Největší hudební obchod míří do Česka

  • 54
Jeden z největších hráčů ve světě elektronické zábavy se chystá vkročit na český trh. Do konce letošního roku by se měly otevřít stránky největšího internetového obchodu s hudbou Apple iTunes i českým zákazníkům.

Díky tomu by Češi mohli legálně stahovat hudbu do počítačů, vypálit si je na CD a zároveň i ušetřit.

Jednu skladbu iTunes prodává nejčastěji za 99 eurocentů (asi 29 korun), celá alba za desetinásobek, tedy za 290 korun. Zahraniční novinky se přitom v Česku v kamenných obchodech prodávají za 500 a více korun.

"Přání a cíl je mít iTunes v Česku na začátku letošního podzimu," říká Petr Němeček, který zastupuje v tuzemsku počítačovou firmu Apple. Ta hudební archiv iTunes čítající přes milion skladeb provozuje.

Tento týden firma Apple oznámila už 300 milionů prodaných písniček po internetu, její celosvětový podíl na trhu s digitální hudbou se odhaduje na sedmdesát procent.

Obchod je přitom zatím otevřený jen občanům z patnácti států Severní Ameriky a Evropy. Česko má být po Austrálii a Japonsku součástí další vlny v druhé polovině roku.

"Záleží ale, jak dopadnou jednání s hudebními vydavatelstvími. Podle toho se může obchod otevřít o pár měsíců dřív či později," dodává Němeček.

Mluvčí evropské centrály Apple datum rozšíření neuvedl, potvrdil však zájem společnosti expandovat do dalších států.

"Víme o tom, že jednání mezi firmou Apple a velkými vydavatelstvími probíhají. Ke spuštění v testovacím režimu by mohlo dojít do poloviny tohoto roku," říká Pavel Bodiš z české pobočky Mezinárodní federace hudebního průmyslu.

Šéfové českých poboček gramofonových gigantů nechtěli vyjednávání příliš komentovat, příchod světového obchodníka však vítají. "Dohoda je v rukách naší londýnské centrály. Jakmile ji uzavřou, získá Apple přístup k našemu repertoáru. Čím dřív, tím líp," říká šéf Universal Music Tomáš Filip.

Vyjednává se především o cenách za české skladby, 290 korun za stažení celého alba je na domácí poměry asi příliš.

"Stejně jako u mobilních operátorů se bude licitovat o ceně, lokální produkce by měla být levnější," říká šéf vydavatelství Sony BMG Zbyněk Knobloch.

Do jeho stáje patří řada zpěváků vzešlých ze soutěže Česko hledá SuperStar, kteří loni pomohli zastavit několikaletý propad domácího trhu s hudbou. "Očekáváme, že díky SuperStar budou konečná čísla na úrovni roku 2003," uvádí Pavel Bodiš z IFPI.

V roce 2003 se prodalo hudby za 728 milionů korun. Od iTunes si obchodníci slibují lepší čísla, ale i omezení internetového pirátství. "V některých státech došlo díky tomu až k padesátiprocentnímu poklesu pirátského stahování hudby," dodává Bodiš.

Příchod významného obchodníka na český internet by mohl znamenat i impuls pro další velké hráče. "Ukáže to ostatním velkým zahraničním firmám, že existují i jiné trhy než jen původní patnáctka Evropské unie," říká Nikola Rafaj z Asociace pro elektronickou komerci. Pro řadu z nich jsou totiž Češi stále občany druhé kategorie, kteří nemohou na jejich stránkách zboží a služby nakupovat.

Nelegální kopie CD, které prodávali obchodníci v mosteckých tržnicích. (22. března 2003)