Obchodní centrum Letňany v srpnu 2018 otevřelo nově zrekonstruovadný food court. | foto: OC Letňany

Burgery a káva už nestačí. Obchodní centra investují do modernizace

  • 95
Většina tuzemských obchodních center vyrostla koncem první dekády tohoto století. Nyní přichází postupně čas jejich první modernizace. Majitelé přitom sázejí na vylepšování jídelní části, takzvaných food courtů. Přidávají nové restaurace nebo kavárny a zvětšují jejich plochu.

Podle posledních dostupných čísel společnosti CBRE skoro za dvě desítky obchodních center činil podíl ploch věnovaných jídlu a pití sedm až osm procent. To bylo v roce 2017, dnes už to je více. Rekonstruovaná centra často vyhrazují food courtům až pětinu svého prostoru.

„Mají-li si centra udržet zákazníky, přilákat nové a prodloužit jejich čas v centru, pak dobře navržené kvalitní prostory s vysokým zastoupením služeb, jako je pošta, doktoři, realitní kanceláře a další, a zážitkových konceptů od edukačních přes zábavní po gastro jsou absolutně nezbytné,“ potvrzuje Jan Kotrbáček, vedoucí pronájmu maloobchodních prostor v regionu střední a východní Evropy společnosti Cushman & Wakefield.

Kategorie potravin a nápojů patří v posledních letech v obchodních centrech k nejrychleji rostoucím, pokud jde o tržby. (Do těchto čísel se přitom nezapočítávají prodeje v hyper- a supermarketech.) Předloni šly tržby nahoru podle indexu CBRE o 20 procent, což zvyšuje zájem o budování podniků tohoto druhu.

Obchodní centra v Česku

„Modernizaci „jídelní části“ například v posledním roce provedlo jedno z nejúspěšnějších pražských center, OC Chodov. Podobným směrem vykročilo středisko v Praze-Letňanech, nicméně změny dělají i menší, jako je Galerie Nové Butovice či nově Šestka nacházející se nedaleko ruzyňského letiště. Vylepšení je vidět v českobudějovickém centru Igy, teplické Olympii a chystá se brzy v Olympii v Plzni. Další centra se zatím nerozhodla. 

„Přemýšlíme už dlouho, zda udělat na celé ploše restaurační zóny food court se společným sezením bez obsluhy, nebo ne. Lidem se podle našich studií líbí určitá intimní zóna v samostatných restauracích, a proto se přikláníme k řešení půl na půl,“ říká David Pažitka, šéf Obchodního centra Nový Smíchov.

Láká McDonald’s i Panda

Modernizace gastročásti v obchodním centru souvisí často s příchodem nových restauračních řetězců. „Pro úspěch nestačí mít na menu hamburgery a kávu. Je zcela zásadní, aby centrum nabízelo přesně takové jídlo a občerstvení, jaké jeho zákazníci chtějí,“ uvádí za poradenskou firmu v retailu Jones La Salle Natálie Vítková.

Stálicemi v obchodních centrech jsou velké fastfoodové řetězce. Populární je dlouhodobě McDonald’s či KFC, nyní se hodně rozšiřují Burger King, slovenský Regal Burger a česká Bageterie Boulevard.

Obchodní centrum Letňany otevírá v novém. Přestavba stála půl miliardy

Ty v centrech doplňují napohled drobné restaurace s asijskými nudlemi, mexickými tortillami nebo řeckým gyrosem, za nimiž se ale často skrývají obří řetězce. Příkladem, který má v Česku hodně poboček, je Panda, nadnárodní řetězec působící po celém světě. Z místních čínských nebo vietnamských kruhů se pak rekrutují podniky, jako je Čínský orel či Kaktus. 

Jak zmiňuje jeden z manažerů velkého obchodního centra, jejich výhoda je, že dokážou být levní. Většina zákazníků se totiž chce naobědvat rychle a nejlépe za stravenku. Pouze levné podniky ale zákazníkům nestačí. Proto centra lákají nové restaurace.

„Rádi bychom, aby se část s jídlem a nápoji nafoukla zhruba o třetinu,“ říká manažer pražské Šestky Peter Fazekaš, jenž má nově na starosti pronájmy. Místo Zlatého orla a Kaktusu přijde do Šestky čínská restaurace Lai Lai či indická Satyam.

„Chceme, aby čínská restaurace dělala opravdu čínská jídla,“ uvádí Fazekaš s tím, že tyto věci s nájemci předem domlouvá, někdy včetně podoby nádobí. Z food courtu navíc zmizí dlaždičkové obložení a menší stoly a místo nich se tam objeví kulaté dřevěné stoly pro více lidí.

„Opravdu klademe velký důraz na kvalitu našeho jídla, a proto za patnáct let provozování indických restaurací u nás vaří jen a jen Indové,“ říká za Satyam Narinder Kumar Joneja. Majitelé obchodních center si pochvalují i restaurace typu running sushi, které nejčastěji provozuje původem čínská firma Makakiko. Poptávka je i po vegetariánských restauracích.

Boom nepotrvá věčně

Přednosti i nevýhody center jsou zjevné. „Pro nás je důležité být tam, kde jsou naši zákazníci. Obchodní centra jsou pro náš koncept fast casual optimální, jelikož se tam stravuje mnoho lidi z kanceláří, kteří preferují kvalitu, avšak nemohou čekat na jídlo dlouho,“ říká jednatel Regal Burgeru Jozef Bardík.

„V obchodních centrech máte zajištěný lepší servis, většinou modernější budovu a větší koncentraci potenciálních zákazníků. Na druhou stranu v jednotce na ulici jste sami svým pánem, určujete si otevírací dobu, což u obchodních center většinou není možné,“ shrnuje Ondřej Rous, šéf řetězce Vegg Go.

Supermarkety a diskonty táhnou, lidé v nich nakupují stále raději

Relativně novou a v Evropě úspěšnou značkou je neměcké Vapiano, které má nyní v Praze tři pobočky v obchodních centrech Quadrio, Chodov a Myslbek. I takto silná značka už se ale musela přizpůsobit místním zvyklostem. Na Chodově nejprve otevřeli samostatnou restauraci mimo food court, po čase se ale přesunuli do něj. Důvod? „Koncentrace a zvyklosti lidí, kdy řeší jídlo,“ vysvětluje Janette Turňová.

Obchodní centra zatím nepociťují dopad rostoucího podílu nákupů po internetu. Nicméně to, jak bude vypadat budoucnost, si lze představit na výjevech ze zahraničí, kde už mají restaurační boom za sebou.

V článku „Ani skvělé jídlo nezachrání nákupní centrum od vyhynutí“ popisuje agentura Bloomberg na příkladu Velké Británie rostoucí potíže restauračních řetězců v obchodních centrech. Útraty zákazníků tam nerostou tak rychle, aby pokrývaly nutné investice.

V Česku je na škarohlídství času dost, jsme spíše na počátku zvětšování restauračního byznysu v obchodních centrech. Nicméně mezinárodní řetězce jsou si hrozby číhající za dveřmi vědomy.

„Návštěvnost obchodních center tady zatím stoupá, ale právě proto, že tuto hrozbu vnímáme, vybíráme si jen silná centra, která kombinují více faktorů návštěvnosti, jako je zábava, nákupy, meeting point,“ popisuje Daniel Ryška za Burger King.

V říjnu 2017 se na pražském Chodově znovu otevřelo obchodní centrum:

11. října 2017