Nová obchodní centra vyrostou převážně ve středu menších měst

  0:59aktualizováno  0:59
Příští tři roky se v menších městech otevře kolem čtyřiceti nových obchodních center. Možnost "být první" je jedna z výhod, které centra v menších městech čekají. Jedním z typických příkladů takových obchodních center je komplex Central Most.

FÓRUM LIBEREC. Takto bude vypadat největší obchodní centrum ve středu Liberce. | foto: Repro sia design

"První den tu byl šílený zmatek. Měli jsme ochutnávku. Nevím, jak bych to popsal, ale lidé byli jako kobylky a někteří chtěli i rohlík." Takto vylíčil na nedávné Konferenci nejen o retailu otevření nového centra v Mostě Cuong Nguyen Manh, provozovatel sítě asijského rychlého občerstvení Panda.

Minimálně v prvních dnech si nikdo na nezájem zákazníků nestěžoval a špatně to nevypadá ani nyní. V Mostě totiž patří k prvnímu podobnému nákupnímu komplexu, který tady vznikl.

Společnost Crestyl, která už otevřela zmíněný Central Most, chystá další projekty v Chomutově, Opavě, Kladně či Jablonci nad Nisou.

"Naším cílem jsou lokality v centrech regionálních měst, nikoliv na předměstí," potvrzuje Martin Novák ze společnosti Crestyl.

"Lepší je být první v Neapoli, než v Římě dvacátý," říká i Vojtěch Ryvola ze společnosti Ré Property. Ta připravuje po Prioru první obchodní centrum v Děčíně, na místě bývalého pivovaru.

Atraktivní centra
"Pokud nepočítáme nákupní parky a outlety, tak se 90 procent obchodních center dnes staví ve středu města či jeho blízkosti," potvrdil nynější trend na nedávné konferenci Stavebního fóra o retailu František Diviš ze společnosti Incoma.

Všichni stavitelé i obchodníci si totiž uvědomují, že místo, kam svoji prodejnu posadí, hraje daleko větší roli než dříve.

Zatímco před pár lety stačilo otevřít obchodní centrum v poli za městem a to dokázalo natáhnout davy kupujících, dnes už nic takového neplatí. Obchodní centrum, letos ještě s výjimkou Jihlavy, už má každé krajské město, a to ne jedno.

Průzkumy ukazují, že stále větší roli při nákupech hraje čas a jezdit za nimi daleko se mnoha lidem už nechce. Ani fakt, že mimo Prahu jsou mzdy až o třetinu nižší, přitom investory od nákupních center v menších městech neodradí.

"Stále zaznamenáváme zájem od místních i zahraničních obchodníků, kteří tu buď ještě nejsou, anebo chtějí expandovat i v regionech," uvádí Kevin Turpin zabývající se průzkumem trhu ve společnosti Jones LaSalle, která se stará o pronájmy obchodních center.

"V Mostě jsme si nechali udělat průzkum a více než 59 procent lidí jezdí někdy nakupovat mimo Most, do Prahy, Teplic či do Německa," říká Novák.

Upozorňuje, že to jasně ukázalo poptávku po nových značkách a kupní sílu. Do Mostu a dalších menších měst se tak s novými obchodními centry dostanou značky jako C&A, New Yorker, Promod, Sportisimo, Lifestyle sports a další. Být přímo v centru má své výhody, ale i nevýhody. Obchodníci mohou oslovit více kolemjdoucích.

"Rizikem ale pro developera je, že náklady na centrum jsou často mnohem vyšší než na kraji města," připomíná Turpin s tím, že od toho se odvíjejí i vyšší nájmy. Ty by měly vyrovnat právě vyšší tržby.

"I když máte nájem jedno euro, tak stále svítíte, platíte zaměstnance, a nemáte-li obrat, tak proděláte," dodává Novák za Crestyl.

Levné obchody na okraj
Řada prodejců se na českém trhu snaží zaujmout hlavně cenou a pro ně je jako stvořený další typ obchodního centra, který nyní letí. Jde o nákupní parky, což je řada obchodů postavených s co nejnižšími náklady vedle sebe a sdílejících parkoviště.

Ty jsou většinou umístěny na krajích měst a sdružují se v nich obchody jako Deichman, Takko, Kik, Okay, Jysk či Lidovka. Tyto parky jsou většinou napojené na už existující nebo vznikající hypermarket či jiný obchod.

Nové nákupní parky se teď chystají například ve Vyškově, Prostějově, Plzni či Klatovech. Přicházejí také takzvané Stop Shopy v téměř dvacítce měst od Sokolova přes Žatec po Nový Jičín či Kroměříž.

Na jejich výstavbu se u nás zaměřují tři firmy, společnost CPI miliardáře Radovana Vítka, plzeňsko-bavorská Intercora a rakouský Immoeast.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Steaky nebyly z Argentiny. Další dvě restaurace klamaly, zjistila inspekce

Další dvě pražské restaurace klamaly s původem masa.

Další dvě pražské restaurace klamaly hosty záměnou masa. Na případy upozornila Státní zemědělská a potravinářská...

Na dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem zůstane zatím stovka

Odstraňování svodidel v problémovém úseku dálnice mezi Humpolcem a Větrným...

Na dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, kde se zpozdila rekonstrukce, zatím zůstane pro auta rychlost snížená...

Najdete na iDNES.cz