Díky letošní regionální expanzi se Nesnězeno stalo celorepublikovou službou a nejrozšířenější anti food-waste platformou v České republice. Její úspěch potvrzuje i meziroční 260procentní nárůst počtu prodaných balíčků, který se vyšplhal na 700 tisíc, z toho celých 530 tisíc připadá na letošní rok.
Jak to funguje?Podniky zapojené do platformy mohou na webu či v aplikaci nabídnout balíček potravin se slevou 50 až 70 procent. Uživatel si balíček zakoupí a pak vyzvedne v provozovně. Díky tomu nejen ušetří, ale zároveň zachrání kvalitní jídlo a pomůže omezit plýtvání potravinami. |
Uživatelé tak na platformě zachránili 725 tun potravin, které by se jinak musely vyhodit kvůli nadbytečnosti nebo blížící se době spotřeby. „Díky úspěšné regionální expanzi můžeme oslovit lokální i celorepublikové partnery a zapojit je tak do naší mise proti plýtvání potravinami,“ dodává Jakub Henni, šéf společnosti Nesnězeno.
Nejvíc táhne Praha
Největším tahounem je Praha, kde bylo zachráněno přes 239 tisíc balíčků, což představuje více než 41 procent celkového počtu. Následuje Jihomoravský kraj s 90 547 balíčky (15,74 procent) a Plzeňský kraj, který zachránil 43 546 balíčků (7,57 procent). Významně přispívá také Středočeský kraj s 41 599 balíčky (7,23 procent) a Moravskoslezský kraj s 39 534 balíčky (6,87 procent). Olomoucký kraj pak uzavírá s 28 669 balíčky (5 procent).
Spolu s růstem do regionů roste i počet zapojených partnerů, který se meziročně zvýšil o 132 procent na 1 487. Od roku 2019 je jedním z největších řetězec Starbucks, v loňském roce se přidal také Penny Market, kde pilotní projekt rychle přerostl v plnohodnotnou spolupráci zahrnující 200 prodejen v celé ČR. Na platformu se kromě restaurací, obchodů, kaváren či pekáren stále častěji zapojují také hotely nebo drobní lokální prodejci.
Aby jídlo neskončilo v koši. Aplikaci Nesnězeno se v kraji daří, chce růst |
Nejprodávanějším typem balíčků jsou smíšené potraviny, hlavně z obchodních řetězců, které tvoří více než 39 procent z celkového počtu. Následují hlavní jídla z restaurací a bister, která představují 20,87 procent prodaných balíčků, a pečivo, které tvoří téměř 20 procent. Mezi další oblíbené kategorie patří sendviče a zákusky z kaváren (9,88 procent) a dezerty (6,99 procent).
Platforma na záchranu jídla vznikla v roce 2018 jako lokální komunitní projekt na sociální síti. Koncept se rychle přerodil v ambiciózní startup a díky spojení se značkou Munch v roce 2022 nyní působí ve čtyřech evropských zemích, Česku, Slovensku, Maďarsku a Rumunsku.