Na kolik výrobků je sleva 99 procent?

Na kolik výrobků je sleva 99 procent? | foto: Profimedia.cz

Nekalé reklamní triky jsou pořád v módě

  • 34
"Dobrý den, máme pro vás zvláštní nabídku. Tady máte zadarmo náš parfém, k němu vám poskytneme ještě zadarmo vodu po holení a ještě jeden krém. Navíc sprchový gel s aloe vera," lákaly v úterý v obchodním centru Park Hostivař v Praze prodavačky na své výrobky. Platit se ale muselo.

"Uznáte, že toto vše vám zadarmo dát nemůžeme. To by sem někteří lidé chodili třikrát dokola. Takže za tento poslední parfém pro muže zaplaťte 790 korun." A dodává, že za to získáte výrobky za více než dva tisíce korun.

Bič na výhry a věci zdarma
Právě na podobné akce, výhodné nabídky nebo výhry, kdy musíte nejprve něco koupit, si bude od letošního prosince možné více posvítit a stěžovat si na ně s větším úspěchem než dnes.

Novelu zákona o ochraně spotřebitele má dnes projednat vláda. Návrh z dílny ministerstva průmyslu a obchodu zavádí nově černé listiny takzvaných nekalých obchodních praktik, které mohou spočívat buď přímo v klamání zákazníka, nebo v agresivním naléhání, aby si něco koupil.

Na černé listině bude celkem na třicet případů, které by si zákazník neměl nechat líbit. Například když mu s reklamou firma zašle rovnou i výzvu k zaplacení, a člověk tak má dojem, že už si něco objednal.

Klamavá reklama
Nebo když vám přijde poštou obálka s výhrou milion korun, což snad zažila už skoro každá rodina, ale nejdříve si musíte něco objednat. Letos si například u Sdružení obrany spotřebitele stěžují lidé na to, že jim někdo volá, že vyhráli osmdesát tisíc korun.

Stačí k tomu jen vytočit zadané číslo a výhra je vaše, tvrdí. Výsledkem však je, že za každou minutu prodlužovaného hovoru zaplatíte sedmdesát korun.
"Novela by měla pro spotřebitele znamenat zlepšení," míní advokát Petr Kůta, zabývající se právem na ochranu spotřebitele.

"Když vám dnes domů přijde, že jste vyhrála milion, tak to jde také postihnout jako klamavá reklama, ale nikdo to nedělal. Teď to bude v zákoně jasně napsáno, takže se to bude i lépe posuzovat úředníkům," vysvětluje Kůta.

Občas něco přijde
Stejně jako dnes, tak i do budoucna bude moci obchodník dostat pokutu za klamání spotřebitele až padesát milionů korun. Na tuto částku se tresty zvýšily loni poté, co chtělo ministerstvo ukázat tvrdou ruku na velké hypermarkety.

"Dosud bylo postihů málo, pokuty malé. To se může s novým zákonem změnit a počet případů může vzrůst," míní Kůta. O to se však musí starat především zákazníci.

O dodržování zákonů týkajících se obchodních praktik se dnes stará jak Česká obchodní inspekce, tak živnostenské úřady. Ty stížnosti prověřují. "Občas něco přijde, ale ne nic velkého," říká k docházejícím podnětům na kontroly Michael Lakosil z živnostenského odboru pražského magistrátu.

Méně stížností za poslední dva roky potvrzuje i mluvčí obchodní inspekce.

Čarování s výprodeji zřejmě neskončí
Návrh ministerstva, který vychází především z toho, co před dvěma lety schválila Evropská unie, nově také upravuje reklamu na výprodeje. V tomhle směru se obchodníkům spíše uleví.

Dnes v zákonu o regulaci reklamy stojí jen nejasná formulace, že obchodník musí při výprodejích zajistit zboží v dostatečném množství.

Zákonodárci tak reagovali na to, že Carrefour před dvěma lety lákal zákazníky až na 95procentní slevy, ale zboží pak v regálech chybělo.

Sportovní řetězec Gigasport však své zákazníky nyní vábí na slevy až 99 procent. Zboží s danou slevou sice má, ale většinou jen pár druhů a jenom pár kousků. Podobně bude moci bez postihu zřejmě postupovat i podle nového zákona.

V něm totiž bude lákání na velké slevy upraveno ještě méně přesně než dnes. "Díky dnešnímu problematickému znění zákona týkajícího se výprodejů si nově valná většina obchodníků jistě oddychne," říká Kůta.