NKÚ: čtvrtina silnic vyžaduje nákladné opravy

  • 2
Téměř čtvrtina silnic, které spravují podniky Správy a údržby silnic, vykazovala v minulých letech poruchy, které se dají odstranit pouze nákladnou opravou nebo rekonstrukcí. Důvodem je podle Nejvyššího kontrolního úřadu špatný postup ministerstva dopravy, které při rozdělování financí na opravy a údržbu nepřihlíželo k opotřebení silnic vzhledem k nárůstu jejich zatížení.

Nejvyšší kontrolní úřad prověřoval hospodaření se státními prostředky na silnice v letech 1999 a 2000.

Silniční provoz se od roku 1990 zvýšil přibližně čtyřnásobně, zatímco reálná hodnota prostředků státního rozpočtu poskytovaných resortem dopravy na opravy, údržbu a správu silnic se asi o třetinu snížila, uvedl úřad. Neřešení současné situace znamená podle NKÚ vynaložit v budoucnu vyšší finanční prostředky na uvedení silniční sítě do optimálního stavu.

NKÚ rovněž zjistil, že jednotlivé podniky Správy a údržby silnic jsou vzhledem k rozsahu komunikací, o které se starají, značně rozdílně vybaveny technikou. Například odchylky počtu mechanismů a vozidel se pohybovaly v rozmezí od 31 do 459 procent.

Podniky Správy a údržby silnic rovněž vykazovaly neodůvodněně vysoké rozdíly mezi objemy výkonů. Rozdíly dosahovaly 34 až 305 procent. Přitom neplatilo, že podniky s větší vybaveností prováděly větší počet výkonů.

Šetření mezi vybranými 19 podniky z celkového počtu 72 prokázalo za rok 1999 rezervy v nákladech na hlavní činnost mezi osmi a 23 procenty.

Silničáři letos hospodaří s částkou na údržbu a opravy silnic okolo sedmi miliard korun proti loňským 6,1 miliardy korun.