Zákazníci podle generálního ředitele firmy Rafala Walendzika stále častěji pijí nízkoalkoholické nápoje s nižším zatížením spotřební daní. Přesné údaje o množství vypitých jednotlivých kategoriích firma nezveřejnila, pouze meziroční trendy.
Odliv zákazníků u tuzemáků, jako jedné z největších kategorií, je pak podle zástupců firmy dlouhodobý, podobně jako u dalších levnějších tvrdých alkoholů. Lidé spolu se snižující se spotřebou spíš sáhnou po třtinovém rumu či něčem podobném. Výjimkou jsou v ČR prodeje vodky, které díky novému přílivu zákazníků z Ukrajiny, rostou.
Míchané nápoje v plechu rostou
Kromě snížení spotřeby tuzemáků klesla také kategorie pravých rumů (o 6,8 procenta) nebo bylinných a hořkých likérů (5,1 procenta). Podle firmy se překvapivě nedařilo ani ginům (poklesl o 6,6 procenta), naopak povyskočily whisky o (tři procenta) a aperitivy (o 1,4 procenta). Nejvíce však rostou tzv. ready to drink nápoje – tedy již míchané drinky v plechovkách – jako jsou třeba tuzemák s kolou nebo bavorák, tedy směs ginu a toniku.
Podle ředitele jsou tyto nápoje oblíbené zejména u mladých a jejich prodeje se zvyšují po celém světě. Například ve Velké Británii jde letos o 11 procent, většina velkých firem podle Walendzika má ve svém portfoliu nyní 20–30 procent těchto výrobků.
Od letošního roku vzrostla spotřební daň o deset procent, stejně má vzrůst i na začátku příštího roku, o rok později pak má podle schváleného konsolidačního balíčku o pět procent. Letos daň činí 35 500 Kč na hektolitr čistého lihu, tedy 99,4 koruny na 0,7litrovou láhev 40procentní lihoviny.
Dobře se podle ředitele daří menším balením alkoholu, jako jsou 100 nebo 200mililitrové objemy. Podle něj jsou tyto nápoje cenově dostupnější. „Ve střední a východní Evropě vidíme nárůst prodejů těchto formátů,“ uzavřel.