Obchodních center je moc, hůře dostupná skomírají

  2:58aktualizováno  2:58
Kdysi se do každého nového obchodního centra hrnuly zástupy lidí. Ale ta doba je pryč: obchodní domy postavené na špatném místě bojují s nedostatkem zákazníků a malými tržbami. Lidé jsou totiž při nakupování stále náročnější, a tak ignorují ta centra, k nimž musí chodit více než pět minut pěšky, přejíždět několik křižovatek či platit za parkování.
Některá obchodní centra si stěžují na nezájem zákazníků. Může za to i velká konkurence. Ilustrační foto.

Některá obchodní centra si stěžují na nezájem zákazníků. Může za to i velká konkurence. Ilustrační foto. | foto: Radek Miča, MAFRA

Nejvíce takovýchto míst je v metropoli: nejopuštěnější lokalitou jsou pražské Stodůlky, které už přišly zhruba o třetinu obchodů. Problémy se však objevují už i v krajských městech, jako je Brno, České Budějovice, Liberec či Plzeň.

Prvním znakem neúspěchu bývá prázdné parkoviště, po něm obvykle následují více či méně šikovně maskovaná prázdná místa po zavřených obchodech. Tvrdá čísla o návštěvnosti většina obchodních center nezveřejňuje.

Místo parkoviště paintball
Jedním z příkladů chrámů konzumu, který své místo na trhu dlouhá léta marně hledá, je obchodní centrum v Praze Stodůlkách. Špatná poloha a velká konkurence v okolí způsobily, že z původních padesáti obchodů lze dnes nalézt v centru něco málo přes třicet. Většina z nich se snaží o jakousi mutaci výprodejového obchodu. Na parkovišti v podzemí je vždy kde zaparkovat.

Dvě mouchy jednou ranou se rozhodli zabít jeho provozovatelé, když v jedné z částí parkoviště udělali paintballové hřiště. V nedalekých Nových Butovicích se vypořádali se stejným problémem instalací ruční myčky. "Víme, že nesoutěžíme ve stejné kategorii jako Chodov či Palladium, ale musíme se soustředit na kvalitu," sliboval na nedávné konferenci Nejen o retailu zástupce společnosti Bainbridge, majitele Stodůlek a několika dalších center, kde dříve sídlil Carrefour.

Konference se symbolicky odehrávala v prvním patře Stodůlek, které je už přes rok zavřené, a jak hlásají nápisy, "rekonstruuje se". Zatím se s ním neděje nic.

Pro majitele špatně fungujících obchodních center je totiž hodně těžké rozhodnout, zda do takového centra nalít další desítky milionů s rizikem, že jen zvýší ztrátu celé investice.

"Lék na špatná centra není, když nejsou v pořádku základní faktory," říká skepticky ke snahám o nápravu pověsti center Martin Macháč, obchodní šéf společnost Unibail- Rodamco vlastnící a provozující centra Chodov a Černý Most. Ta jsou mezi experty považována za ta, kterým se daří.

Základní faktory úspěšnosti obchodních center jsou dobré místo a pestrá nabídka obchodů, které přitáhnou zákazníky. "Třeba v Praze je jedním z hlavních faktorů blízkost metra. V některých případech stačí, aby bylo pár stovek metrů dál, a už to má negativní vliv," říká Kevin Turpin, šéf oddělení průzkumu trhu realitní poradenské společnosti Jones Lang Lasalle. To je příklad třeba Nových Butovic v Praze, kde je nutné při cestě z metra podejít rušnou silnici, což přístup pro pěší komplikuje.

. Komu se (ne)daří

Úspěšná obchodní centra
Praha – Nový Smíchov, Chodov, Černý Most, Metropole Zličín
Brno – Vaňkovka, Olympia
Plzeň – Olympia
Olomouc – Globus

Obchodní centra s problémy
Praha – Stodůlky, Nové Butovice
Brno – Futurum
Ústí nad Labem – Tesco

Nová centra s pomalým rozjezdem
Praha – Palladium (otevřeno 2007), Šestka (otevřeno 2006)
Plzeň – Plaza (otevřeno 2007)

Pramen: Nájemci, experti z byznysu

Ideální ale nejsou ani příjezdy do ostatních center, jako je Šestka či Europark na kraji Prahy. Řidiče obvykle rozčiluje, když musí na několika křižovatkách odbočovat doleva, aby se do center dostali. Ta se tak často snaží u města vymoci přívětivější příjezd. V poslední době se to podařilo například Europarku Štěrboholy či Černému Mostu.

