"První den tu byl šílený zmatek. Měli jsme ochutnávku. Nevím, jak bych to popsal, ale lidé byli jako kobylky a někteří chtěli i rohlík." Takto vylíčil na nedávné Konferenci nejen o retailu otevření nového centra v Mostě Cuong Nguyen Manh, provozovatel sítě asijského rychlého občerstvení Panda.
Minimálně v prvních dnech si nikdo na nezájem zákazníků nestěžoval a špatně to nevypadá ani nyní. V Mostě totiž patří k prvnímu podobnému nákupnímu komplexu, který tady vznikl.
Společnost Crestyl, která už otevřela zmíněný Central Most, chystá další projekty v Chomutově, Opavě, Kladně či Jablonci nad Nisou.
"Naším cílem jsou lokality v centrech regionálních měst, nikoliv na předměstí," potvrzuje Martin Novák ze společnosti Crestyl.
"Lepší je být první v Neapoli, než v Římě dvacátý," říká i Vojtěch Ryvola ze společnosti Ré Property. Ta připravuje po Prioru první obchodní centrum v Děčíně, na místě bývalého pivovaru.
Atraktivní centra
"Pokud nepočítáme nákupní parky a outlety, tak se 90 procent obchodních center dnes staví ve středu města či jeho blízkosti," potvrdil nynější trend na nedávné konferenci Stavebního fóra o retailu František Diviš ze společnosti Incoma.
Všichni stavitelé i obchodníci si totiž uvědomují, že místo, kam svoji prodejnu posadí, hraje daleko větší roli než dříve.
Zatímco před pár lety stačilo otevřít obchodní centrum v poli za městem a to dokázalo natáhnout davy kupujících, dnes už nic takového neplatí. Obchodní centrum, letos ještě s výjimkou Jihlavy, už má každé krajské město, a to ne jedno.
Průzkumy ukazují, že stále větší roli při nákupech hraje čas a jezdit za nimi daleko se mnoha lidem už nechce. Ani fakt, že mimo Prahu jsou mzdy až o třetinu nižší, přitom investory od nákupních center v menších městech neodradí.
"Stále zaznamenáváme zájem od místních i zahraničních obchodníků, kteří tu buď ještě nejsou, anebo chtějí expandovat i v regionech," uvádí Kevin Turpin zabývající se průzkumem trhu ve společnosti Jones LaSalle, která se stará o pronájmy obchodních center.
"V Mostě jsme si nechali udělat průzkum a více než 59 procent lidí jezdí někdy nakupovat mimo Most, do Prahy, Teplic či do Německa," říká Novák.
Upozorňuje, že to jasně ukázalo poptávku po nových značkách a kupní sílu. Do Mostu a dalších menších měst se tak s novými obchodními centry dostanou značky jako C&A, New Yorker, Promod, Sportisimo, Lifestyle sports a další. Být přímo v centru má své výhody, ale i nevýhody. Obchodníci mohou oslovit více kolemjdoucích.
"Rizikem ale pro developera je, že náklady na centrum jsou často mnohem vyšší než na kraji města," připomíná Turpin s tím, že od toho se odvíjejí i vyšší nájmy. Ty by měly vyrovnat právě vyšší tržby.
"I když máte nájem jedno euro, tak stále svítíte, platíte zaměstnance, a nemáte-li obrat, tak proděláte," dodává Novák za Crestyl.
Levné obchody na okraj
Řada prodejců se na českém trhu snaží zaujmout hlavně cenou a pro ně je jako stvořený další typ obchodního centra, který nyní letí. Jde o nákupní parky, což je řada obchodů postavených s co nejnižšími náklady vedle sebe a sdílejících parkoviště.
Ty jsou většinou umístěny na krajích měst a sdružují se v nich obchody jako Deichman, Takko, Kik, Okay, Jysk či Lidovka. Tyto parky jsou většinou napojené na už existující nebo vznikající hypermarket či jiný obchod.
Nové nákupní parky se teď chystají například ve Vyškově, Prostějově, Plzni či Klatovech. Přicházejí také takzvané Stop Shopy v téměř dvacítce měst od Sokolova přes Žatec po Nový Jičín či Kroměříž.
Na jejich výstavbu se u nás zaměřují tři firmy, společnost CPI miliardáře Radovana Vítka, plzeňsko-bavorská Intercora a rakouský Immoeast.