.

"Zatím se nechystáme zdražovat, protože vliv dolaru na výrobky není zase tak silný. Možná že se to dlouhodobě promítne v cenách výpočetní techniky, ale ne okamžitě," řekl iDNES.cz Pavel Sláma, ředitel sítě elektroprodejen Datart.

Řada věcí se podle něj nevyrábí v Asii, ale v Evropě, kde se nekupuje za dolary, tudíž dopad na ceny není tak drastický. Například televize Panasonic se vyrábějí v Plzni a Samsung se vozí ze slovenské Galanty.

Jančura

Pokud to tak půjde dál, pak budeme muset zvážit, zda nezdražit ještě víc.

Dlouhodobé oslabování evropské i české měny je na jednu stranu dobrý důvod, proč by měli prodejci uvažovat o zdražení. Dolar nestojí 18,50 jako v dubnu, ale 21 korun, a euro za stejnou dobu oslabilo přibližně o padesát haléřů na 25,70 koruny. Ztenčuje se i rozdíl mezi eurem a dolarem. Ceny na uzdě ale zatím drží velká konkurence a doprodej skladových zásob.

Velcí těží ze skladových zásob

Obchodníci o zdražování neradi mluví, někteří ale opatrně přiznávají, že ceny porostou. "U počítačů to určitě bude mít vliv. Všichni je dovážejí za dolary, takže se to cenově projeví. Jsou ale nějaké skladové zásoby, které se doprodávají a vzhledem k ohromné konkurenci všichni tlačí ceny dolů," říká Aleš Skořepa, jednatel velkoobchodu ASM s výpočetní technikou. Například díky zásobám kabelů na skladě nemusel zatím zdražit, zatímco jinde prý ceny vyskočily až o 13 procent. "Další dodávku už budu muset zdražit," připouští.

Graf vývoje české koruny k dolaru (15.6.2010)

Graf: vývoj české měny k dolaru. (Patria Finance)

Malí prodejci počítačů, kteří zaměstnávají jen pár lidí a spoléhají se na lokální odbyt, jsou v horší pozici. Nedostávají od dodavatelů množstevní slevy jako velcí hráči na trhu, kteří tak mohou více stlačit ceny dolů. "Malé obchody přežívají blbě," řekl jednatel pražské prodejny Unison servis Luděk Koukal. Malý dejvický obchod propouštěl už před krizí v roce 2008 a za pultem se teď střídají tři společníci. Koukal uvedl, že v minulých měsících mírně podražilo jen některé zboží.

"Mám pocit, že se dodavatelé zdražení snaží nějakým způsobem udržet a nezdražovat, nebo je poměrně malé. Spotřební materiál šel trochu nahoru, ale nejsou to desítky procent, není to dramatické," řekl.

Dolar zasáhl i do dopravy

Dražší dolar částečně zanechal svou stopu i v cenách dopravy. Majitel žlutých autobusů Radim Jančura zvedl nepatrně ceny na vybraných trasách už v květnu a bojí se dalšího oslabení koruny.

"Samozřejmě nás to trápí. V květnu jsme na vybraných trasách a typech jízdného zdražili o desetikorunu, bylo to ale jen symbolické a u jízdenek kupovaných přes internet. Pokud to tak půjde dál, pak budeme muset zvážit, zda nezdražit ještě víc," připustil Jančura.

Graf vývoje české koruny k euru (15.6.2010)

Graf: vývoj české měny k euru. (Patria Finance)

V cenách muziky a filmů se situace na devizovém trhu zatím tolik nepromítla. Autorská díla se totiž často vydávají v Evropě, z USA se vozí minimum. "Zdražují jen vybrané věci, které jsou spíš na individuální objednávku. Nejde o zboží, které držíme běžně skladem. Převážnou většinu zboží vozíme od místních distributorů a s koncovými cenami nám výkyvy kurzů nehýbou. V naší branži to zase takovou roli nehraje," řekl mluvčí Bontonlandu Jakub Kříž.