Čtvrtek 22. dubna 2021, svátek má Evženie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 22. dubna 2021 Evženie

Během loňska vzniklo osm tisíc nových e-shopů, mezi nimi bylo i řeznictví

  12:00
Rostoucí trend online nakupování v loňském roce vlivem protiepidemických opatření ještě více zrychlil. Češi tak v internetových obchodech za rok 2020 utratili celkem zhruba 217 miliard korun. Mezi nejprodávanější kategorie zboží patřila elektronika, domácí potřeby i oblečení.

Objednávání jídla se stalo synonymem pandemie. | foto: Shoptet

Do online světa ovšem museli vstoupit i takoví obchodníci, pro které byl prodej přes e-shop do té doby nemyslitelný, hlavně kvůli nabízenému zboží. 

České e-shopy zaznamenaly za loňský rok až o třetinu vyšší obraty než v roce 2019. Zákazníci v nich utratili meziročně o 62 miliard korun více než loni. Celkem tak Češi v internetových obchodech nakoupili za 217 miliard korun. Údaje vyplývají z analýzy společnosti Shoptet, jehož platformu využívá více než polovina českých e-shopů.

Zároveň stoupl i celkový počet e-shopů. V České republice je v současnosti registrováno přes čtyřicet tisíc aktivních e-shopů. Na jeden e-shop tak připadá přibližně 261 obyvatel Česka. 

Ve skladech leží tuny neprodaného oblečení, obchodníci osekávají objednávky

„Česká e-commerce v loňském roce dosáhla dalšího rekordu. Výrazně jí k tomu dopomohla právě výjimečná situace spojená s pandemií a omezený provoz kamenných obchodů a dalších provozoven. Vedle nárůstu ročních obratů vzrostl i celkový počet e-shopů, a to zhruba o osm tisíc,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Na prvním místě žebříčku prodejů za loňský rok se umístila elektronika, a to včetně bílého zboží, s podílem 36 procent na celkovém ročním obratu české e-commerce. Její nejčastěji prodávanou podkategorii tvořily mobilní telefony. Druhou příčku obsadila s 20procentním podílem kategorie potřeb pro domácnost a zahradu. Trojici nejprodávanějších kategorií zboží potom uzavírá oblečení s podílem 13 procent na celkovém obratu e-shopů.

Nejvyšší nárůst zaznamenaly platformy zaměřené na prodej a rozvoz jídla. Společnost Shoptet eviduje přibližně 600 nových e-shopů. 

„Od více než dvou třetin máme informaci, že rozvoz zachovají i po skončení aktuálního stavu. Například celá síť restaurací Ambiente,“ doplňuje Miroslav Uďan. Až dvojnásobný nárůst v loňském roce vykazuje internetový obchod s potravinami Rohlík.cz. Společnost na svém internetovém obchodě nabízí přibližně 17 tisíc položek a podle slov mluvčí Zdeňky Svoboda letos cílí na obrat téměř osm miliard korun. „Finanční rok nám končí až na konci dubna, ale k vytyčenému cíli se blížíme,“ dodává.

Na e-shopu se objevily také další neobvyklé produkty, které by nikdo v online prostředí nečekal. Objednávání drinků z různých barů a restaurací, různorodé degustační balíčky anebo potraviny s obsahem cvrččího proteinu Sens. „Investovali jsme téměř 48 milionů korun, zapracovali na digitální prezentaci a spustili nový web,“ upřesňuje Radek Hušek ze Sens Food.

Řeznictví online

Menších retailů, které neměly před pandemií vůbec online prodej, eviduje Shoptet přibližně 400. Příkladem služby, která vstoupila do online prostoru díky pandemii covidu-19, je značka MoravskeMaso.cz od firmy Steinex. Řeznictví, které má v Brně osm prodejen, šlo naproti současným trendům a jeho majitelé se rozhodli dát svým zákazníkům možnost objednávat jejich produkty z pohodlí domova. 

Obuvníci vsázejí na online, lidé si fotí nohy a vracejí nevyhovující boty

„Zákazníci byli zpočátku nedůvěřiví, ale většina z nich si na nákup masa na internetu zvykla. O tom svědčí i fakt, že šedesát procent zákazníků nakupuje maso online pravidelně,“ uvádí Vít Steinhauser, finanční ředitel Steinex a. s.

Podle digitálního experta Jana Borýska z agentury Advertia Digital se povedlo otočit svůj osud značce udržitelné módy Nila.cz. Ta má v Praze dva obchody a v době pandemie dokázala se svými zákazníky udržet kontakt přes sociální sítě a e-mailingovou komunikaci. „V prvních týdnech nabídla akční ceny na vybrané produkty a své zákazníky si převychovala k nákupům na e-shopu,“ dodává. Takových podobných e-shopů je na trhu podle agentury nespočet.

I velcí hráči na trhu hledají způsoby, jak se svým zákazníkům přiblížit. Společnost C&A na začátku tohoto roku uvedla službu Call&Collect, kde si zákazníci telefonicky na prodejně objednají tzv. tašku plnou překvapení, která obsahuje produkty vybrané a zabalené jejich zaměstnanci. „Jedná se o tašky s basic zbožím pro běžné denní nošení a v této službě budeme  pokračovat i s jarní kolekcí,“ doplňuje tisková mluvčí Hana Mayerová.

Také fotografové a prodejci služeb, hledali způsoby, jak umožnit zákazníkům, aby je podpořili v těžkých časech. „Do světa online tak vstoupilo osm set takových podnikatelů. Nejčastěji prodávali dárkové poukazy,“ dodává Miroslav Uďan.

