VIDEO: Ztřeštěné a ukřičené. Nejlepší japonské reklamy hýří nápady

  14:48aktualizováno  14:48
Manažer šlehající zlaté blesky, nudlová polévka na hlavách koní s lidskou hlavou, obří meloun nebo Aladin na zdravotní matraci. Japonské reklamy jsou napěchované ztřeštěnými nápady. České spoty jsou proti nim nudné a vážné, tvrdí reklamní odborníci. Podívejte se na nejvydařenější kousky roku 2015.

Pro Evropana, potažmo Čecha, zvyklého na poměrně usedlé a někdy i dlouhé televizní spoty, jsou japonské reklamy jako z jiného vesmíru. Hýří roztodivnými nápady, barvami, jsou ukřičené, dynamické, plné detailů, které na první zhlédnutí divák nemá šanci pochytit, a někdy je podbarvuje hodně infantilní hudba. Nejvýraznější spoty loňského roku přinášíme v bloku.

Podle reklamních odborníků, oslovených iDNES.cz, si má český reklamní průmysl z japonské reklamy rozhodně co vzít.

„Možná jsou nám nepochopitelné, ale že zaujmou, o tom není pochyb. Jsou našlapány bizarními nápady, kterých je v jedné japonské reklamě jako v celém českém reklamním bloku dohromady. Česká reklama se bere moc vážně. Vše se vědecky promýšlí, testuje, hraje na jistotu. Výsledek je pak ve většině případů nuda, nuda, šeď, šeď,“ myslí si kreativní ředitel agentury Young & Rubicam Miroslav Pomikal.

Seriál kultovní reklamy

Povedené reklamy z domova i ze světa představila redakce iDNES.cz v seriálu Kultovní reklamy.

Reklama „Rychlý pohřeb“ režiséra Jakuba Koháka byla původně určena pro BESIP.

Na rozdíl od evropské či české se podle něj japonská reklama nebere tak smrtelně vážně a chápe, že jde především o zaujetí a odlišení se. „Všem českým reklamním tvůrcům bych doporučoval, aby nekoukali na japonské reklamy skrz prsty a nechali se inspirovat,“ dodává Pomikal.

Vysoké příčky v hodnocení dlouhá léta získávají například spoty na instantní nudlové polévky společnosti Nissin. V jedné ze starších reklam, oceněné i na festivalu v Cannes, honí dav animovaných neandrtálců pravěké ještěry. Jeden z loňských spotů z prostředí japonské školy se zase snaží zaujmou hrátkami s fyzikou - jeden z párů například kope s botou, která létá vzduchem a nakonec skončí v šatně.

„Japonská reklama je opravdu dost specifická. Zatímco obecně platí, že reklama je globální obor, který funguje podobně po celém světě a jednotlivá místní a kulturní specifika se často stírají, japonská reklama se obrací výhradně na japonského spotřebitele,“ říká Martin Charvát z agentury Konektor.

Proto také podle něj nadnárodní japonské firmy dělají jiné reklamy „do světa“ a jiné reklamy „domů“.

„Formu japonských reklam určuje také jiné mediální nasazení. Zatímco všude ve světě se bere jako standard televizní reklamy délka třiceti vteřin, proto se někdy také TV reklamě říká ‚umění třiceti vteřin‘, v Japonsku je standard dvacet vteřin, často také jen patnáct. To vede jednak k vyšší konkurenci - reklam se prostě vysílá více - jednak ke zhušťování a někdy až drastickému pointování reklam. Ale je to zábavné! Kdyby byly takhle zábavné české reklamy, vůbec bych se nezlobil,“ dodal Charvát.

  • Nejčtenější

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

Češi mají páté nejlevnější jídlo v Evropě. Utratí za něj více než Britové

Potraviny jsou v Česku páté nejlevnější ze všech zemí EU. I přesto je u nás jídlo hned po bydlení druhou největší...

Premium

Sny mladých o bydlení narážejí na mizivé úspory, většina na hypotéku nedosáhne

Ceny bytů dál rostou a dostupnost bydlení pro mladé rodiny se stále zhoršuje. Jak ukazuje průzkum Hypoteční banky,...

Premium

KOMENTÁŘ: Euro je časovaná bomba, držme se od něj dál, říká ekonom Kovanda

Česká ekonomika se sice na úrovni jednotlivých firem eurizuje, ale přesvědčivých argumentů pro plošné přijetí jednotné...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zboží se svléká donaha. Drogerie Rossmann zavedla bezobalový prodej

Drogistický řetězec Rossmann se připojil k prodejcům, kteří nabízejí zákazníkům možnost stočit si některé výrobky pro...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky

První blok Temelína opět funguje, turbína není poškozená. Riziko nehrozí

Energetici v jaderné elektrárně Temelín připojili první blok k přenosové soustavě. Odpojený byl kvůli chvění turbíny,...

Booking v Česku potlačoval konkurenci, potvrdil úřad. Zaplatí 8 milionů

Hotelový rezervační portál Booking.com, který působí i v Česku, se nevyhne pokutě přes 8,3 milionů korun za útlak...

30 let energetiky. Podívejte se, jak se Česko zbavilo nejšpinavějších elektráren

Lesy umírající kvůli znečištění, nedýchatelný vzduch, smog. Severní Čechy se díky zásobám hnědého uhlí staly...

Večírek s DJ místo semináře. Kontroloři kritizují ministerstvo průmyslu

Čerpání peněz z operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost vázlo, z technické pomoci hradilo...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz