Lidé zkusili e-shopy, vrátí se ale do obchodů, říká šéf marketingu Notina

  6:00
Podle Radka Ondrášíka z parfémového gigantu Notino zákazníci ze svých nákupních návyků během nouzového stavu a omezení pohybu neslevili. Hromadný přesun spotřebitelů na internet přesto neočekává.

Marketingový ředitel společnosti Notino Radek Ondrášík | foto: Notino

Český e-shop s kosmetikou Notino působí na trhu od roku 2004 a nyní operuje ve 24 zemích v Evropě. Loni činil obrat skupiny 9,8 miliard korun. Tuzemští zákazníci se na něm podle e-shopu podíleli 17 procenty. Firma letos plánuje rozšířit své distribuční centrum v Rajhradě a otevřít sklad i v zahraničí. Aktuálně jedná o konkrétní podobě a lokalitě. „Při výběru regionu musíme zvažovat i to, abychom tam našli zaměstnance,“ říká Radek Ondrášík.

Internetové obchody zaznamenaly v posledních týdnech velký nárůst poptávky. Lidé ale chodili méně ven i do práce. Neprodali jste proto během nouzového stavu méně parfémů a líčidel?
Nezaznamenali jsme, že by poptávka v kategoriích parfémů a dekorativní kosmetiky klesala, spíš více méně stagnovala na úrovních února. Na druhou stranu jsme měli velký zájem o kategorie typu péče o tělo a drogerie. Extrémně rostl prodej péče o vlasy. Protože byly zavřené určité služby jako například kadeřnictví, lidé se snažili hledat alternativy a oproti klasickému trendu tak stoupal zájem i o elektro v rámci kosmetiky.

Čas na online experimenty. Jak e-shopy bojují o regiony

Příjmy vám tedy neklesly?
Negativní dopady vyloženě na prodej jsme nezaznamenali. Celková poptávka byla srovnatelná s předvánoční špičkou. Co nás zaskočilo byla spíš situace v logistice. Před zhruba dvěma měsíci ze dne na den nemohla do práce přijít podstatná část zaměstnanců, protože se třeba museli starat o děti, zároveň se o desítky procent zvedly objednávky. Nakonec jsme to zvládli. Bylo to hodně dáno obětavostí lidí, kteří chodili do práce i v té nejtěžší době. Velkým problémem z hlediska hospodaření byla nestabilita koruny vůči euru. Když však sečtu všechna pro a proti situace byla pro Notino v konečném důsledku příznivá.

Neměli jste ale kvůli uzavřeným hranicím a narušené distribuci problém s nedostatkem zboží?
Jelikož máme poměrně velké zásoby, tak problémy byly jenom dílčí. V jednu chvíli byl na skladech, od kterých odebíráme sortiment, dokonce mírný nadbytek, protože někteří prodejci museli svou činnost pozastavit. Nicméně díky koronaviru jsme si uvědomili, že závislost na jednom distribučním centru, které máme v Rajhradě, je hodně nebezpečná. Kdyby přišla plošná karanténa, nebyli bychom schopni distribuovat do žádných zemí, ve kterých působíme. Koronavirus tak akceleroval naše plány –⁠ rozšíření sortimentu a distribuční sítě na další lokality a automatizace ve skladech.

Nákupy online během pandemie posílily. Počítá Notino s tím, že rozšíří svou zákaznickou skupinu?
Samozřejmě doufáme v to, že lidé přesunou svoje nákupy z retailu do onlinu. Podle mého názoru se však spotřebitelé rádi vrací do svých stereotypů. Pokud se kvůli koronaviru opět nezavřou kamenné prodejny, tak můj soukromý odhad je, že nárůst e-commerce nebude nijak zásadní. Nepředpokládám přesuny zákazníků na internet v desítkách procent. V situaci minulých měsíců si spíš zákazníci mohli osahat ten online nákup, vyzkoušet si, jak to vlastně funguje. Nákup v kamenných prodejnách se ale vrátí zpátky.

Některé kosmetické značky začaly vyrábět dezinfekční prostředky. Prodávaly se více i u vás?
Tento sortiment prodáváme stabilně v rámci různých cestovatelských balíčků. Na začátku pandemie jsme dezinfekční prostředky spíš využívali jako dárek zákazníkům nebo jsme je distribuovali zdarma v rámci spolupráce s různými institucemi. Samostatně v nabídce jsme ho ale neměli. I když se nám dařilo shánět desítky tisíc kusů, věděli jsme, že kdybychom je dali do běžného prodeje, tak se hned vyprodají.

Češi více nakupují online, v době koronaviru jsou také častěji na internetu

Po odeznění té nejhorší situace jsme toto zboží začali běžně nabízet a zájem byl enormní. Mluvíme o nárůstu o deseti tisíce procent. Bylo to ale dáno hlavně tím, že prodej dezinfekčních prostředků je za normální situace opravdu malý. 

To zní jako příležitost vydělat. Jaká je na nich marže oproti luxusním parfémům?
V běžném období je marže okolo dvaceti procent. Nicméně se bavíme o produktech v cenách 80 až 150 korun. V období krize jsme většinu produkce poskytli zákazníkům zdarma a zbylou část určenou k prodeji s marží v jednotkách procent. V běžném období je tedy marže srovnatelná s parfémy.

Zaznamenali jste v jednotlivých zemích, ve kterých působíte, rozdíly ve spotřebitelském chování s ohledem na pandemii?
Jsou země, jako například Německo, kde zákazníci ve větším poměru nakupují parfémy než drogerii. Nicméně obecně se ukázalo, že potřeby lidí jsou více méně všude stejné. Rozdíly byly hlavně v té logistice. Například v Itálii a Rakousku byly některé oblasti zcela uzavřeny, a ve Francii fungovaly doručovací služby maximálně tři dny v týdnu. Dopravci byli přetížení, operativně jsme hledali nové kapacity. Koronavirus zkrátka neodhalil žádné netypické spotřebitelské chování v jednotlivých státech EU.

Notino zažilo ekonomickou krizi v letech 2008 a 2009. Jak hodnotíte tehdejší a současnou ekonomickou situaci?
V recesi, kterou zmiňujete, jsme paradoxně významně vyrostli. Využili jsme toho, že se zákazníci v takových časech nechtějí vzdávat svých nákupů a spíš hledají alternativní zdroje.

Současná situace je specifická tím, že uzavření ekonomik netrvalo dlouho. Během těch dvou měsíců si spotřebitelé svůj komfort zachovali. Teprve kdyby situace trvala třeba půl roku, lidé by se podle mého názoru začali omezovat.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...