Neděle 9. srpna 2020, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 9. srpna 2020 Roman

Nákupy vrcholí, obchodníci líčí pasti

  1:00aktualizováno  1:00
V prodejně s luxusními oděvy Wilvorst se člověk cítí tak nějak příjemně. Neví však proč. Jen ti pozornější zákazníci si všimnou půlmetrových válců u vchodu. Jsou to fukary vůní, které zajišťují příjemnou atmosféru útočící na smysly tak, aby se člověk zdržel déle a více nakupoval.

PŘEHLED VÁNOČNÍCH ČLÁNKŮ ZDE

"Od letošního dubna používáme vůně působící pod prahem vědomí," říká Věra Hrdá za síť luxusních obchodů Wilvorst.

Navonění prodejny patří k jedné z tajných zbraní obchodníků, které se vyplatí hojně využívat obzvláště v předvánočním čase. Cíl je jediný, aby člověk nechal v obchodu více peněz.

Proto aby byly tyhle časy opravdu zlaté, je na zákazníky nachystáno celé minové pole nástrah. Z reproduktorů se line příjemná hudba, osvětlení je nastaveno tak, aby zboží vyhlíželo v co v nejlepším světle. 

A někdy má ještě člověk při zkoušení v kabince pocit, jako by ze všeho toho běhání malinko zhubl. Ale chyba lávky, půjde spíše o dobře nastavené "hubnoucí" zrcadlo.

Vůně Vánoc
Používání vůní jako obchodního triku je v tuzemsku poměrně novinkou, ale v zahraničí je už hojně rozšířené. Třeba ve Švýcarsku je má v nákupní zóně každý třetí obchod.

Tamní parlament už dokonce řešil, jestli by neměli obchodníci, co vůněmi svádějí peněženky, mít povinně za výlohou výstražnou cedulku, která je prozradí. Koncem listopadu nakonec poslanci rozhodli, že ne.

"Vůně je další marketingová páka, aby se zákazník co nejvíce uvolnil, příjemně naladil a našel si na nakupování dost času," říká Jan Saidl z firmy Air Creative, která vůně v Česku nabízí.

Podle Saidla je prokázané, že po instalaci vůně foukajících přístrojů v prodejně stoupnou tržby obchodníka v průměru o osm procent. Před vůní se člověk neubrání, zvláště když netuší, že tam nějaká je.

"Manipulace to je, ale má pozitivní cíl. Něco jako když se na vás prodavač usmívá," připouští Saidl. "Klasické pravidlo maloobchodu je, že ryby nemají smrdět a pečivo má vonět," potvrzuje důležitost vonné politiky i Tomáš Krásný, zástupce vídeňské GfK zabývající se průzkumy trhu.

Podle psychologů se lidé takovým trikům ubrání těžko. "Podle mě tohle všechno účinkuje. Podprahově to vzbuzuje pocity chtění a blaženosti. Může to být i impulz k tomu, že se celá mašina nákupů a plných vozíků i za cenu velkého zadlužení rozjíždí," říká sociolog Jaroslav Sýkora.

Sami obchodníci z pochopitelných důvodů o tom, jaké lsti užívají, neradi mluví. Všichni například odmítají, že by měli v kabinkách zrcadla, která zeštíhlují.

"V prodejnách oděvů se běžně používají. Samozřejmě, že nebudete hubenější o půl metru, ale malinko ano," říká pracovnice jedné z firem, která obchody na zakázku kompletně zařizuje. "O zrcadlech vím, ale nepoužíváme je. Ale někteří jiní možná ano," říká Hilda Grandits z řetězce obchodů s oděvy H&M.

Obchodní triky

Vypouštění příjemných vůní
Vůně dětského pudru dělá divy s návštěvníky kasin, umělý pach nového auta lépe prodává starší vozy

Hubnoucí zrcadla
Instalovaná v kabinkách v obchodech s oděvy pomáhají zvyšovat sebevědomí; některá i "prodlužují" postavu

Růžová zrcadla a osvětlení
Navozují efekt opálení 

Nejdražší zboží ve výšce očí
Oči prodávají - v regálech v jejich výši levné věci nehledejte

Mezi další triky patří také "uličky smrti", kterými zákazník musí projít. V nich na něj číhá spousta zbytečných lákadel. To poznal na vlastní kůži asi každý, kdo si chtěl koupit jen pečivo, a musel prokličkovat celou prodejnou.

