Billboardy u D1 budou zakrývat firmy, které vyhrají výběrové řízení

  • 38
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce přenechat zakrývání nelegálních billboardů v ochranném pásmu dálnice D1 firmám. Ve Věstníku veřejných zakázek ŘSD uveřejnilo výběrové řízení, jehož vítěz si může vydělat přibližně 3,7 milionu korun. Poté, co budou billboardy zakryty, začnou je silničáři odstraňovat a náklady vymáhat po majitelích zařízení.

Zaměstnanci ŘSD napočítali u dálnic více než 1 100 nelegálních billboardů. Zhruba 500 jich stojí právě okolo dálnice D1. Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích, která majitelům reklamních ploch nařizuje z bezpečnostních důvodů jejich odstranění, pokud jsou blíž než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy. Podle novely zákona měly k 1. září od silnic v Česku zmizet 3 000 z celkem 25 000 poutačů.

Státní vlajka místo reklamy

Někteří provozovatelé poutače začali odstraňovat, jiní jen reklamní sdělení nahradili státní vlajkou. Tvrdí, že tím změnili charakter ploch, které již nadále nejsou reklamním zařízením tak, jak je definuje zákon.

Odstraňování nepovolených poutačů na dálnicích má na starosti ŘSD, na silnicích první třídy je to věc krajů a jejich organizací. Nařízení o odstranění billboardů, motivované zvýšením bezpečnosti silničního provozu, se netýká zastavěných území, kde je reklamních ploch nejvíc.

Reklamní zařízení podle zákona o pozemních komunikacích může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací.

Zástupce Svazu provozovatelů venkovní reklamy Marek Pavlas a dopravní expert Jiří Landa byli hosty pořadu Rozstřel: