"Jsem ráda, že rozhodne soud a udělá v tom jasno," říká ředitelka České obchodní inspekce Jana Příhodová. Přesná čísla o pokutách inspekce kvůli probíhajícím správním řízením prozatím tají.
Drtivá většina cestovek dnes klienty láká na ceny, které jsou neúplné. Podle Příhodové jde o porušování zákona na ochranu spotřebitele. "Není možné, aby klienti chodili po cestovkách s kalkulačkou a museli počítat, kolik zájezd stojí," dodává.
Udělené pokuty dosahují různé výše, protože v řadě cestovek našli inspektoři i další chyby.
V Německu to jde bez zákona
K soudu poslalo už dříve první cestovní kancelář Sdružení obrany spotřebitelů. Konkrétně zažalovalo největší cestovku Exim Tours. Po půl roce od podání žaloby se nic neděje. "Soud dosud nenařídil jednání," uvedl právník sdružení Jan Šulc.
Cestovky vůči inspekci a boji proti plným cenám volí čím dál tvrdší slova a proti zavedení plných cen využili další trumf: průzkum asociace evropských cestovních kanceláří, ze kterého vyplývá, že zákonná povinnost uvádět plné ceny zájezdů v žádné evropské zemi není.
Přesto jsou mnohde, například v Německu, ceny uváděny i bez zákona v konečné výši. "Nemůžeme dovolit, aby u nás platila jiná legislativa než v jiných zemích, to by české cestovky znevýhodnilo," tvrdí Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Cestovkám by plné ceny nevadily, pokud bude taková povinnost platit po celé Evropě. "Našim členům jsme proto doporučili, aby se proti pokutě odvolali," potvrdil Okamura.
Podle něho za poplatky mohou i letecké společnosti, které neustále navyšují palivový příplatek. "Úplným Kocourkovem je fakt, že státem vlastněné ČSA mohou uvádět ceny bez poplatků, ale soukromé české cestovky ne," zlobí se Okamura.
Cestovky však výši poplatků mimo základní cenu neustále zvyšují a extra si účtují i služby, které bývaly dříve běžně v ceně zájezdů. Zatím posledním takovým případem je silvestrovský příplatek Exim Tours. Poplatek ve výši až 3 990 korun účtovala cestovka klientům, kteří s nimi trávili v zahraničí poslední den roku. Za poplatek však klienti neobdrželi žádnou službu navíc.
Přikázat úplné ceny chtělo loni i ministerstvo financí, s koncem dovolených však přípravy podstatně zpomalily. Mezi cestovkami se přesto najdou i výjimky. Příkladem může být West Holiday, ČD Travel a nový velký hráč, německý Neckermann, které uvádějí ceny v plné výši.