Hodně důležité proto, aby se zákazník lépe chytil, je i osvětlení a barva prodejny. "Podle nás je důležitá správná kombinace barev. Na jednu barvu máme moc široké spektrum zákazníků," říká šéf sítě obchodů s oděvy C&A Aleš Drábek. Ale tam, kde se orientují jen na mladé, vládne třeba letos růžová.

Věda je také zvolit správné světlo. "Bílé osvětlení například nenajdete v obchodech s oděvy, v bílé každý vypadá vybledle," říká Jan Nedvěd z architektonického studia Mimolimit. Podobný účel mají i do růžova zabarvená zrcadla, v kterých člověk vypadá opálený.

Speciální světla jsou v obchodech s křišťálem, například Swarowski, aby zářil na všechny strany. "A zvláštní světla se používají v potravinářských obchodech u masa, aby vypadalo zdravě," dodává Nedvěd.

Svůj význam má i to, jak je zboží rozloženo po regálech či prodejně. Drahé zboží, kterého chce obchodník prodat nejvíce, bývá na policích v úrovni očí. V oděvech třeba často leží vedle sebe levnější věci s dražšími, aby se na ně lépe upoutala pozornost.

Cena zboží patří stále k tomu, co o nákupu rozhoduje nejvíce. "Důležité je navodit atmosféru, aby se lidi nebáli vejít do obchodu, že vypadá moc drahý," popisuje vlastní zkušenosti architekta Martin Tycar ze společnosti Znamení čtyř.

Letos před Vánocemi se zdá, že se zákazníci do obchodů jen hrnou, ačkoli růst celkových tržeb obchodníků nemá být takový jako loni. Prodejci jsou spokojeni, a to je hlavní extáze čeká teď o zlaté neděli.

"Už v polovině prosince se nám podařilo překonat loňské tržby," libuje si třeba Bohuslav Komín, mluvčí elektroprodejců Euronics.

 

  • Nejčtenější

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Ekonomové: Konec superhrubé mzdy přinese lidem tisíce, rozpočtu obří díru

Premiér Andrej Babiš znovu otevřel téma superhrubé mzdy a avizoval, že ji zruší. Ministryně financí Alena Schillerová s...

Bohatší budou platit vyšší daň, uvažuje Schillerová o zavedení progrese

Kromě toho, že ministerstvo financí chystá plán na snížení superhrubé mzdy, které Čechům přidá až tisícikoruny čistého...

Češi už začínají šetřit. Zatím na jídle, módě, benzinu i autech

Koronakrize se začíná pozvolna promítat do útrat. Objem peněz, který Češi nechali během června v obchodech, se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Baltský podmořský tunel jde ke dnu. Estonci se obávají investic z Číny

Výstavba zatím nejdelšího podmořského tunelu pod Baltským mořem, který měl spojovat Finsko s Estonskem, se zastavila na...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

V Česku na jaře drasticky ubylo turistů, jen Praha přišla o 94 procent

První data statistiků ukazují, jak tvrdě pandemie zasáhla turismus. Praze ve druhém čtvrtletí klesl počet hostů o...

Trump versus TikTok. Bílý dům rozjel válku o data amerických teenagerů

Premium Čínská sociální síť TikTok měla v USA famózní nástup. Objevila se tam v srpnu roku 2018, už v září předčil měsíční...

Veřejné finance jsou bez superhrubé mzdy neudržitelné, míní rozpočtová rada

Podle Národní rozpočtové rady (NRR) nadstandardní zvýšení důchodů a zrušení superhrubé mzdy, o kterém uvažuje současná...

Včelaři mají nejhorší rok za 20 let. Medu je málo, lesní téměř nebude

Počasí se letos postaralo o nejmenší snůšku medu za posledních dvacet let. Sklenička medu v obchodě nebo u včelaře...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...