Sobota 28. listopadu 2020, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 28. listopadu 2020 René

VIDEO: Ztřeštěné a ukřičené. Nejlepší japonské reklamy hýří nápady

  14:48
Manažer šlehající zlaté blesky, nudlová polévka na hlavách koní s lidskou hlavou, obří meloun nebo Aladin na zdravotní matraci. Japonské reklamy jsou napěchované ztřeštěnými nápady. České spoty jsou proti nim nudné a vážné, tvrdí reklamní odborníci. Podívejte se na nejvydařenější kousky roku 2015.

Pro Evropana, potažmo Čecha, zvyklého na poměrně usedlé a někdy i dlouhé televizní spoty, jsou japonské reklamy jako z jiného vesmíru. Hýří roztodivnými nápady, barvami, jsou ukřičené, dynamické, plné detailů, které na první zhlédnutí divák nemá šanci pochytit, a někdy je podbarvuje hodně infantilní hudba. Nejvýraznější spoty loňského roku přinášíme v bloku.

Podle reklamních odborníků, oslovených iDNES.cz, si má český reklamní průmysl z japonské reklamy rozhodně co vzít.

„Možná jsou nám nepochopitelné, ale že zaujmou, o tom není pochyb. Jsou našlapány bizarními nápady, kterých je v jedné japonské reklamě jako v celém českém reklamním bloku dohromady. Česká reklama se bere moc vážně. Vše se vědecky promýšlí, testuje, hraje na jistotu. Výsledek je pak ve většině případů nuda, nuda, šeď, šeď,“ myslí si kreativní ředitel agentury Young & Rubicam Miroslav Pomikal.

Seriál kultovní reklamy

Povedené reklamy z domova i ze světa představila redakce iDNES.cz v seriálu Kultovní reklamy.

Reklama „Rychlý pohřeb“ režiséra Jakuba Koháka byla původně určena pro BESIP.

Na rozdíl od evropské či české se podle něj japonská reklama nebere tak smrtelně vážně a chápe, že jde především o zaujetí a odlišení se. „Všem českým reklamním tvůrcům bych doporučoval, aby nekoukali na japonské reklamy skrz prsty a nechali se inspirovat,“ dodává Pomikal.

Vysoké příčky v hodnocení dlouhá léta získávají například spoty na instantní nudlové polévky společnosti Nissin. V jedné ze starších reklam, oceněné i na festivalu v Cannes, honí dav animovaných neandrtálců pravěké ještěry. Jeden z loňských spotů z prostředí japonské školy se zase snaží zaujmou hrátkami s fyzikou - jeden z párů například kope s botou, která létá vzduchem a nakonec skončí v šatně.

„Japonská reklama je opravdu dost specifická. Zatímco obecně platí, že reklama je globální obor, který funguje podobně po celém světě a jednotlivá místní a kulturní specifika se často stírají, japonská reklama se obrací výhradně na japonského spotřebitele,“ říká Martin Charvát z agentury Konektor.

Proto také podle něj nadnárodní japonské firmy dělají jiné reklamy „do světa“ a jiné reklamy „domů“.

„Formu japonských reklam určuje také jiné mediální nasazení. Zatímco všude ve světě se bere jako standard televizní reklamy délka třiceti vteřin, proto se někdy také TV reklamě říká ‚umění třiceti vteřin‘, v Japonsku je standard dvacet vteřin, často také jen patnáct. To vede jednak k vyšší konkurenci - reklam se prostě vysílá více - jednak ke zhušťování a někdy až drastickému pointování reklam. Ale je to zábavné! Kdyby byly takhle zábavné české reklamy, vůbec bych se nezlobil,“ dodal Charvát.

  • Nejčtenější

PŘEHLEDNĚ: Co mění daňový balíček. Spočítejte si úsporu

Sněmovna schválila balík daňových změn, který přináší nejzásadnější změnu ve zdanění výdělku od roku 2008, kdy se...

Stovky firem se pokusily zneužít program Antivirus, říká Maláčová

V rámci programu Antivirus se několik stovek firem pokusilo o jeho zneužití. V pořadu Otázky Václava Moravce České...

Letos bez šance, zlobí se zákazníci. Ikea nestíhá nápor online objednávek

Švédská nábytkářská firma Ikea je v probíhající druhé vlně pandemie nemoci covid-19 na hraně svých kapacit. Počet...

OSA má zaplatit 11 milionů pokutu. Vybíral poplatky v hotelech bez hostů

Ochranný svaz autorský dostal pokutu 10,67 milionu korun od Antimonopolního úřadu za neoprávněné vybírání poplatků....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Společný podnik českých a německých zbrojařů ponese jméno Tatra

Společný podnik české společnosti Czechoslovak Group (CSG) s německým zbrojařským gigantem Rheinmetall bude sídlit v...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...

  • Další z rubriky

Nemovitosti jsou předražené až o 25 procent, ČNB nechala limit pro hypotéku

Česká národní banka ponechala poměr výše hypotečního úvěru a hodnoty zastavené nemovitosti (LTV) na 90 procentech....

E-shopy čelí enormnímu náporu, Black Friday přinese rekordní tržby

Čeští internetoví obchodníci za dnešek, na který připadá slevová akce Black Friday, čekají rekordní obraty. Čísla podle...

OSA má zaplatit 11 milionů pokutu. Vybíral poplatky v hotelech bez hostů

Ochranný svaz autorský dostal pokutu 10,67 milionu korun od Antimonopolního úřadu za neoprávněné vybírání poplatků....

Cestovka Firo-tour potřebuje více času, zažádala o prodloužení moratoria

Jedna z nejstarších tuzemských cestovních kanceláří Firo-tour žádá o prodloužení mimořádného moratoria o tři měsíce u...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...