Změna se dotkne pouze některých výrobků, konkrétně myček na nádobí, praček, praček kombinovaných se sušičkou, chladniček, televizorů, monitorů a elektronických displejů. Od začátku září se pak nové štítky objeví na světelných zdrojích.
Všechny výrobky z nejúčinnější třídy A+++ budou zařazeny do nižší třídy (B až D), kategorie A zůstane zatím převážně prázdná.
Podle Radka Hacaperky, generálního ředitele sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů APPLiA CZ, se s vývojem energetické účinnosti spotřebičů stal dosavadní systém značení méně přehledný. Přibývala pouze „pluska“ u třídy A.
„Takováto označení určitě k přehlednosti energetických tříd nepřispívají. Nově definované třídy jednoznačně pomohou k větší transparentnosti a orientaci spotřebitelů. Navíc budou dále výrazně motivovat výrobce k dalšímu vylepšování,“ říká Hacaperka.
Energetická účinnost spotřebičů se nesníží. „Dnešní nejúčinnější výrobky ze třídy A+++ budou nově zařazeny do nižší energetické třídy, aby byl umožněn další vývoj účinnějších výrobků, které budou následně označeny třídou A,“ dodává René Neděla, náměstek sekce energetiky Ministerstva průmyslu a obchodu.
Snazší porovnání díky QR kódu
Na štítcích se objeví také QR kód, prostřednictvím kódu je možné rychle nahlédnout do evropské databáze EPREL, která umožní snazší porovnání výrobků.
Prodejci musí jednotlivé výrobky přeštítkovat v období mezi 1. až 18. březnem. Na proces bude dohlížet Státní energetická inspekce (SEI). „Prioritou je, aby došlo k rychlé výměně štítků a tím se nové štítky dostaly co nejrychleji do povědomí spotřebitelů a celý systém štítkování byl zase plně funkční a přehledný,“ uvádí ústřední ředitel SEI Pavel Gebauer. Inspekce bude kontrolovat kamenné i internetové obchody.
U ostatních skupin výrobků, jako jsou například bubnové sušičky, trouby, kotle a klimatizace, se současně používaný štítek nemění a přechodu na nový štítek se uskuteční až v následujících letech.
O změnách bude informovat také nový televizní spot, který se objeví v České televizi a na sociálních sítích. Ten by měl zákazníky na změnu připravit.