ČTĚTE TAKÉ:
I zdražení má někdy smysl
S tímto scénářem počítá návrh ekologické reformy z dílny ministerstva pro životní prostředí, který má MF DNES k dispozici.
Podle něj se začnou přespříští rok zvyšovat daně z elektřiny, uhlí i zemního plynu a zavedou se nové daně z aut. Sazby porostou postupně až do roku 2015.
Takzvané zelené daně slíbilo Česko zavést při vstupu do Evropské unie, kde již platí. Češi mají v EU zatím výjimku právě do roku 2007. Návrh teď začnou projednávat další úřady.
"Do voleb už se však schválit nestihne," říká ministr financí Bohuslav Sobotka.
Cílem ekologické reformy je především zlepšit životní prostředí. Větším zdaněním elektřiny vyráběné z uhlí a jádra se stane cenově dostupnější elektřina ze sluneční energie, vodních elektráren či biomasy.
Nejméně si na nových daních připlatí rodiny využívající šetrnější zemní plyn. Zvýhodněna bude i na elektřině závislá veřejná doprava jako železnice, tramvaje či metro.
"Do ceny elektřiny se spravedlivě promítnou škody na životním prostředí, poškození zdraví obyvatelstva či příspěvek k celosvětovému oteplování," vysvětluje jeden ze spoluautorů návrhu Martin Bursík, předseda Strany zelených.
Lidé se začnou chovat šetrněji
Některé evropské země už si zavedením zelených daní prošly a jejich zkušenosti ukazují, že se pak lidé začnou chovat šetrněji.
"Zvýšení ceny energií o procento vede ke snížení poptávky o něco méně než procento," říká další ze spoluautorů návrhu Milan Ščasný, šéf Centra pro otázky životního prostředí na Univerzitě Karlově.
Zřejmě nejspornějším bodem návrhu bude zavedení nové daně na auta, autobusy a motorky. Tato daň nahradí silniční daň, kterou dnes platí jen podnikatelé.
"Daně z aut by měly zvýhodnit motoristy, kteří budou při nákupu automobilu hlídat jeho spotřebu a emise oxidu uhličitého," říká Bursík.
Čím bude auto šetrnější k ovzduší, tím za ně bude majitel platit méně. V Německu šli cestou zvýšení spotřebních daní na benzin a naftu, to je však v Česku podle autorů návrhu politicky neprůchodné. Oblibu si zatím nezískaly ani nové daně na auta.
"Tyto daně nepodporujeme," říká Sobotka.
Například na Fabii s nejúspornějším motorem a malými emisemi motorista zaplatí 1200 korun ročně. Terénní Range Roveru přijde naopak na více než čtyři tisíce korun.
Jiné odvody se sníží
Výměnou za větší břímě z ekologických daní politici plánují snížit daně z příjmu nebo sociální pojištění. Variant je několik.
Ministerstvo životního prostředí navrhuje snížit v různých kombinacích odvody na sociálním pojištění zaměstnancům nebo firmám, případně oběma. Když například vláda sníží sociální pojištění jen zaměstnancům, dostane člověk s 18tisícovým platem měsíčně asi o 800 korun ve výplatě víc.
Sobotka by raději snižoval dále daně než sociální pojištění. Rodinám s nízkými příjmy či s dětmi, které už teď skoro žádné daně neplatí, navrhuje dát větší slevy na děti.
"A kompenzace pro důchodce může být třeba ve formě větší valorizace," dodává Sobotka. I podle něj však musí platit princip, že stát na ekologických daních oproti dnešku nic navíc nezíská.
Ščasný připomíná, že na konci daňové rošády může být člověk i v plusu. "Záleží na tom, jestli dá vyšší reálné příjmy na zaplacení vyšších účtů za energie, nebo změní chování, sníží spotřebu energie a vyšší příjmy použije na dovolenou či lahev vína," uzavírá.