Překvapení za tři stovky. Balíčky s kosmetikou a novinkami dobývají trh

  10:00aktualizováno  10:00
Tisíce lidí si nechávají každý měsíc posílat balíčky se vzorky novinek. V den, kdy je obdrží, pak zaplaví názory, i kritickými, sociální média. Pro firmy je to nová reklama, pro obchodníka splněný sen o nadšeném zákazníkovi.

Jednou měsíčně přijde balíček za tři sta korun a v něm pět až šest výrobků - předem nevíte jakých. Překvapení. Jaký šampon, krém nebo pomáda přijdou? Co nového vyzkouším od Weledy, Body Shopu nebo L’Oréalu?

Je to napínavé. "Tak už vám to prozradíme, protože se nemůžeme dočkat! V dubnové edici budeme testovat kosmetiku značky Vichy!" píšou zaregistrovaným zákaznicím z jedné firmy, která balí kosmetické balíčky, aby je navnadili.

Tak vypadá svět značkové kosmetiky, který sdílejí tisícovky českých žen a dívek přes sociální média a poštu. Petra Lamžíková je jedna ze zákaznic. Vyzkoušela už kosmetické balíčky od dvou firem: SenzaBox a Ladybox. "Nejvíce mě na nich baví právě to překvapení. Nikdy přesně nevíte, jaký produkt přijde. Je to jako dostávat dárek," popisuje pro MF DNES.

A byla už někdy zklamaná z nabídky? "Občas se stane, že mi některé výrobky nesednou, ale to výjimečně," dodává. Každý zákazník totiž předem vyplní dotazník.

Uvažuje se o vínu a biopotravinách

Koncept vymyslely dvě americké studentky před třemi lety a od té doby se šíří po světě. V principu jde o prodej vzorků různého spotřebního zboží, které v USA firmy často rozdávají zadarmo, nebo o novinky na trhu. Největší zájem je o kosmetiku.

Balíček s překvapením firmy SenzaBox.

Balíček s překvapením firmy SenzaBox.

"V Evropě je nejznámější služba Glossbox z Británie. Česko a Slovensko jsou stále malý trh, a tak sem žádná z celosvětových sítí zatím nepřišla," říká ředitelka společnosti SenzaBox Zuzana Mottlová. Po sedmi měsících provozu už rozesílají více než dva tisíce balíčků měsíčně.

Dva měsíce před SenzaBoxem se na českém trhu objevil Ladybox. I on má pár tisíc zákaznic. "Každý měsíc vydáváme luxusní krabičku, která obsahuje šest produktů dekorativní i pečující kosmetiky – dva v plné velikosti a čtyři v cestovním balení nebo luxusní miniatuře. Jde o možnost otestovat si kosmetické produkty, jejichž pořizovací cena se pohybuje od několika stovek do dvou tisíc korun. Současně jde o efektivní a dostupnou reklamu pro výrobce. Jejich náklad jsou pouze produkty," vysvětluje Jan Hlavsa, jednatel společnosti Ladybox. Nově firma uvažuje i o rozesílání balíčků s vínem nebo bio potravinami.

Firmy koncept vítají. "Na projektu se podílíme už od loňského roku. Je to praktický způsob distribuce novinek novým potenciálním klientům," uvádí mluvčí značky Yves Rocher Lucie Panchartková.

Reklama se šíří samospádem

Do balíčku zavítala i novinka od výrobce kávy Starbucks. "Koncept nás zaujal, protože jsme na jaře představovali na českém trhu nový produkt - rozpustnou kávu Starbucks. Chtěli jsme se s ní dostat do povědomí širšího okruhu lidí a těch, kteří se nepohybují v okolí našich kaváren," říká Jitka Hasmanová, manažerka Starbucks ČR. Zároveň si pochvaluje, že rozšířili povědomí o své značce mezi internetovými blogery. Odborně se tomuto šíření reklamy po sociálních sítích říká virální marketing.

Navíc se dozvědí, jak se produkt líbil, protože zejména zákaznice mezi 16 a 30 lety rády rozbalují balíček u počítače, okomentují ho na video a uloží na YouTube nebo Facebook. Hodnotí vše, i způsob zabalení. "Pro zákazníky je to hravé a zvyšuje to pocit důležitosti, protože jejich názor slyší stovky lidí. Pro firmy jde o nosič myšlenky, který stojí málo," říká odborník na reklamu Eda Kauba, kreativní ředitel agentury Havas Worldwide.

A zvedne to prodej? "Mě opravdu některé vzorky nalákaly, abych si koupila plné balení," dodává zákaznice a blogerka Petra Lamžíková.

Nejčtenější

Pilot otočil let v půlce Atlantiku zpět do Bruselu. Do cíle to měl stejně daleko

Airbus A330-301 společnosti Brussels Airlines na letišti v Bruselu

Na první pohled je to těžko pochopitelný manévr. Pilot airbusu aerolinek Brussels Airlines v polovině trasy téměř...

Penze v 67 letech. Experti ministerstva spočítali vyšší důchodový věk

Ilustrační snímek

Čtyřicátníci by měli jít do důchodu o rok a pětadvacátníci dokonce až o dva roky později, než je dnes nastavený...

Americký sen Made in China končí. Kvůli obchodní válce výroba ze země mizí

Ilustrační snímek

Kvůli obchodní válce Čína přestává být „továrnou“ USA a Donald Trump částečně dosáhl svého cíle. Byť celní válkou...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Propuštěn po 30 minutách. Agrofert mění šéfa pekáren United Bakeries

Ilustrační snímek

Agrofert ihned po skončení převzetí pekáren United Bakeries propustil ředitele firmy Ivana Fleka. V čele pekáren byl...

Další z rubriky

Minerálky a častější přestávky. Odpočívajícím dělníkům na D1 řidiči spílají

Třinecké železárny

Minerálky, iontové nápoje i nealkoholické pivo dostávají za veder pracovníci náročných provozů v podnicích. Někde mají...

Aktivisté vtrhli na valnou hromadu ČEZ, chtěli zastavit prodej Počerad

Aktivistka Greenpeace s kostýmem uhlí se jako minoritní akcionářka energetické...

Toto je stav klimatické nouze, vykřikovali aktivisté ekologické organizace Greenpeace, kteří pronikli na konání valné...

Češi jsou stejně poctiví jako Švýcaři a Skandinávci, ukázal světový test

Ilustrační snímek

Češi patří společně se Švýcary, Skandinávci nebo Novozélanďany mezi nejpoctivější národy světa. Vyplývá to z nového...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz