"Je to naprostý nesmysl. S výjimkou Itálie, kde je to ve třech městech, nikde takové opatření neplatí," řekl šéf Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Ministerstvo však na známkách pro motorky trvá. "Zákon nevyjímá motocykly ani skútry," potvrdil mluvčí Matyáš Vitík.
Známky budou pro motorky dvě: pro stroje vyrobené před rokem 1993 a po něm. Řidiči motorek budou muset mít známku u sebe, řidiči aut si ji budou vylepovat na přední sklo.
V Česku je podle údajů AutoSAP už kolem 90 tisíc aut, která mají na předním skle známku z Německa. I když je systém německých známek takřka identický, v Česku zatím platit nebudou. Takže řidiči budou mít ještě omezenější výhled z vozu: spolu s dálničními známkami či parkovacími kartami může být na předním skle pět i více nálepek.
Podle Vitíka se však s německou stranou intenzivně jedná o možnosti vzájemného uznávání známek. Vitík upozorňuje i na skutečnost, že Česko je první evropskou zemí, která se vydala cestou okopírování systému z jiné země, chybějí navíc jednotná evropská pravidla.
Vyhláška už prošla připomínkovacím řízením, do vlády by měla jít během léta. Podle nedávného průzkumu MF DNES o zavedení zón uvažují vážně čtyři velká města: Praha, Ostrava, Plzeň a Karlovy Vary. Zatím nejdále jsou však s přípravami v Klimkovicích u Ostravy.