Štěstí přeje připraveným

Podle Borýska se zároveň dařilo těm, kteří byli připraveni. Mezi takové patří například online kurzy nejrůznějších dovedností. Lidé vyhledávají online lekce jógy anebo fitness. „Osobně si nejvíce všímám toho, jak online aplikace reagují na pochmurnou náladu ve společnosti. Lidem chybí sociální kontakt, proto komunikují mnohem více online. Zároveň se začíná zvyšovat nabídka aplikací pro mentální zdraví, meditaci a vnitřní klid,“ dodává.

Spotřeba léků roste. Výrazný nárůst prodejů hlásí především online lékárny

Retailový segment, který trpí pandemií, je prodej luxusního zboží, móda a hodinky. Zavřením prodejen utrpěly luxusní fashion brandy, které do té doby neměly vlastní e-shopy. Přestože pandemie urychlila proces jejich digitalizace a některým z nich se podařilo rychle a flexibilně reagovat, většině se nepodařilo dohnat ztráty, které způsobilo zavření kamenných obchodů v důsledku vládních nařízení. 

„Luxury segment je obecně hodně specifický. Jde o velice drahé kousky. V tomto odvětví se hraje na exkluzivitu, zážitek a tedy i ego. Luxusní značky raději pár měsíců krvácí, než aby digitalizovaly možnost nákupu. Produkty by tím v jejich očích degradovaly,” uzavírá digitální expert vytrvalost některých luxusních značek nevstupovat do online segmentu.

Daňové přiznání za rok 2020

Interaktivní daňové formuláře vám usnadní práci, protože umí vypočítat daně za vás. Termín pro odevzdání formuláře a úhradu daně za rok 2020 byl posunut na 3. května 2021.

  • Nejčtenější

Zlom 3. května. Otevřou se obchody a služby, další žáci se vrátí do škol

Systém PES nahradí šest vln rozvolnění, oznámil ve středu premiér Andrej Babiš. Od 3. května by se mohl vrátit druhý...

Bojím se, že papírové peníze v Česku skončí do pěti let, říká ekonom

Premium Mezinárodní měnový fond již před pár lety poukázal na to, že by papírové bankovky či kovové mince mohly z ekonomiky...

Brexit skončil fiaskem. Británie válčí se zaseklým vývozem a odlivem kapitálu

I více než 100 dní poté, co Velká Británie definitivně opustila Evropskou unii, tamní firmy stále bojují s novými...

Směna na 16 hodin? Nesmysl, který nikdo nechce, zní ze svazů zaměstnavatelů

Maximální délka pracovní směny by se v určitých případech mohla prodloužit ze současných 12 hodin na 16. Pro mimořádné...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko ekonomickou úrovní překonává Španělsko a blíží se Itálii

Ekonomická úroveň Česka příští rok stoupne na 88 procent průměru 19 zemí eurozóny. Česko se tak přibližuje Itálii, mělo...

Jsme inspektoři, ohlásili se agenti do Vrbětic. Později se ozval výbuch

Premium Přijeli do muničních skladů ve Vrběticích a prokázali se jako zaměstnanci ostravské firmy Imex Group. Jednalo se však o...

Muž z Imex Group: Do beden k odeslání by se ve Vrběticích nikdo nedostal

Premium Sklady ve Vrběticích na Zlínsku, které podle českých tajných služeb vyhodili do povětří ruští tajní agenti, měla...

Války budoucnosti mohou probíhat v lidské mysli, říká bezpečnostní analytička

Premium Její znalosti sice využívají vojáci a jeden kolega ji prý s nadsázkou navrhl jmenovat čestnou generálkou britské...

  • Další z rubriky

Bartuška: Rusko nás nemůže vydírat, energeticky jsme dnes nezávislejší

Rozstřel Odvetné kroky Ruska v souvislosti s diplomatickými dozvuky teroristického útoku ve Vrběticích by neměly ohrozit dodávky...

Bakalova společnost žádá o ochranu. Jeho módní butiky se ocitly v dluzích

Společnost Luxury Brand Management (LBM), která provozuje butiky s luxusní módou a doplňky a patří do portfolia firem...

Šťastní nejsme, ale je to posun, vyhlížejí obchodníci květnové otevření

Výhled na kompletní otevření maloobchodu k 3. květnu, které naznačil vicepremiér Karel Havlíček, vnímají obchodníci...

Posílání peněz se zjednoduší. Napřesrok půjde nahradit číslo účtu telefonem

Premium Banky pokročily v přípravě služby, jež lidem zrychlí převod peněz mezi účty. Proběhne stejně jednoduše jako odeslání...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Zlom 3. května. Otevřou se obchody a služby, další žáci se vrátí do škol

Systém PES nahradí šest vln rozvolnění, oznámil ve středu premiér Andrej Babiš. Od 3. května by se mohl vrátit druhý...

Hráče vyloučili z turnaje, protože měl příliš vysoko nastavený jas obrazu

Známý streamer Tfue přišel o vítězství v turnaji o dvanáct tisíc dolarů kvůli tomu, že měl příliš vysoko nastavený jas...

Královna se rozloučila s Philipem bílými květinami a vlastnoručním vzkazem

Královna Alžběta II. se rozloučila s mužem, který stál po jejím boku celých 73 let. Posledními vzkazy pro prince...

Bojím se, že papírové peníze v Česku skončí do pěti let, říká ekonom

Premium Mezinárodní měnový fond již před pár lety poukázal na to, že by papírové bankovky či kovové mince mohly z ekonomiky...

Z Philipova pohřbu odcházeli bratři William a Harry v důvěrném hovoru

Na hradu Windsor byl v sobotu pohřben princ Philip, manžel královny Alžběty II. Velká pozornost se upírala také na...