Nejlépe na tom není s dopravní dostupností ani loni na podzim otevřené Palladium, stojící v centru Prahy naproti obchodnímu domu Kotva. "Dostupnost tohoto centra je minusem. Kolem sice projde 60 tisíc turistů, ale jako český zákazník máte časový problém se na místo přehuštěným provozem dostat, a navíc je tu placené parkoviště," říká Macháč.

Zatímco do fungujících center stojí prodejci oblečení, bot, sportu či zubních kartáčků fronty, do těch se špatným zvukem se nikdo nehrne. Majitelé centra se tak dostávají do začarovaného kruhu. Bez dobré nabídky totiž nemají možnost zákazníky zpět přitáhnout.

Jak přilákat dobrý obchod?
Šanci získat dobrého nájemce do takového centra mají především silní majitelé. To znamená ti, kteří vlastní v Evropě obchodních center desítky, a mají tak co nabídnout výměnou za jedno ošklivější káčátko. Takto se například do centra Novodvorská v Praze, z kterého po pomalém rozjezdu prodejci utíkali, podařilo přilákat obchod s oděvy C&A.

Ten je považován za jednoho z klíčových tahounů mezi oděvními řetězci. "Jednání trvala hodně měsíců. Musíte mít hlavně co nabídnout," říká David Pažitka z francouzské společnosti Segece, která kromě centra Novodvorská vlastní i zlaté vejce Nový Smíchov, nově i Plzeň Plaza a v Evropě má na čtyři sta podobných nákupních komplexů.

Problémem při získávání atraktivních obchodníků je i narůstající počet obchodních center. Firmy jako H&M, C&A či New Yorker nechtějí být úplně všude a požírat si své vlastní zákazníky. "Registrujeme menší zájem obchodníků jít do měst, jako je Brno, Liberec, Plzeň či České Budějovice," potvrzuje Turpin nasycenost určitých měst.

I tato města už kromě Prahy začínají být přeplněná, což s sebou nese pokles zájmu o některé lokality. Například v Brně se dobře daří nedávno otevřené Vaňkovce v centru, ale hůře už je na tom třeba Futurum na okraji města.

Podle šéfa jednoho z tamních obchodníků, který je i v dalších centrech po republice, po převzetí Carrefouru Teskem pocítili změnu ve složení zákazníků. Tesco je totiž zaměřeno více na šetřivější kupující, což se projevuje na tržbách. Kvůli příchodu Teska například v Hradci Králové získalo na úkor místního Futura větší popularitu centrum, kde sídlí Interspar, který cílí na střední třídu.

"Struktura zákazníků se změnila, ale Futurum Hradec Králové i Ostrava jdou nahoru," říká na to Pavel Klimeš ze společnosti EMCM, která tato a další centra spravuje. Jisté je jedno. S plány na výstavbu dalších tří desítek center v příštích dvou letech těch problémových ještě přibude.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Ukážeme vám cestu, říká šéf Googlu. A slibuje, že soukromí uživatelů pohlídá

Šéf společnosti Google Sundar Pichai.

Společnost Google v mnoha oblastech určuje směr, kterým se začne hýbat Země. „Technologie se dál rozvíjejí v oblastech...

Česká ekonomika loni zbrzdila o třetinu, letos takový propad nenastane

Většina dělníků je proškolených na více činností a mohou se v rutinních úkolech...

České hospodářství letos podřadilo o několik stupňů. Hrubý domácí produkt klesl na 3 procenta z předloňských 4,5...

Místo váhy velikost. Pošta změní způsob oceňování balíků

Česká pošta. Předvánoční provoz v malešické třídírně.

Česká pošta od března změní výpočet ceny posílaných balíků. Namísto hmotnosti se bude nově určovat podle velikosti....

Najdete na iDNES.cz